"اوبر ودرين" وزير امور خارجه سابق فرانسه اذعان کرد : زماني که آمريکايي ها و اروپايي ها درباره همه چيز در جهان تصميم گيري مي کردند ديگر سپري شده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛كارشناسان فرانسوي در برنامه اي ويژه موضوع آشفتگي هاي ژئوپلتيک ، اوضاع سوريه، بي ثباتي در منطقه مغرب عربي و بهار عربي را با حضور "اوبر ودرين" وزير امور خارجه سابق اين كشور به بحث و برسي گذاشتند.
 

 

مجري برنامه در مقدمه اين بحث به ارائه داده ها و اطلاعاتي مرتبط با بحث پرداخت و اعلام کرد بحران سوريه در منطقه خاورميانه و قدرت گيري گروههاي شبه نظامي وابسته به القاعده در مغرب عربي به دو موضوع نگران کننده تبديل شده اند وبه نظر مي رسد کشورهاي غربي در اين خصوص خوب عمل نکرده اند. زيرا درهر دو موردبه قدرت هاي منطقه اي براي حل مشکل تکيه کردند که هيچکدام موثر واقع نشد.
 

در بحران سوريه ، غربي ها به اقدامات و تدابير اتحاديه عرب و در کشور مالي که اکنون کودتا در آن رخ داده است و شورشيان طوراق شمال آن را به کنترل خود در آورده اند به سازمان اقتصادي کشورهاي غرب آفريقا چشم دوختند که تاکنون نتيجه بخش نبوده است . "اوبر ودرين" در همين باره گفت : ما در هر دو مورد محدوديت نفوذ خود را در اين مناطق وکشورها ديديم .  تحولات اين دو کشور نشان مي دهد ما غربي ها بيشتر از حد واقعي به نفوذ خود در اين مناطق باور داشتيم. با اين توضيح که ما اروپايي ها باورمان اين بود نفوذمان در منطقه مغرب عربي، زياد است در حالي که در واقع و درعمل اين گونه نيست . همين مسئله براي آمريکا در خاورميانه صادق است.

 


از سوي ديگر ، رئيس سابق دستگاه سياست خارجي فرانسه در همين باره گفت : غربي ها که از چندين دهه پيش تاکنون زمام امور سياسي جهان را در دست داشته اند از وضع به وجود آمده در کاهش نفوذشان عصباني و نگران هستند . بنابراين ديگر نمي توان از رهبري جهان توسط کشورهاي قدرتمند و ثروتمند سخن گفت . رهبري جهان اکنون حالت نسبي پيدا کرده است.
 

ديگر آن زمان که آمريکايي ها و اروپايي ها درباره همه چيزي تصميم گيري مي کردند سپري شده است و در واقع حالتي از کشمکش در جهان اکنون به وجود آمده است که هر قدرتي بر اساس منافع خود تصميم گيري مي کند . خاطر نشان کرد ما ديگر در يک جامعه بين المللي نيستيم زيرا جامعه بين الملل اصطلاحي خوشايند است و زود است که براي دنياي امروز از آن سخن بگوييم./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار