موج اعتراضات مردمی جنوب اروپا را فرا مي گيرد

اکثریت ساکنان جنوب اروپا به شکلی تعجب برانگیز در مواجهه با برخی از دردناکترین طرح های کاهش بودجه صبر پیشه کرده اند اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این صبر و حوصله احتمالا به زودی پایان می یابد و موج اعتراضات مردمی جنوب اروپا را فرا مي گيرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتصاب سراسری گسترده غیر قابل پیش بینی در روز پنجشنبه در اسپانیا و مخالفت فزاینده با ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا، از جمله نشانه هایی است مبنی بر اینکه مخالفت مردمی در برابر این طرح ها در منطقه ای که به سبب بحران بدهی منطقه یورو کانون نگرانی شده است، رو به افزایش است.

پرتغال در حال حاضر آرام است و حتی یونان که بارها صحنه اعتراضات خیابانی خشونت آمیز بوده است به تازگی در آرامش به سر می برد.
اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر طرح های ریاضتی بیشتری برای کاهش بدهی های حاکمیتی اعمال شود، رهبران سیاسی اروپا به زودی در صف اخراج از مناصب خود قرار می گیرند.

مشکل سیاستمدارانی نظیر مونتی و ماریانو راخوی (نخست وزیر اسپانیا) این است که اعمال طرح های ریاضتی بیشتر برای کاهش بدهی های این دو کشور، می تواند رکود اقتصادی را تشدید کند و ضرورتی را برای کاهش های بودجه ای بیشتر به وجود آورد.

سرمایه گذاران مجددا نگرانی خود را درباره مشکلات اقتصادی و بلاتکلیفی های سیاسی در اسپانیا و ایتالیا ابراز کرده اند و سود اوراق قرضه که اوایل امسال تحت کنترل بود روند صعودی خود را آغاز کرده است.

نتیجه تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد نیمی از افراد بالغ در اسپانیا طرح های ریاضتی را در بخش مراقبت های بهداشتی و خدمات اموزشی می پذیرند، البته در صورتی که این طرح ها به احیا اقتصاد این کشور منجر شود.

اتحادیه های کارگری که نماینده یک پنجم از قشر کارگر اسپانیا هستند و بسیاری از مردم روز پنجشنبه به سبب نگرانی از بیکاری به خیابان های این کشور آمدند. با این حال، این اعتصاب تاثیرات بیشتری نسبت به اعتصاب هجده ماه پیش داشت و نشان می دهد صبر و شکیبایی در اسپانیا که بیشترین نرخ بیکاری را در میان کشورهای اروپایی دارد رو به پایان است.

صدها هزار نفر از مردم در این تظاهرات شرکت کردند و کارخانه ها و بنادر در این کشور دست از کار کشیدند.

اقدام سریع مونتی به برطرف کردن بحران بدهی ایتالیا با استقبال اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر مواجه شد اما وی به تازگی به سبب اصلاحات در نظام کارگری ایتالیا که محور برنامه ریاضتی وی است با مشکل مواجه شده است. اتحادیه های صنفی در نظر دارند تظاهرات برپا کنند و اعتصابی عمومی را به راه اندازند. میزان محبوبیت مونتی کاهش یافته است و وی درگیر مشاجره ای سیاسی با احزاب سیاسی این کشور برای تصویب قوانین است. مشکلات سیاسی احتمالا در انتخابات محلی ماه مه در ایتالیا تاثیرگذار خواهد بود. سیاستمداران این کشور درصدد خروج از سایه مونتی و ارتقا اعتبار خود در آستانه انتخابات سراسری بهار اینده هستند.

سیاستمداران یونان نیز احتمالا مجازات می شوند جائیکه قرار است انتخابات سراسری ششم ماه می برگزار شود. به غیر از اعتراضات خشونت امیز ماه فوریه که در نتیجه آن مغازه ها و بانک ها آتش گرفت، یونان نسبتا دوره ای از آرامش را طی می کند. به نظر می رسد مردم یونان منتظرند تا از طریق انتخابات سیاستمداران خود را مجازات کنند.

نظرسنجی ها نشان می دهد تقریبا یک سوم از رای دهندگان قصد دارند در انتخابات شرکت نکنند یا برگه رای خود را خالی در صندوق بیندازند.

پرتغالی ها بعد از دریافت طرح نجات مالی بین المللی و فشارهای ناشی از طرح های ریاضتی اعتراضات چندانی نکردند و این شرایط را پذیرفتند و اعتصاب اعتراضی سراسری بیست و دوم مارس در این کشور نیز تاثیر چندانی بر اقتصاد پرتغال نداشت./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار