عشاير كهگيلويه و بويراحمد با جمعيت 12 هزار خانوار و 80 هزار نفر جمعيت و بيش از يك ميليون رأس دام حدود 40 درصد توليدات استان از جمله گوشت قرمز و شير مورد نياز استان را تأمين مي كنند .

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  اين قشر از زحمتكش ترين اقشار جامعه هستند كه با وجود مولد بودن ، در گمنامي به سر مي برند و از امكانات رفاهي معمول زندگي نيز محرومند.
علي دانشگر از عشاير شهرستان كهگيلويه مي گويد : در سال هاي اخير كم آب شدن چشمه ها و عدم بهسازي آنها ما را آزار مي دهد به گونه اي كه در سردسير با مشكلات زيادي روبرو هستيم . 
وي نبود علوفه و گراني آن در گرمسير ، مسايلي چون خرابي ايلراه ها ، سوخت رساني و بهداشت را از جمله مشكلات خود عنوان ميکند و رفع مشكلات خود را نيازمند حمايت و توجه مسئولان مي داند .
محمد حسين افراشته از ديگر عشاير هم از مشكلات حين كوچ مي گويد : خرابي ايلراهها ، از بين رفتن مراتع ايلراهي و ميان بندها و تخريب آن توسط روستاييان را از مشكلات در فصل كوچ مي داند چرا كه دام هاي عشاير در حال كوچ نياز به علوفه دارند كه مراتع ايلراههاي عشاير به شدت فقير شده است.
وي با اشاره به عبور چند ساله دام عشاير از ايلراهها كه اكنون توسط روستاييان تخريب و مراتع مسير تصرف شده مي افزايد : مسوولان مربوط براي جلوگيري از مشكلات عشاير با روستاييان بايد چاره اي بيانديشند.
وي مي گويد : بعضا عشاير در زمان كوچ به دليل تصرف مسيرها مجبورند تا دام خود را در جاده هاي آسفالته مواصلاتي حركت دهند كه اين اقدام سالانه به تصادفات جاده اي و وارد آمدن زيان هاي زيادي به آنان منجر مي شود.
محمد حسين افراشته مي گويد اكنون اگر به عشاير كمك نشود اين قشر توليدگر قدرت توليد خود را از دست مي دهند.
وي نيز خرابي و سخت گذر بودن راه ها را مشكل اساسي عشاير مي داند و مي گويد : شمار زيادي از عشاير امسال اقدام به كوچاندن دام هاي خود با وسايل نقليه به مناطق قشلاقي كردند.
وي با اشاره به گراني كرايه كاميون براي جابه جايي دام مي گويد : خانواده ها گاه دام خود را با پرداخت پنج تا 10 نوبت كرايه كاميون ، از منطقه اي به منطقه ديگر منتقل مي كنند كه فاصله زياد اين مسيرها هزينه زيادي را به آنان تحميل مي كند.
وي مشكلات تامين آب براي دام را يكي ديگر از مشكلات فصل كوچ مي داند و مي افزايد : بيشتر چشمه ها و منابع آبي نيز خشكيده اند.
يكي ديگر از عشاير اين استان مي گويد : با وجود اينكه اداره عشاير با تانكرهاي سيار آبرساني مي كند اما مشكلات آب عشاير رفع نشده است.
وي مي افزايد : ضروري است اداره كل امور عشاير با هماهنگي دانشگاه علوم پزشكي نسبت به خانه بهداشت سيار اقدام كند.
يكي ديگر از عشاير بويراحمد مي گويد : خواسته هاي همه عشاير اين استان توزيع آرد توسط اداره امور عشاير است و از زماني كه توزيع آرد عشاير به تعاون روستايي محول شده است عشاير با مشكلات متعددي روبرو شده اند.
يكي ديگر از عشاير استان كهگيلويه و بويراحمد خواستار سوخت رساني از جمله كپسول گاز و نفت سفيد به مناطق عشاير نشين اين استان شد چرا كه در صورت سوخت رساني سريع و به موقع به عشاير از تخريب منابع طبيعي جلوگيري مي شود.
مديركل اداره امور عشايري كهگيلويه و بويراحمد ضمن تاييد وجود مشكلات بيان شده از سوي عشاير مي گويد : بارش نزولات آسماني امسال بسيار ناچيز و غير موثر بود بطوري كه با عدم رويش گياهان مراتع عشاير از نظر علوفه فقيرتر شد.
مهندس اشكان رحيمي زاده علت كوچ برخي دام هاي عشاير اين استان با وسايل نقليه را خشكيدن منابع آبي در مسير كوچ و عدم تامين آب دام ، كمبود علوفه در مراتع ، خرابي و سختگذر بودن ايلراهها و تصرف مسيرها توسط روستاييان ذكر كرد.
وي در مورد آبرساني نيز مي گويد : اين اداره با هشت تانكر سيار به خانوارهاي عشاير آبرساني مي كند اما اين تعداد تانكر جوابگوي نياز نيست.
وي مي افزايد : طي سه ماه گذشته براي اولين بار مطالعه نيازسنجي عشاير اين استان به طور ميداني براي انجام خدمات رساني بهتر و مطلوب تر انجام شده است.
رحيمي زاده مي گويد : سه اكيپ بازگشايي راه هاي عشايري در شهرستان هاي بويراحمد و دنا مشغول فعاليت هستند.
وي مي افزايد : اداره كل امور عشايري اين استان با تمام توان اين آمادگي را دارد تا در صورت امكان نسبت به رفع مشكل عشاير اين استان اقدام كند.
رحيمي زاده مي گويد اين اداره آمادگي دارد در صورت مراجعه افراد كپسول گاز در اختيار فروشندگان شركت هاي عشايري قرار دهد.
وي مي افزايد : امور عشاير احداث آبشخور براي دام و احداث منبع آب شرب را براي عشاير اين استان در برنامه كاري خود دارد.
عالي منش مديرعامل اتحاديه شركت هاي تعاوني عشايري نيز مي گويد : تاكنون اقدامات موثري براي توزيع آرد عشاير توسط اين اداره انجام شده است و بزودي اين مشكل عشاير نيز رفع مي شود . /ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.