پوکی استخوان یا استئو پروز ،عبارت از حالتیست که در اثر تخریب ،بافت استخوانی توده ای استخوان کاهش یافته و سرانجام به شکستگی منجر می شود (تعداد و اندازه ی تیغه های استخوانی بافت استخوانی کاهش می یابد ).

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراك؛توده ی استخوانی هر فرد معمولا در 30تا 35 سالگی به بیشترین حد خود می رسد وپس از این سن ، کم شد ن توده استخوانی به صورت یک روند طبیعی آغاز می شود .در واقع با افزایش سن مقدار استخوانی که تخریب می شود بیشتر از مقداری است که ساخته می شود .

اگر بتوانیم ساختمان داخلی بافت استخوانی را با میکروسکوپ ببینیم ،در حالت طبیعی شبیه به کندوی عسل است که با تخریب بافت ها فضا های خالی این کندو بزرگتر و به عبارتی پوک تر می شود. بدین ترتیب استخوان ها نازک و شکننده می شوند به حدی که به راحتی و حتی به خودی خود می شکنند . (مخصوصا در ناحیه سر و استخوان ران که در گودی استخوان لگن جا دارد و نیزستون مهره ها و مچ دست.)

سن شروع و شیوع پوکی استخوان

تحقیقات نشان می دهد پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان است و این روند در سالهای اول بعد از یائسگی ، استحکام استخوان ها با سرعت زیادی کاهش می یابد .سپس این سرعت کم می شود ولی روند پوکی استخوان ادامه می یابد .

زنان مخصوصا آنها که بیشتر از 60سال دارند بیش ترین مبتلایان به پوکی استخوان را تشکیل میدهند . اما در مردان با افزایش سن وکاهش ناگهانی عمده ی هورمونهای جنسی روند کاهش تخریب بافت های استخوانی کمتر از زنان است وکاهش تراکم و قدرت استخوان در آنها آهسته تر اتفاق می افتد .اما با اساس تحقیقات صورت گرفته پوکی استخوان زنان و مردان در سن 65 تا 70 سالگی با یک سرعت انجام می شود.

مواد غذایی که مانع پوکی استخوان می شوند کدامند :

غذاهای کلسیم دار به شرطی که شب استفاده شوند مانع پوکی استخوان می شوند .بیشترین کلسیم در بین غذاها را بادام درختی دارد .می توان هر شب چند بادام استفاده کرد .کنجد نیز منبع کلسیم است .

شیر محلی اگر شب استفاده شود و در کنارش خرما یا گردو استفاده شود تا اسید آنرا متوازن کند مفید است .

پنیر ،ماست ،کشک ،باقالا ،نخود کلسیم فراوان دارند .سفیده ی تخم مرغ نیز منبع خوب کلسیم است .

نوع تغذیه در دوره سالمند ی بسیار مهم است زیرا :

اضافه وزن ، فشارخون بالا ،از مشکلات شایعی هستند که تغذیه صحیح یکی از راههای کنترل آن است .

با یک برنامه غذایی صحیح می توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد .مصرف کمتر چربیمصرف کمتر روغنهای جامد و نمک مصرف کمتر غذاه های شور، مصرف یک یا دو وعده از میوه ها و سبزی های تازه ،استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد و مصرف کمتر مواد شیرین مثل قند ،شکر ،مربا ،شیرینی./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.