مصرف ماهی در کاهش خطر ابتلاء به سکته های قلبی نقش موثری دارد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر زهرا اباصلتی،‌کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری ، کنترل و درمان بسیاری از بیماریها دارد اظهار داشت : ماهی یکی از مهمترین منابع پروتئین و با قابلیت هضم و جذب مطلوب وارزش زیستی بالاست و خطر بروز سکته های قلبی را تا 40 درصد کاهش می دهد .

دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد : چربی ماهی ها از آسان هضم ترین چربیهای حیوانی و غنی از ویتامین Aو K و D و E می باشد و این نوع چربی برخلاف چربی گوشت قرمز سرشار از نوعی اسید چرب به نام امگا - ۳ که از بی ضررترین چربیهای حیوانی به شمار می رود .

وی با بیان اینکه چربی موجود در ماهی با کاهش فشار خون،کاهش التهاب، افزایش کلسترول خوب، کاهش تری گلیسرید تنظیم ضربان قلب و افزایش انعطاف پذیری شریان ها عروق را حفظ و از تصلب شرایین جلوگیری می کند اظهار داشت : بر اساس تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا افرادی که ماهی مصرف می کنند کمتر دچار بیماری قلبی و سرطان می شوند و نسبت به سایر افراد عمر طولانی تری دارند.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه امگا 3 موجود در ماهی نقش مهمی در رشد وتکامل سلول های مغزی و عصبی جنین ایفا میکند بنابراین مصرف ماهی در برنامه غذایی مادران باردار از اهمیت ویژه برخوردار است گفت: همچنین مصرف ماهی درجهت بهبود کارایی سلولهای مغزی بسیار موثربوده ونقش مهمی در پیشگیری از آلزایمر و درمان افسردگی ایفا می کند.

دکتر زهرا اباصلتی افزایش سلامت چشم و سیستم دفاعی بدن ، پیشگیری و کنترل بیماری آسم را از دیگر فواید مصرف ماهی برشمرد و افزود : مصرف دو وعده ماهی در برنامه غذایی هفتگی (حد اقل 200 گرم درهرنوبت ) مشروط بر اینکه یک وعده حتما شامل ماهی های چرب باشد راه کار مناسبی برای بهره مندی از فواید ابزیان است.

وی با بیان اینکه وجود فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در هوای آلوده موجب آلودگی آبها و درنتیجه آلودگی بافت های بدن آبزیان می شود گفت : بر این اساس نوع ماهی مصرفی خود را به طور مرتب تغییر بدهید، بیشتر از ماهی های کوچکتر مصرف کنید، ماهی های شکارچی مانند تن و سالمون مقدار متیل جیوه بیشتری دارد و ماهی های پرورشی معمولا از کمترین میزان الودگی برخوردار و سالم تر هستند. /ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار