سامانه بارشی فعالی که هوا شناسان وعده ورود آن را به کشور داده بودند با برف و کولاک کم سابقه ای خود نمایی کرد، برف در شهرها از درجه 30 سانتی متر خط کشی هم بالاتر رفت و در مناطق کوهستانی خود را به چند متر رساند ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اسم چند جاده به گوش می سرد گویی مسدود شده است گوشم را تیز می کنم اما انگار نه، جاده ای که حالا در آن هستیم باز است، بخاری خودرو با حداکثر توان کار می کند اما دانه های برف تند به شیشه های بخار گرفته خودرو می خورند که سرمای هوای بیرون را کاملا حس کنی...

سامانه بارشی فعالی که هوا شناسان وعده ورود آن را به کشور داده بودند با برف و کولاک کم سابقه ای خود نمایی کرد، برف در شهرها از درجه 30 سانتی متر خط کشی هم بالاتر رفت و در مناطق کوهستانی خود را به چند متر رساند مثل دهها فیلم سینمایی که با موضوع برف و بهمن ساخته شده کافی است بی احتیاطی کنی، پشت فرمان خودرو بنشینی و وارد یک گردنه برف گیر شوی و آن وقت قسمت ترسناک داستان شروع می شود.
بی احتیاطی کار دستت می دهد، برف و سرما خودرو را از کار می اندازد، دیگر از بخاری خبری نیست در آن سرما تنها دلگرمی ات می شود ماشین هایی که مثل خودروی تو در راه مانده اند و همگی با هم امید دارید که کسی بیاید و شما را نجات دهد.
کمی آن طرف تر، پسر جوانی در حال صحبت کردن است و داستان در راه ماندنش را تعریف می کند از قرار معلوم او برای شرکت در مراسم عروسی دوستش پا به این جاده برفی گذاشته و به خاطر تمام کردن بنزین و برودت هوا در جاده گرفتار شده و امداد گران هلال احمر نجاتش داده اند.
امداد گران به وضعیت افرادی که تازه وارد راهدار خانه می شوند رسیدگی می کند یکی از آنها مثل من داستان این پسرجوان را می شنوند خطاب به همه می گوید: وقتی در جاده برفی سوخت ماشین شما تمام شد و نیروهای امدادی هنوز به شما نرسیده اند می توانید با آتش زدن لاستیک زاپاس خودرو هم علامت دود ایجاد کنید و هم از گرمای آن برای نجات جام خود استفاده کنید.
امداد گر ادامه داد: استفاده از گاز پیک نیک یا والور برای گرم کردم داخل وسیله نقلیه خطرناک است چون این کار علاوه بر خطر آتش سوزی موجب ایجاد گاز سمی و خفگی ناشی از آن نیز می شود اما اگر در وضعیت خاص مجبور به انجام این روش برای گرم کردن خودرو شدید، توجه کنید که گردش هوای تازه را در داخل خودرو ثابت نگه دارید اینجا همه مشغول گرم کردن خود هستین بیرون از راهدار خانه اما غوغایی است بوران اجازه نمی دهد صدا به صدا برسد چشم دو متر جلوتر را نمی بیند با این حال عده زیادی در حال رفت و آمد هستند؛ ماموران پلیس راه اجازه نمی دهند خودرویی از جاده عبور کند تا کسی گرفتار یخبندان نشود.
برای اطلاع بیشتر در خصوص برف و کولاک در جاده ها طی 24 ساعته گذشته به سراغ درخشان مدیر روابط عمومی امداد و نجات جمعیت هلال احمر رفتیم تا آمار شهروندان در برف و کولاک اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
وی گفت: طی 24 ساعت گذشته رخداد 35 حادثه به ما گزارش شده که 8 مورد جاده ای برف و کولاک 22 مورد کوهستان، اسکان اضطراری 3 مورد بوده است.
همچنین تعداد کل حادثه دیدگان 3 هزار و 274 نفر، نجات یافتگان 3 هزار و 721 نفر، موارد اسکان اضطراری 2 هزار و 273 نفر، مصدومان حوادث 75 نفر، انتقال به مراکز درمانی 71 نفر، درمان سرپایی 4 نفر گزارش شده است.
اگر خیلی ها با  توپ، کاغذ رنگی، بوی تند ماهی دودی وسط سفره نوروزی بوی یاس جانماز ترمه مادربزرگ زمستون رو سر می کنند اینجا در گردنه هایی که پر از حال و هوای برف است خیلی ها با دست و پنجه نرم کردن با سرما، نجات در راه ماندگان و باز کردن راههای ارتباطی زمستان را پشت سر می گذارند، نمی دانم مثل آهنگ بوی عید که پر از خاطره هایی است که خستگی را در می برد بعد از این زمستان کی هست که به ماموران گردنه های برفی بگویید خسته نباشید خدا قوت./ل
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار