طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های خارگ(ان‌جی‌ال) با هدف جمع‌آوری و فرآورش حدود 600 میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت با پایان کار ساخت بخش دریایی آن به مراحل نهایی خود نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمود زیرکچیان‌زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره گفت: با اتمام عملیات مربوط به بخش دریایی این پروژه، روزانه 16 میلیون فوت‌مکعب گاز شیرین میدان‌های سروش و نوروز با خط لوله‌ای به طول 200 کیلومتر از میدان‌های نوروز به سروش و از سروش به ابوذر و از ابوذر به جزیره خارگ منتقل می‌شود.

وي افزود:گام‌های نهایی برای راه‌اندازی این طرح درحال برداشته شدن است و طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های خارگ(ان‌جی‌ال) با هدف جمع‌آوری و فرآورش حدود 600 میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت میدان‌های این منطقه و استحصال مایعات گازی آن برای صادرات و جداسازی گاز طبیعی برای مصارف صنعتی و شهری در حال اجراست.

زيركچيان زاده ادامه داد: قرار است متان موجود در این گاز برای تامین خوراک واحد متانول، اتان آن برای تامین خوراک یک واحد پتروشیمی الفین و مقادیری از گاز خشک آن برای گازرسانی به جزیره خارگ مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: گازی که به جزیره خارگ منتقل می‌شود. سبب شده تا توان تولید برق در خارگ افزایش یابد.

براساس اين گزارش؛ در طرح ان‌جی‌ال خارگ گازهای همراه نفت که اکنون در میدان‌های نفتی خلیج فارس سوزانده می‌شود به وسیله خط لوله از دریا و جزیره خارگ جمع‌آوری و پس از فشارافزایی و آبگیری گاز وارد کارخانه شیرین‌سازی گاز (مرحله جداسازی اسید گس) می‌شود و در نهایت برای فرآورش به کارخانه ان‌جی‌ال انتقال می‌یابد.

پس از فرآورش، محصولات ارزشمندی از جمله متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان و میعانات گازی حاصل می‌آید که از طریق اسکله صادراتی صادر می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌ها، شناورهایی با ظرفیت 80 هزار تن و آبخور 17.5 متر می‌توانند در کنار این اسکله پهلوگیری کنند.

همچنین به منظور بهره ‌گیری از فرصت‌های مکانیسم توسعه پاک (CDM) در شرکت ملی نفت ایران، از سال‌ها قبل طرح‌های مختلف جمع‌آوری گازهای همراه نفت تعریف شد که از آن جمله می‌توان به طرح‌های ان‌جی‌ال خارگ، سیری و 3100 اشاره کرد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار