برنامه ريزي هاي فرهنگي کوتاه مدت و نداشتن نگاه آينده نگرانه آفت عرصه هنرهاي تجسمي کشور بوده و پس از گذشت سال ها هنوز هيچ سياستي در راستاي حفظ شان و جايگاه هنرهاي تجسمي تدوين و تنظيم نشده است.

محمد ايماني راد خوشنويس، در گفتگو با

خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران

گفت: در سال هاي اخير اهميت و ارزشي که هنرمندان هنرهاي سنتي براي نقش خود در جريان فرهنگي کشور قائل مي شدند کاهش يافته و اين هنرمندان کم کار شده اند و آثار سنتي مثل گذشته تاثيرگذار و بر انگيزاننده مخاطبان نيستند.

ايماني راد تصريح کرد: گرايش هنرمندان سنتي به شيوه هاي نوين خلق آثار هنري سبب شده آنان از سنت فاصله گرفته و تلاش و ممارست چنداني در جهت حفظ و احياي هنرهاي سنتي از جمله خوشنويسي از خود نشان ندهند چرا که طبق باور عموم مردم هنرهاي امروزي نسبت به هنرهاي سنتي مقبوليت بيشتري در سطح جامعه دارد.

وي در ادامه گفت: فاصله گرفتن هنرمندان از هنرهاي سنتي را در سال هاي گذشته نيز مي‌توانستيم پيش بيني کنيم و اکنون شاهديم که فعالان عرصه هنر با اين پنداشت که در خلق آثار سنتي مي توان از عناصر نامتعارف و خلاقانه بهره گرفت اقدام به اجراي کارهاي غير منتظره اي مي کنند.

اين خوشنويس اظهار کرد: شکل سنتي هنر خوشنويسي بسيار ضابطه مند بوده و از قواعد خاصي تبعيت مي‌کرده اما با گذشت زمان شاهد ورود عناصر و المان هايي جديد چون رنگ و ترکيب بندي هاي متفاوت به هنر خوشنويسي بوده ايم و هنرمندان به نوعي در آثارشان به نقاشي يا نقاشي خط نزديک مي شوند.

ايماني راد گفت: رويکردهاي نوين خوشنويسي موجب کمرنگ شدن شکل سنتي اين هنر شده و رکودي را در جايگاه اجتماعي وفرهنگي هنرهاي سنتي ايجاد کرده است چنان که در شهرستان ها ومناطق کشور، مدتي است پديده قابل توجهي در عرصه خوشنويسي سنتي نديده ايم.

مدير سابق انجمن هنرهاي تجسمي استان مرکزي ادامه داد: مرحوم محمد مهدي هدايتي از خوشنويسان به نام اراک و استان مرکزي بوده که حائز رتبه فوق ممتاز در اين هنر شده و افتخار اين کشور محسوب مي شد اما پس از وي ديگر پديده و چهره‌ي چندان مطرحي در هنر خوشنويسي استان نديده و در انتظار ظهور استعدادهاي نو به سر مي‌بريم.

وي ضمن اشاره کوتاه به دو سالانه خوشنويسي ايران عنوان کرد: برگزاري اين دوسالانه بر شکل منظم مي‌تواند هنرمندان اين حيطه را مدتي از خمودگي در آورده و جاني دوباره ببخشد چنان که يکي از دستاوردهاي برگزاري دو سالانه مطرح شدن هنر هنرمندان خوشنويس استان قزوين و تبديل شدن زادگاه مير عماد قزويني به پايگاه اصلي تصميم گيري هاي مهم عرصه‌ي خوشنويسي است.

ايماني راد با انتقاد از فعاليت هاي انجمن خوشنويسان ايران گفت: عمده فعاليت هاي اين انجمن رويکرد آموزشي دارد و ضرورت کار پژوهشي و مطالعاتي در آن ناديده گرفته شده در حالي که به طور قطع، امر پژوهش سرزندگي و نشاط وصف ناپذيري به هنرهاي سنتي ايران خواهد بخشيد و موجب به روز شدن آگاهي هاي هنرمندان مي شود.

وي در انتها اظهار کرد: در کلانشهر تهران اساتيد توانمند و با استعدادي زندگي مي‌کنند که در قبال دريافت سودهاي ميليوني، به امر آموزش مشغولند اما شهرستان هاي کشور از وجود اين اساتيد بي بهره بودند و از اين حيث در فقري باورنکردني به سر مي‌برند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار