چندي پيش خبر محدوديت تجاري ايران با كشور امارات بر روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت و برهمين اساس زمزمه هايي در خصوص اجراي بندهاي بيشتري از تحريم اقتصادي ايران از سوي آمريكا و كشورهاي اروپايي بر سر زبان ها افتاد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بازار اين زمزمه ها زماني از رونق افتاد كه وزير صنعت، معدن و تجارت در اظهار نظري رسمي اعلام كرد: هيچگونه محدوديت تجاري براي ايران در ارتباط با ساير كشورها از جمله امارات وجود ندارد.

اما آنچه مقامات رسمي ايران در خصوص عدم محدوديت تجاري ايران با امارات مي گويند مغاير با اقدامايت است كه دولت امارات بنا به توصيه آمريكا در خصوص محدوديت هاي نسبتا قابل توجه براي ادامه فعاليت هاي تجاري و مالي با كشورمان اتخاذ كرده است.

براساس برخي گزارشات؛ دولت امارات اقدام به محدوديت در انتقال ارز به ايران، مسدود نمودن حساب هاي بانكي به ويژه در دو هفته گذشته و قطع اعطاي تسهيلات بانكي و اعتباري به تجار و بازرگانان ايران كرده است.

اين در حالي است كه هم اكنون مقادير قابل توجهي برنج، قند، شكر، لاستيك و ساير كالاهاي مصرفي در بنادر امارات بلاتكليف رها شده و كليه لنچ داراني كه اقدام به حمل كالا از دبي و شارجه به ايران مي كنند به خاطر عدم امكان وجه نقد از ايران به امارات با مشكلاتي جدي مواجه شده اند.

گزارشي كه در پي مي آيد به بررسي اين مسئله از زبان مسئولين بازرگاني و گمرك پرداخته است.البته براساس پيگيري هاي خبرنگار ما از يكي از مسئولين بازرگاني، وي به طور كامل اصل قضيه (اعمال محدوديت تجاري از سوي امارات) را منكر شده و از رسانه ها خواسته كه به اين مسئله دامن نزنند!

اين مقام مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به گفتن اين جمله اكتفا كرد كه وجود يك مشكل فني در سايت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث راه انداختن اين شايعات و مطالب شده و در حال حاضر هيچ محدوديت تجاري براي ايران وجود ندارد!

*چيزي به گمرك در خصوص محدوديت واردات و صادرات گزارش نشده است

صادق مدير كل دفتر صادرات گمرك ايران در جديد ترين اظهار نظر در خصوص محدوديت تجاري ايران با امارات به خبرنگار ما مي گويد: در اين زمينه چيزي به گمرك اعلام نشده و اگر هم مشكلي وجود داشته باشد در بخش واردات است.

وي با بيان اينكه در خصوص صادرات ابلاغ و محدوديتي به گمرك اعلام نشده است،افزود: بهتر است در زمينه واردات با دفتر مربوطه در گمرك تماس گرفته شود.

اتفاقات اخير كه اين روزها بازار ارز كشور شاهد بوده است موجب شده تا برخي كشورها از جمله امارات اقدام به كاهش سطح تجاري خود با ايران كند.

يك منبع موثق كه نخواست نامش فاش شود نيز گفت: امارات به خاطر افزايش نرخ دلار در ايران اقدام به كاهش صادرات به كشورمان كرده است.

وي افزود: اين مسئله به خاطر تاثيرگذاري نرخ دلار و سياست هاي ارزي بانك مركزي است.

صادق ادامه داد: بانك مركزي در اين زمينه بايد پاسخگوي كاهش روابط تجاري ايران با ساير كشورها به ويژه كشورهاي همسايه باشد چرا كه پديد آمدن چنين مشكلي به خاطر پيامدهاي تصميم گيري هاي ارزي اين نهاد ها در كشور است.

اين منبع آگاه بر اين باور است كه چنانچه تجديد نظري در خصوص سياست گذاري هاي بانك مركزي صورت نگيرد تعداد كشورهايي كه  اقدام به كاهش مبادلات تجاري خود با ايران مي كنند بيش از يك كشور خواهد بود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار