به گفته اتحادیه باغداران، قیمت‌ها در عمده‌فروشی‌ها افزایش نیافته ولی با توجه به اینکه مصرف‌کننده با خرده‌فروش سر و کار دارد و نه با عمده‌فروش مجبور است به خاطر آبروداری به گرانی مغازه‌داران تن دهد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد : ایرانی ها شب یلدای امسال را در حالی دور هم جمع می‌شوند که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها یک سالگی‌اش را جشن گرفته و در این بین این رسم ایرانی به کام برخی‌ها همچون انارش ترش و به کام برخی دیگر همچون هندوانه‌اش شیرین است.
به گفته وزیر کشاورزی، محصولات باغی در سال‌جاری به 17 میلیون تن رسیده که از این تعداد پرتقال و سیب با افزایش چشمگیر تولید مواجه شده‌اند اما آن چیزی که برای مصرف‌کننده باقی می‌ماند چیزی جز گرانی و برای تولیدکننده هم جز ضرر نیست.
در حالی که باغدار پرتقال و سیب را کیلویی 600 و 800 تومان فروخته است اما امشب مردم باید پرتقال را حداقل کیلویی دو هزار و 500 تومان و سیب را کیلویی سه هزار تومان بخرند به این ترتیب انار و هندوانه هم که از میوه‌های اصلی این شب محسوب می‌شوند در مغازه‌های سطح شهر با نرخ‌هایی متفاوت و سلیقه‌ای فروخته می‌شوند. این در حالی است که شهروندان به امید میادین تره‌بار قید خرید از مغازه‌های لوکس را زده‌اند و راهی تره‌بار‌ها شده‌اند اما چیزی که در این میادین یافت می‌شود میوه درجه سه و چهاری است که مصرف‌کننده عطایش را به لقایش می‌بخشد. طی هفته گذشته بازار چرخی‌های
دوره گرد رونق عجیبی گرفته، انار چرخی در میدان فاطمی کیلویی دو هزار و 500 تومان و پرتقال و سیب چرخی در میدان منیریه کیلویی دو هزار تومان. البته در بین این میوه‌های چرخی خبری از هندوانه نیست و شهروندان مجبورند به ساز مغازه‌داران برقصند.
بازار داغ دلالی
اما به گفته اتحادیه باغداران، قیمت‌ها در عمده‌فروشی‌ها افزایش نیافته ولی با توجه به اینکه مصرف‌کننده با خرده‌فروش سر و کار دارد و نه با عمده‌فروش مجبور است به خاطر آبروداری به گرانی مغازه‌داران تن دهد.
در حال حاضر هر کیلو انار ساوه سه هزار و 700 تومان، سیب دو هزار و 900 تومان، پرتقال تامسون دو هزار و 900 تومان، پرتقال رسمی بم یک هزار و 700 تومان، نارنگی دو هزار و 600 تومان، کیوی دو هزار و 500 تومان و هندوانه نیز با نرخی متفاوت و از کیلویی 500 تا 1000 تومان در مغازه‌های شهر فروخته می‌شود.
نابسامانی بازار مختص میوه نیست و شیرینی و آجیل هم درگیر این ماجرا شده است. در حالی که اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان برای مدل‌های مختلف شیرینی نرخ مصوب دارد اما قیمت شیرینی هم از یک مغازه به مغازه‌ای دیگر متفاوت است. طی هفته گذشته قیمت سوهان، باسلوق و گز در هر جعبه هزار تومان افزایش یافته است.
گفتنی است، سه ماه پیش نرخ‌گذاری شیرینی آزاد شد که از همان موقع نرخ‌ها نسبت به خیابان و نوع مغازه‌ تفاوت فاحشی با یکدیگر پیدا کردند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار