استاد دانشگاه تهران گفت : از هر یك میلیون نفر در ایران 300 نفر پژوهشگر هستند و براساس این آمار سهم تحقیق در كشور ما كمتر از نیم درصد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پروفسور 'عبدالمجید لیاقت'، استاد دانشگاه تهران عصر دوشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد دزفول افزود: بررسی ها نشان می دهد كه در كشورهای پیشرفته و توسعه یافته، به ازای هر یك میلیون نفر بیش از 500 نفر پژوهشگر، در كشورهای در حال توسعه یكصد و در كشورهای عقب مانده نیز این رقم كمتر از یكصد نفر است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم در دنیا گفت: محققان كشورمان با تولید بیش از 1/3 درصد مستندات علمی دنیا تا پایان ماه پنجم 2011 به رتبه 21 تولید علم جهان ارتقاء یافته اند. پروفسور لیاقت به مقاله های علمی ارایه شده درجهان و جایگاه ایران در این بین اشاره كرد و افزود: ایران با تولید بیش از هفت هزار مقاله 1/3 درصد از كل انتشارات جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با ارایه نموداری از هزینه های صرف شده از سال 1990 تا سال 2003 در امور پژوهشی گفت: در راس این نمودار كشور آمریكاست كه نسبت به سایر كشورها بودجه بیشتری به امر پژوهش اختصاص داده و كشورهای اروپایی، ژاپن و چین در این نمودار بعد از آمریكا قرار دارند.

این پژوهشگر با اشاره به كاركردهای پژوهش درجامعه افزود: پژوهش می تواند منبع درآمد كشورها باشد ولی در كشورهای جهان سوم و كشورهای اسلامی از جمله ایران، تحقیق و پژوهش هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است./ح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار