نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴۷۱
در انتظار بررسی: ۴۴
Iran (Islamic Republic of)
لواف
۰۱:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام بنده طرح شکایتی مبنی بر برداشت از حساب داشتم و متهم پرونده تعهد محضری داده که پولی که تو حسابش هست متعلق به اینجانب یعنی خانوم لواف است میخاستم بودنم آیا در قانون چنین تعهدی از متهم وجاهت قانونی دارو قابل قبول اشت؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۱:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

سوال مبهم است بی تردید اقرار هرکس علیه خودش جایز است ولی این تعهد را شما به چه معنایی تعبیر کرده و می خواهید چه استفاده ای کنید نیاز به تشریح دارد.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر علیزاده
۲۳:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
درسال 36 پس از فوت پدر،مادرم(پدر بزرگ بنده)،دایی بزرگم از سایر برادران و خواهران و مادر خود وکالتی جهت انجام حصر وراثت و سپس انتقال اموال بنام خود و یا هر کس دیگر اخذ مینماید،لکن پس از انجام حصروراثت کلیه املاک را بنام خود انتقال داده و به هیچ یک از ورثه مبلغی از این بابت پرداخت نکرده،قابل ذکر است هنگام حصر وراثت نام پدر بزرگ خود را نیز که یکی از ورثه بوده از قلم انداخته.
آیا با این اوصاف میتوان اقدامی نمود تا هریک از ورثه به حق خود برسند.
ممنون
اکبر علیزاده
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۳:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
عدم ذکر نام هریک از ورثه در انحصار وراثت کلاهبرداری و واجد وصف کیفری است. ولی موضوع باتوجه به گدشت زمان مشمول مرور زمان شده و متاسفانه امکان تعقیب کیفری وجود ندارد.اما می توانید دادخواست حساب ایام وکالت را تقدیم کرده و طرح دعوی حقوقی نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام

من دارنده زمینی هستم که به موکلم ۴ سال پیش وکالت بلاعزل دادم
وکیلم ساختمون رو الان ساخته و پیش فروش کرده و الان خریدارها ساکن اند ولی کمی از کارهای ساختمون مونده!
با توجه به این که من فروشنده نبودم بلکه وکیلم فروخته است حالا دادگاه در جواب به شکایت خریداران من رو متهم و محکوم میدونن یا وکیلم رو؟

لازم به ذکر است که سندهای تک برگی واحدها به نام خودم (موکل) صادر شده است (با نامه عدم خلاف از شهرداری) و الان وکالتی نسبت به سندهای تک برگی جدید به هیچ کس نداده ام
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۳:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
سوال خیلی مبهم است. قراردادهای وکیل شما با خریداران چگونه بوده ؟ چه شرایطی داشته وکیل شما چه تخلفاتی از تعهداتش داشته و... وکیل در کناز وکالت بلاعزل مبایعه نامه ای با شما منعقد کرده است یا خیر ؟ به وکالت از شما قراردادهای خرید و فروش را منعقد کرده یا خودش شخصا ؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۲۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و احترام

احتراماً میخواستم ببینم دیه مواردی که عرض میکنم چند درصد دیه کامل میشود؟ یا چند هزارتومان میشود؟
کبودی زیر چشم ها
ساییدگی زیر زانو
جراحت عمقی ساق پا
جراحت سطحی قوزک پا
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۸:۲۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
در قانون مجازات ديه  اعضا معين شده، اما موارد مذكور در سوال شما از قبيل  كبودی و ساييدگی، در قانون ديه معين ندارند و دادگاه ها طبق نظريه پزشكی قانونی رأی می دهند.جراحات شما با توجه به شدت و عمق زخم ها و کبودی ها می باشد که این امر در صلاحیت پزشکی قانونی می باشد و حتی دادگاه ها نیز بر اساس نظریه پزشکی قانونی رأی صادر می نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام, بنده حدود دو سال در یک کارگاه کار میکردم و حق بیمه پرداخت میکردم, بعد در یک کار دولتی مشغول شدم و کارمند دولت هستم,راهی وجود نداره که اون دو سال رو جز سوابق کاریم محسوب کنن؟ این همه پرداختی من یعنی هیچی؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و عرض خسته نباشید
سوالی داشتم از خدمتتان : دیشب که من و همسرم در مغازه بودیم یکهو یه خانمی با چادر خونه وارد مغازه شد و شروع به کمک خواستن و گریه زاری کرد!! دو تا موبایل دستش بود اونها رو گذاشت جلوی خانمم و با التماس و گریه می خواست که بهش کمک کنیم. از حرفهاش هم نمیشد درست سر درآورد پرت و پلا میگفت. من فکر کردم دیوونست. بعد فهمیدیم که می خواد تا براش به یکی از همون دو تا گوشی که آورده بود پیامکی با عنوان عجیب " صبر اسماعیل" بزنیم. ما هم که نه تا حالا چنین موردی برامون پیش اومده بود و نه آمادگی و انتظارشو داشتیم هاج و واج مونده بودیم چکار کنیم. خانومم خیلی دل رحمه و شروع کرد به زدن پیامک براش!! من هم هم با شنیدن اون کلمه بی معنی بیشتر فکر کردم دیوونست و هم به خودش و رفتارهاش شک کرده بودم و هم دلم سوخت براش و با خودم می گفتم که شاید واقعا به کمک نیاز داره! همینطور با خودم کلنجار میرفتم که چکار کنم که خانومم پیامک رو زد! البته من قبلش ازش پرسیدم که شما کی هستی و چه منظوری داری ولی اون خودش رو معرفی کرد و گفت که همسایتون هستم و موقع رفتن هم دیدیم که رفتن توو خونه بغلی که یه چند واحدی آپارتمانه. ولی من تا حالا ندیده بودمش! بعدش بهمون گفت که شوهرم بهم شک داره و فکر میکنه من اختلال حواس دارم و از این حرفا و اون هم گوشی شوهرش بوده که خانوم من با گوشیش بهش پیامک زد!! ببخشید که طولانی شد ولی الان من از یک طرف خودم رو سرزنش میکنم که چرا سستی کردم و خانومم اون پیامک رو زد و من چرا اصلا اون خانوم رو راه دادم توو ..... و از یک طرف هم نگرانم که نکنه این موضوع برامون شر بشه و طرف منظوری داشته!!!
میشه بفرمایین نظرتون چیه و آیا میشه اینطوری کلاهبرداری کرد یا برای کسی شر درست کرد؟؟؟ و اینکه من چکار باید بکنم که این اشتباهم جبران بشه؟؟؟؟؟
ممنون و متشکرم از شما
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۳:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با عرض سلام و تشکر بابت پاسخگویی پیشین شما
میخواستم بدونم که فرق بین صلح نامه و تعهد نامه از نظر حقوقی چیست و اگر هر کدام از طرفین بخواهند آن را ابطال نمایند چه باید کرد؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:

صلح:

صلح عمری: عقدی است که به موجب آن، شخصی حق استفاده از ملکش را برای مدت عمر خود یا عمر منتفع یا عمر شخصی دیگر به منتفع (شخص استفاده‌کننده از ملک) منتقل می‌کند؛ بنابراین در طول مدت عمر فرد تعیین‌شده، حق استفاده از ملک برای منتفع خواهد بود.
صلح رقبی: نیز عقدی است که به موجب آن، مالک حق استفاده از ملکش را برای مدتی معین مثلا ۶۶ ماه به منتفع منتقل می‌کند.

تعهد:

عبارت از یک رابطه حقوقی است که به موجب آن شخص یا اشخاصی در قبال دیگری با توجه به اقتضاء قراردادهای فی مابین اعم از عقد و شبه عقد خود را ملزم به دادن چیزی یا مکلف به انجام یا ترک فعلی مینمایند که این شرط یا تعهد یا به نفع طرف قراداد هست ویا به نفع شخص ثالث، طبق نظر برخی از اساتید علم حقوق، تعهد از مختصات عقود لازم نیست و عقود جایزه را نیز شامل میگردد و به عقیده اکثریت ایقاع و یک طرفه است بخصوص تعهدات اداری و دولتی که بنحوی بر متعهد تحمیل است گرچه این تعهد نامه بر اراده وی استوار گردیده بنابراین تعهد به نوعی به عقدی و غیر عقدی قابل تقسیم است و تعهداتی که بدون وقوع عقدی ایجاد و تاسیس میگردند غیر عقدی یا شرط ابتدائی و تعهدی که ضمن عقد واقع میشود عقدی نامیده میشود و از نظر شرع و فقه بیشتر بجای لفظ تعهد از لفظ شرط اعم از بنائی و ابتدائی استفاده شده.

 ابطال:

زمانی که یک قاعده حقوقی یا شرعی خلاف با قانون در انجام عقدی رعایت نگردد از زمان انعقاد عقد در آن حین استقرار می‌یابد، زیرا مثلا معامله باطله از زمان بیع باطل است و در حقیقت آن عمل یک عمل حقوقی نیز به شمار نمی‌آید، چون عمل باطل را نمی‌توان یک عمل حقوقی الزام آور یا قانونی به شمار آورد و بسیاری از حقوقدانان آن را نابود کردن یک عمل حقوقی میدانند در حالیکه عمل باطل بار عمل حقوقی ندارد، زیرا از بدو عقد بدان استقرار می‌یابد حال فرق آن با فسخ این است فسخ ناشی از رعایت نکردن یک تعهد ظهور پیدا میکند و یا ناشی از تضییع حق یکی از متعاملین در حق استقرار است، ولی بطلان به علت رعایت نکردن یک قاعده حقوقی اساسی بنیادین است و بطلان از زمان عقد استقرار دارد، ولی فسخ از زمان تضییع حق و رعایت نکردن تعهد است و فسخ نوعی ایقاع است، ولی بطلان در اصل از ریشه، یک عمل حقوقی به شمار نمی‌آید. برخی از حقوقدانان معتقند که عقد صحیح را نیز 
میتوان ابطال کرد در پاسخ بایستی گفت که عقد صحیح بایستی علت بطلان آن مشخص گردد 

در پاسخ به سوال دوم بایدگفت: چنانچه علت بطلان مشخص شود، پس مشخص میگردد که آن عقد 
باطل بوده و آن عقد را صحیح نمیتوان بشمار آورد، زیرا عقد صحیح را میتوان فقط فسخ یا اقاله نمود و آثار آن در اصل به خودی خود بی اثر میگردد و این مورد نیاز به حکم دادگاه دارد.

صلح عقدی لازم است، یعنی طرفین قرارداد نمی‌توانند هر زمان که خواستند آن را منحل کنند. حتی قراردادهای صلحی که در مقام عقود جایز منعقد شده‌اند، نیز لازم هستند. به عنوان مثال صلحی که در مقام عقد هبه منعقد می‌شود یک عقد لازم است؛ هرچند که قرارداد هبه خود جایز بوده و طرفین می‌توانند هر زمان که خواستند آن را بر هم بزنند؛ بنابراین صلح عمری و رقبی در هر دو شکل عقد لازم است و منتفع باید در زمان انعقاد عقد صلح وجود داشته باشد. در غیر این صورت، عقد باطل است. عقد صلح عمری و رقبی در صورت پایان یافتن مدت و از بین رفتن ملک مورد صلح منحل خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۲:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام:پدری می خواهد زن دوم اختیار کند دختر 18 ساله اش می خواهد بامادرش زندگی کند .ایا این دختر می تواند از پدرش دعوی حق کند؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر مزینانی
۱۱:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
من سال 1379 وامی از بانک گرفتم و سند کارخونه و ماشین آلات خودم و در رهن بانک قرار دادم که متاسفانه اون زمان نتونستم اقساط رو پرداخت کنم
سال 1384 برای من اجراییه صادر شد و سال 1389 کارخونه و ماشین آلات به مزایده گذاشته شد که چون مشتری ثالث وجود نداشت خود بانک اونها رو برداشت و نیم عشر رو هم برای ملک و هم ماشین آلات پرداخت کرد ولی از اون زمان تا امروز اقدامی برای ثبت سند به نام خودش (بانک) انجام نداد
سال 1395 من با بانک تعامل کردم و بدهی خودم و پرداخت کردم و بانک من و به دفترخونه معرفی کرد برای فک رهن ملک
چون برای من اجراییه صادر شده بود دفترخونه من و ارجاع داد به اداره اجرا
حالا اداره ثبت میگه از سال 89 که مزایده صورت گرفته تا امروز باید نیم عشر و پرداخت کنم که چیزی حدود 25 میلیون تومن میشه
میخوام بذونم آیا همچین چیزی صحیحه ؟
بانک مزایده انجام داده و خودشو برنده اعلام کرده و همه حقوق دولتی رو هم پرداخت کرده ولی پیگیری نکرده که سند بزنه به نام خودش حالا چرا من تاوان 7 سال سهل انگاری بانک و باید بدم در حالی که پول همون نیم عشر و حق مزایده رو هم تو هزینه ها آورده و به بدهی من اضافه کرده و ازم گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام پسربنده ی پروند ادم ربایی داشته وکیل براش کرفتم وکیل پرونده رابرسی کرد کفتن من تبره اش میکنم با کذاشته یک سال تبره نکرد 15 سال حبس دادن بهش بنده هم رضایت شا کی را کرفتم پسرم اذاد شد میخواستم ببینم حق الوکاله ایشان چقدر است ایشان 5الا 6 جلسه امدن داداکاه با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر بالغ
۱۱:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و سپاس .
بنده در بانک مرکزی سپه شهرستان بناب آذزبایجان شرقی حساب دارم در تاریخ 26 - 1 - 96 برای خرید مقداری وسایل به بندر عباس رفتم بعد از خرید وقتی خواستم وجه آن را به صاحب فروشگاه پرداخت نمایم امکان پذیر نشد و به نزدیکترین شعبه بانک سپه در آن شهر رفتم اعلام نمودند که جلو حسابتان بسته است و باید برگردید و در شعبه شهر خود مسئله را حل نمایید ، لذا بنده کل برنامه هایم را به هم زدم و برگشتم . وقتی به شعبه بانک سپه شهر خود مراجعه کردم بعد بر رسی های متعدد اعلام نمودند که به اشتباه جلو حسابتان را در اصفهان بسته اند و بعد از چند ساعت مذاکره با شعبه اصفهان جلو حسابم را باز نمودند
آیا من میتوانم از بابت خسارتی که به بنده متوجه شد ، از بانک سپه خسارت بگیرم اگر آری لطفا بفرمایید به کجا مراجعه کنم و چکارکنم
با تشکر فراوان از راهنمایی هایتان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام . معامله ملكي صورت گرفته به صورت قولنامه كه مبلغ ساختمان مورد توافق دويست و نود و دو ميليون و پانصد هزار تومان بوده كه در قولنامه فقط مبلغ صد و ده ميليون تومان قيد شده و خريدار بيان كرده كه اين مبلغ را در روز قولنامه ميدهم كه فرداي آن روز يعني يك روز بعد از قولنامه پول را داده و نسبت به مابقي مبلغ چيزي در قولنامه بيان نشده ولي بين طرفين اين گونه توافق شده كه از كل مبلغ سي ميليون تومان را به صورت دستي بدهد كه اين را تقبل نموده و در دفترخانه هم هنگام انتقال سند نود ميليون ديگر را هم بدهد البته اين ملك كه در دو طبقه است هر كدام از طبقاتش به صورت جداگانه وام دارد كه وام يكي از طبقات نوزده ميليون است و خريدار پرداخت اين را برعهده گرفته و طبقه ديگر هم سي ميليون وام داشته كه آن را هم در بالا بيان كردم و توافق بر اين هم شده كه هنگام تخليه ملك چهل ميليون بدهد .
حال در روز انتقال سند اعلام انصراف ميكند (البته فروشنده به پول نياز دارد) و تا سه روز راضي نمي شود و بععد از التماس هاي فراوان فروشنده به محضر مي آيد ولي با پانزده ميليون تومان به جاي نود ميليون ، بالاخره كار به دادگاه كشيده مي شود و دادگاه تجديد نظر حكم به پرداخت نود ميليون ميكند البته ده ميليون جزو هزينه هاي تمبر و غيره مي شود . اكنون خريدار شكايت تخليه كرده و حاضر نيست پولي هم بپردازد . آيا در اين مورد با اين شرايط فروشنده مي تواند براي مابقي مبلغ كاري كند و راهكار چيست ؟ آيا بايد از خريدار شكايت كند يا بنگاه معاملاتي ؟ يكي از مراجعان به بنگاه بيان كرده كه شنيده بنگاهي به خريدار مي گفته ملك چهارصد ميليوني فروشنده را با صد و چند ميليون معامله مي كنيم وكنيم و فروشنده پول لازم است . چه مي شود كرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
سوسن
۰۸:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام همسر من از جانبازان 8 سال دفاع مقدس بودند و از کارکنان بنیاد شهید که 20 روز پیش بر اثر عارضه تنفسی در محل کارشان از دنیا رفتند ایشان از همسر اولش 2 پسر دارند و از بنده یک دختر 7 ساله دارند پسر بزرگ ایشان ازدواج کرده و پسر دومشان 25 سال سن دارند و به بیماری عتیاد مبتلا می با شند .پدر ایشان زنده است و می خواستم بدانم
آیا فرزندان پسر و پدر و مادرش نیز از حقوق و مزایای کار ایشان که از محل کار دریافت می نمودند برخوردار می شوند ؟
آیا در حالی که پدر همسرم دچار بیماری هستند و بر اثر سکته مغزی یک سمت بدنشان فلج می باشد و در راه رفتن دچار مشکلاتی هستند می توانند قیومیت دختر صغیر ایشان را داشته باشند ؟.
همسرم از اموال دنیا (خانه و ماشین و غیره چیزی ندارد ) می خواستم بدانم تکلیف مهریه من چه می شود آیا بنیاد شهید آن را پرداخت می کند یا با به اجرا گذاشتن آن از حقوق ایشان پرداخت می شود ؟
همسرم بدهی های دیگری هم دارد از جملهوام های بانکی تکلیف آنها چه می شود
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۸:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام 
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
.قسمت اول سوال: فرزندان پسر از حقوق و مزایای ایشان بهره مند نخواهند شد
بر اساس ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی «بازماندگان واجد شرایط متوفی مرد که استحقاق دریافت مستمری را خواهند داشت عبارت‌اند از: اول،‌ عیال دائم بیمه ‌شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است؛ دوم، فرزندان متوفی در صورتی که سن آنان کمتر از ۱۸ سال‌ تمام باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند؛ سوم،‌ پدر و مادر متوفی در صورتی که اولاً تحت تکفل او بوده، ‌ثانیاً سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون از کار افتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نمی‌کنند.»
اگر شرایط افراد مورد سوال منطبق بر این ماده ی قانونی باشد بله میتوانند از حقوق و مزایای .
ایشان بهره مند شوند

قسمت دوم سوال: قیمومت توسط دادگاه صادر می شود و در خصوص دختر شما صدق نمی نماید علی هذا پدر همسرتان ولی قهری دختر شما می باشد و اموری مانند اذن در ازدواج و ... حق ایشان است  اما حضانت  و نگهداری فرزند طبق قانون مدنی  پس از فوت پدر با مادرش خواهد بود پس حضانت فرزندتان  حق قانونی شما می باشد. 

قسمت سوم سوال: با شرایطی که توضیح دادید مهریه تان قابل وصول نیست زیرا مهریه باید از اموال به جا مانده متوفی و به اصطلاح ماترک متوفی وصول گردد.در خصوص اینکه ماهیت حقوق مستمری چیست لازم به ذکر است وجوهی که در واقع به متوفی تعلق می گیرد و ورثه به قائم مقامی او آن را دریافت می کنند، 2)وجوهی که به متوفی تعلق ننمی گیرد، بلکه دولت یا مؤسسه محل استخدام شخص، آن وجوه را به مناسبت فوت مستخدم، مستقیما به بازماندگان او می دهد.قسم اول در حکم مال متوفی و در زمره ترکه به حساب می آید شما از این قسم میتوانید مهریه تان را مطالبه نمائید.، قسم دوم، در واقع کمکی است که دولت یا مؤسسه محل استخدام متوفی به مناسبت مرگ او،به معاش وراث و عائله او می کند، مانند حقوق و حقوق بازنشستگی.این گونه حقوق و وجوه را وارث از میت تلقی نمی کنند، زیرا با مرگ مستخدم او دیگر حقی بر وجوه عمومی ندارد و از این وجوه نمی توان مهریه را وصول نمود.

قسمت چهارم سوال:  علی الاصول از ماترک و اموال باقی مانده از متوفی باید وصول شود و با فوت شخص کلیه دیون موجل حال می شود اما با توجه به اینکه همسرتان مالی ندارد ضامن  وام بانکی باید باقیمانده ی مبلغ قسط ها را پرداخت نماید.  
Iran (Islamic Republic of)
محمد پاک نژاد
۰۱:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام اگه میشه جواب رو به ایمیل خودم بفرستید ممنون
بسم الله الرحمن الرحیم

من چهار یا پیش یک قطعه زمین دو نبش به کوچه ۶ متری و خ ۸ متری خریدم که بعد از دو سال توانستم سموم بگیرم فقط سموم به صورت شما میباشد.
الان بعد از ۴ سال یه مشتری واسه زمینیم اومد رفته شهرداری گفته زمین ۱۵ متر اصلاحیه داره معامله ام بهم خورده اون کسی هم که زمین و به من فروخته میگه خسارت نمیدم .
الانم طبق نقشه تفکیکی شهرداری خ ۸ متری هست ولی از زمین من کم میشه اون موقع که خریدم فروشنده نقشه تفکیکی از شهرداری به من داد که خ ۸ متری هست.به نظر شما چیکار کنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام وخسته نباشید.ما در طبقه ی دوم ساختمانی زندگی میکنیم که طبقه دوم ساختمان بغل ما تالار عروسی هست یعنی دو تا ساختمان به هم چسپیده اند و وقتی در تالار جشنی برگزار میشه انگار تو خونه ی ماست دیگه نمیتونیم تحمل کنیم میخاستم بدونم از نظر حقوقی میتونیم کاری کنیم یانه ممنون میشم توضیح بدین.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۰۳:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آیا عوارض مالیات و نوسازی �‌توانند برای شخصی غیر از مالک هم صادر شود و یا اینکه فقط و فقط برای مالک صادر می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام. بنده سال 92 یک خودروی پراید خریداری کردم که فروشنده شفاهی گفت که خودرو بدون رنگ میباشد و در قولنامه هم در مورد رنگ چیزی بیان نشد. الان بعد از 4 سال که قصد فروش خودرو را داشتم کارشناس وجود چند قسمت رنگ شدگی را تشخیص داد. ایا بعد از این مدت طولانی میتوانم از فروشنده شکابت کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام من و یک نفر دیگر ضامن یک جوان برای کار در شرکت پخش مواد غذایی شدیم پس از سه سال کار بدلیل بی حساب و کتابی شرکت این جوان اقدام به برداشتن پول فاکتور هایش کرد و صاحب شرکت را شاکی نمود حالا صاحب شرکت یک چک به مبلغ بدهی از زن این جوان گرفته که اقدامات برگ نمودن چک خانمش کرده و اگر همسرش را زندان کند مجدد می. تواند روی چک و سفته ضمانتی ما اقدام کند ؟
Iraq
م
۱۲:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام و عرض خسته نباشید.
بنده چند سال پیش یه حساب در موسسه مهر امام رضا کرمانشاه باز کردم. بعد از سه چهر سال از موسسه مهر امام رضا شیراز با من تماس گرفتن که شما ضامن آقایی شدی و بیا قسط هار و پرداخت کن. جالب اینه که اسم و شماره تلفن و کد ملی من به عنوان ضامن ذکر شده گفتم شاید اشنتباه سیستمی بوده به بانک کرمانشاه مراجعه کردم گفتن مربوط به انجا نیست و نگران نباشید الان نزدیک به دوساله که هر ماه با پیامک و تماس تلفنی آسایش و روح و روان منو این بانک شیراز به هم ریخته. بنده نمی تونم تحمل کنم این کوتاهی موسسه رو/
سوال من این بود که میتونم شکایت کنم هم از موسسه شیراز و هم اون وام گیرنده. به جرم سواستفاده از مشخصات سجلی و تلفن و مزاحمت تلفنی.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
amir
۰۹:۳۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام.بنده حدود9 سال است که از کسی طلبی دارم و سال گذشته در شورای حل اختلاف طرح دعوی کردم. در دادخواست هر ادرسی که از طرفم داشتم رو اعلام کردم و ابلاغیه به هر ادرسی که رفت بدست طرف نرسید.نتیجه اینکه طرفم رو مجهول المکان اعلام کردم.و اگهی روزنامه شد 3 جلسه تا اینکه قرار هست 29 اردیبهشت بهم جلب بدن.سوال:از کسی که هیچگونه ادرسی ندارم جلب یا توقیف اموال چه کمکی میکنه؟راهکاری هست که موفقیت من در پرونده امکانپذیر باشه یا خیر.با تشکر از زحماتتون.
Iran (Islamic Republic of)
سعید امیرخانی
۰۱:۰۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
با یسلام و خسته نباشید
من حسابدار هستم
3 سال پیش در فروشگاهی در بوشهر حسابدار بودم . طی چند ماه اخیر مابین فروشگاه و یکی از مشتری ها دعوایی پیش اومده و چون من در ان زمان حسابدار فروشگاه بودم . از من خواسته شده ک بعنوان شاهد در دادگاه حاضر بشم .
در حال حاضر ساکن اصفهان هستم و میخواستم بدونم ایا امکانش هست ک از اینجا در مورد پرونده ب نحوی شهادت داد ک نیازی نباشه تا بوشهر نرم
ممنون میشم کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۰۰:۵۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
دیروز از روی سایت دیواد یه باند ماشین خریداری کردم
فروشنده برام تست کرد درب مغازش و تحویلم داد
بعد از خرید باند و نشون دادنش به نصاب متوجه شدم که باند تقلبی بوده و بهای خیلی زیادی بابتش پرداختم
حالا که برای مرجوع کردن به درب مغازش رفتم از پس گرفتن باند ممانعت میکند
حالا من باید چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
حميد قاسمي
۲۳:۵۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با عرض سلام و وقت بخير
بنده در سال 93 مبلغ 6ميليون تومان به يكي از آشنايان بابت خريد و فروش ماشين دادم و قرارمان اين بود در سود آن شريك باشيم.
حالا با گذشت 2 سال ولي نه سودي بهم داده و نه اصل پولم را و هر موقع كه پولم را درخواست ميكنم ادعا ميكند ماشيني خريده ولي چون مشكل سند دارد نميتونه بفروشه.
در ضمن متاسفانه مدركي بين ما نيست فقط 1بار در تماس تلفني صداشو ضبط كردم كه فكر ميكنم ميشه تو دادگاه به عنوان مدرك ارائه نمود.
لطفا راهنمايي بفرمائيد چگونه شكايت كنم/ در ضمن من حتي حاضرم سودي بهم نده فقط اصل پولمو بده من راضيم/
كارم خيلي بچه گانه بوده قبول دارم/
منتظر راهنمايي شما عزيزان هستم//تشكر
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۲۳:۳۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
اگر کسی بدون اجازه صاحب ملک وسیله ای در ملک ان شخص بگذارد و صاحب ملک بعد متوجه شدن آن وسیله را بردارد و بعدا ابراز بی اظلاعی از آن وسیله بکند آیا فردی که به حریم خصوصی صاحب ملک تجاوز کرده میتواند طرح دعوا برای پس گرفتن وسیله ی خود بکند؟
Iran (Islamic Republic of)
صدرا عظيمي
۲۳:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام،
من با شخصي تصادف كردم و با توجه به اينكه ميدونستم مقصرم بدون حضور افسر و ب صورت توافقي مبلغي رو ب عنوان خصارت ب ايشان پرداخت كردم و كارت ماشين رو از ايشون دريافت كردم ولي ايشان بعد چند روز دوباره ب من تماس گرفتن و تقاضاي مبلغ بيشتري رو كردن و تهديد كردن ك در صورت عدم پرداخت دست ب شكايت ميزنن ميخواستم بدونم از نظر حقوقي من بايد چيكار كنم و ايا شكايت ايشون سنديت داره يا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۱۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و احترام

من کارت ازمون اشتباهی خریده ام و پس ازتماس با برگزار کننده ازمون، گفتدند که پول ثبت نام را پس نمی دهند. آیا قانونی وجود دارد که به استناد آن بتوان این وجه را پس گرفت؟
باتشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۱:۱۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
خیر.
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۸:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشید.....برادرم سه روز پیش توسط ۲ نفر دزدیده شد و مورد تجاوز قرار گرفت حالا شکایت کردیم و اون دو نفر رو دستگیر کردن و پزشکی قانونی تایید کردن که مورد لواط بوده....برادرم ۱۴ سال داره و افرادی که اونو دزدیدن ۲۱و۲۸ ساله هستن پدر و مادر اون دو نفر خیلی التماس میکنن و خودشون هم پشیمون هستن خانواده ما در وضعیت مالی مناسبی نیست و میخایم در عوض دریافت مبلغی رضایت بدیم....ب نظر شما این کار مشکلی نداره؟اون دو نفر مجرد هستن و سابقه دار نبودن....ب نظر شما چه کاری مناسبه؟ با تشکر از سایت خوبتون....
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۶:۱۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام وقت بخیر
پدرم حدود هشت ماه پیش تصادف کردن که از ناحیه سر دچار خونریزی شدن و مورد جراحی قرار گرفتن،علاوه بر اون ایشون استخوان ترقوه و کتفشون هم دچار شکستگی شد به شکل خیلی محسوس،حتی الان که جوش خورده هم مشخص است. توی گزارشی که پزشک پزشک قانونی دادن فقط نوشتن شکستگی ترقوه سمت چپ واسمی از شکستگی استخوان کتف نیاوردن.وقتی به پزشک گفتم چرا شکستگی کتف رو گزارش ندادین گفتن دوتاش یکی محسوب میشود و نیازی به بیان کردن هر دو مورد نیست. خواستم ببینم واقعا ایشون درست گفتن، و توی محاسبه دیه هم اگه چند شکستگی نزدیک هم باشه یکی حساب میکنند؟ و اگه دکتر پزشکی قانونی اشتباه میکنن ما باید چه اقدامی انجام بدیم و به کجا مراجعه کنیم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید، موفق باشید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سارا
۱۵:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام ببخشید تکفل دختر تا چه سنی به عهده پدره؟ درواقع میخوام بدونم قانونی هست که برای این قضیه سن مشخص کرده باشه که طبق اون اگه تکفل رو به عهده نگیرن بشه شکایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهيم رضايي
۱۵:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
اينجانب با شركتي توافق نامه اي در 15 ماده امضاء نموده كه در بند اول ان امده است:پيرو مذاكرات 23 و 24 دي ماه 1390 در كارگاه فاز 12 پارس جنوبي ،به اطلاع مي رساند كه آن شركت بر طبق مدارك تحويلي سازه اس پي-816-تي 003 بعنوان پيمانكار انجام قسمتي از كارهاي لوله كشي در محدوده شركت اس پي تهران واقع در فاز 12 پارس جنوبي انتخاب شده است لذا بدينوسيله موارد زير ابلاغ مي گردد.
1-
2-
...
15-اين توافق نامه در 15 ماده تهيه شده است قرارداد اصلي متعاقبا بر اساس پيش نويس قراردادي كه به رويت پيمانكار رسيده است تنظيم و مبادله مي گردد .
پس از سه ماه بعلت كمبود كالا و اختلافات في ما بين كار فرما بدون تنظيم قرارداد اصلي پيمانكار را خلع يد نموده و به استناد بندهايي از پيش نويس قرارداد تهيه و مبادله نشده مبلغ 122 ميليون تومان از صورت وضعيت پيمانكار كسر ودر جواب پيمانكار ادعا مي كند كه متن پيش نويس مذكور جزء لاينفك قرارداد بوده و پيمانكار يا بايد ان را قبول نمايد يا بهر طريقي كه ميداند عمل نمايد.شركت مذكور تهديد نموده تضامين پيمانكار (چك و سفته ها ) را به اجرا خواهد گذاشت
سوال آيا مي توان به متني كه فقط به آن اشاره شده كه تحويل پيمانكار شده و آن را رويت كرده اما تهيه نشده و روي آن بحث و توافقي نشده و امضاء نشده استناد نمود و تضامين را نيز به اجرا گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ابراهيم رضايي
۱۵:۱۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
اينجانب با شركتي توافق نامه اي در 15 ماده امضاء نموده كه در بند اول ان امده است:پيرو مذاكرات 23 و 24 دي ماه 1390 در كارگاه فاز 12 پارس جنوبي ،به اطلاع مي رساند كه آن شركت بر طبق مدارك تحويلي سازه اس پي-816-تي 003 بعنوان پيمانكار انجام قسمتي از كارهاي لوله كشي در محدوده شركت اس پي تهران واقع در فاز 12 پارس جنوبي انتخاب شده است لذا بدينوسيله موارد زير ابلاغ مي گردد.
1-
2-
...
15-اين توافق نامه در 15 ماده تهيه شده است قرارداد اصلي متعاقبا بر اساس پيش نويس قراردادي كه به رويت پيمانكار رسيده است تنظيم و مبادله مي گردد .
پس از سه ماه بعلت كمبود كالا و اختلافات في ما بين كار فرما بدون تنضيم قرارداد اصلي پيمانكار را خلع يد نموده و به استناد بندهايي از پيش نويس قرارداد مبلغ 122 ميليون تومان از صورت وضعيت پيمانكار كسر ودر جواب پيمانكار ادعا مي كند كه متن پيش نويس مذكور جزء لينفك قرارداد بوده و پيمانكار يا بايد ان را قبول يا بهر طريقي كه ميداند عمل نمايد.
سوال آيا مي توان به متني كه فقط به آن اشاره شده كه تحويل پيمانكار شده و آن را رويت كرده اما تهيه نشده و روي بحث و توافقي نشده و امضاء نشده استناد نمود.
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۴:۲۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و عرض ارادت
برادر خانم بنده 6 سال بعد از فوت برادرم به تازگی با شخص دیگری ازدواج کرده اند ، در طی این مدت 6 سال ایشان از ما مهریه ای درخواست نکرده اند،میخاستم بدونم الان که با شخص دیگری ازدواج کرده اند همچنان حق دریافت مهریه از خونواده ما برایشان محفوظ است (پدر بنده در قید حیات هستند ) ؟ نوع ازدواج ایشان (دایم یا موقت) تاثیری بر این موضوع دارد ؟ با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
فرررهااااد
۱۳:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
برای تقسیم ارث پدربزرگم با داییام به مشکل خوردیم که احتمالا کار به شکایت بکشه.
میخواستم بدونم چقدر طول میکشه تا تموم شدن پرونده تو دادگاه.؟؟
ممنون میشم زود جواب بدین.
Iran (Islamic Republic of)
محمد سماوات
۱۳:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام
در مورد بخشودگی جرایم بانکی و در خصوص بانک صادرات ایا امکان شکایت خاص از بانک صادرات در کمیسیون اصل نود وجود دارد
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام یه زمین 140متر 3دانگ 3دانگ به اسم دونفر ،بهرش7یا8متر آیا میشه برای 3دانگ خودم سند 6دانگ بگیرم؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۰۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
شما بايد دعوای افراز مطرح نماييد؛ اگر شريك شما نيز به افراز ملك رضايت داشته باشد افراز اختياری و در صلاحيت اداره ثبت محل وقوع ملك است در غير اينصورت افراز اجباری است و بايد در دادگاه دعوای افراز مطرح نماييد كه اصطلاحا به آن افراز اجباری می گويند... ضمنا با توجه به ابعاد ملك شما به نظر ميرسد  رأی به افراز صادر شود زيرا طبق قانون ثبت چنانچه  مال مشاع به گونه ای باشد كه با افراز از مالكيت خارج شود رأی به فروش آن صادر می شود كه اين مورد درخصوص ملك شما جاری نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
سعیداحمدی
۱۵:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
کارگر داروسازی هستم.تادوسال پیش شرکت به ماحق جذب ومهارت میدادند.ولی بانظرمساعدمدیرعامل وقت درانزمان مادرخواست افزایش حقوق بخاطرپایین بودن پایه حقوقمان داشتیم که ایشان بجای افزودن امدندحق مهارت وجذب مارابرداشتندوبه پایه هایمان افزودند.امسال که فیش ماه فروردین سال۹۶است راگرفتیم،دیدیم ازپایه هامون کم کردند ومقداری بعنوان پایه مهارت داده اند.یعنی مقدارافزایشیکه امسال بایدروی پایه حقوق برودرامقداری کم وبعنوان حق مهارت دادهاند،درواقع کامل داده اند ولی مارادورزده اند.وبجای اینکه خودشان جداگانه مقداری بعنوان حق مهارت بدهندازروی پایه کم کرده اند وبعنوان مهارت به ما داده اند.وقتی اعتراض کردیم،گفتندان مدیرعامل اشتباه کرده وکارمادرست است.سوال اینست ایاچنین کاری قانونیست.باتشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
میشود ازپدر به دلیل عدم تامین هزینه ی دندانپزشکی فرزندان شکایت کرد؟؟؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
احمدآقائی وکیل پایه یک دادگستری
طبق مواد قانون مدنی در مبحث خانواده؛
تمامی هزینه‌های فرزندان اعم از تأمین هزینه دندانپزشکی که جزء هزینه‌های درمانی است تا قبل از سن رشد (١٨ سال) بر عهده پدر می باشد.
و طبق قوانین کیفری عدم پرداخت نفقه افراد تحت تکفل در سن حضانت یا همان سن بلوغ مستوجب مجازات تحت عنوان مجرمانه ترکه نفقه  است.
همچنین می توان دادخواست الزام به پرداخت نفقه (هزینه دندانپزشکی) را به دادگاه حقوقی تقدیم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
اگر از دعوایی ۱۵ روز بگذرد و بعد از ۱۵ روز دادخواست نوشته شود و به دادگاه تحویل دهیم ایا قبول میشود از طرف قاضی این دادخواست
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۷:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
بله. شما می توانيد دادخواست خود را تنظيم و تقديم نماييد. حق پس از ايجاد از بين نمی رود و حق شما برای اقامه دعوا محفوظ است.
Iran (Islamic Republic of)
عدنان
۲۳:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام جهت اخذ حصر وراثت مدارك از جمله كپي مصدق شناسنامه تمام وراث نياز است آيا نداشتن كپي مصدق يكي از وراث خللي در اخذ حصر وراثت ايجاد مينمايد؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۳:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام

لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
بله. نداشتن کپی مصدق یکی از وراث خللی در اخذ حصر وراثت ایجاد می نماید و متقاضی حصر وراثت باید کپی مصدق شناسنامه خود و سایر وراث را به دادگاه تقدیم نماید. ضمنا باید اصل شناسنامه‌ها را نیزهمراه داشته باشید زیرا مدیر دفتر باید آن‌ها را رویت نماید.

Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۲:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید، من 2 سال پیش تصادف کردم و حالا نتیجه ی دادگاه اعلام شده و بهم از طرف دادگاه دیه تعلق گرفته. آیا تسویه ی دیه باید بر اساس نرخ روز تصادف بشه، یا الان در حال حاضر که نرخ با چند درصد افزایش هست انجام بشه؟ ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
gh
۱۸:۳۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام: لطفا بفرمایید آیا برنامه هایی که در گوشیهای هوشمند نصب میشوند و مکالمه را ضبط میکند با توجه به اینکه مکالمه شخصی مالک با مخاطب را ضبط میکند از نظر قانون مجاز است یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۱۸:۱۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام پسر من دارای همسر ویک فرزند 6ساله میباشد ومدتی است که یک دختر او را اغفال کرده بطوریکه او شبها یا خانه نماید یا خیلی دیر می اید وخرج همسر و فرزندش راهم نمیدهد و خودم خرج مهد و پیش دبستانی بچه را داده ام هرچه مینشینم باهاش صحبت میکنم فایده نداره واکثرا با اون دختر و خانواده اش بیرون میروند دختره به عروسم که خواهر زاده من است زنگ میزند وفحاشی میکند که تو باید طلاق بگیری .چند هفته قبل رازیش کردم وبه مشاور مراجعه کردیم در 2نوبت ولی فایده نداشت هفته گذشته به دختره تماس گرفتم و گفتم دست از زندگی او بکش تلفنو قطع کرد به پیام دادم که خانه اتو رو خونه خرابه مردم نساز که خراب میشه بعد به پسرم گفته بود که او آمد با من بحث کردن
حالا میخوام بدونم چطور میتونم ای زندگی رو نجات بدم آیا میتونم از اون خانواده شکایت کنم؟ اگه بله کجا و چطور؟ضمنا هیچ آدرسی از او ندارم فقط شماره تلفن که مزاحم عروسم میشده. لطفا سریعتر جواب بدید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۶:۰۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
B43 روزی یکی از دوستانم به من گفت که برایش ۲۵ ملیون پول قرض کنم و دو فقره چک حامل مجموعا به ارزش ۲۵ ملیون به من داد که انها را به عنوان ضمانت به کسی که پول را قرض می دهد بدهم چکها را گرفتم و در ماشین گذاشتم و بعد از چند روز متوجه شدم که چکها مفقود شده است تمامی مراحل اعلام مفقودی را طی کرده و تا انجا که یادم است برگه ای از اداره اگاهی به بانک بردم که بانک مستندا به ان برگه چکها را مسدود کرد در روز سررسید خانمی چکها را به بانک می برد و برگشت میکند این خانم خواهر یکی از شرکای قدیمی من بود که به من ۷۰ ملیون بدهکار بود و من در همان چند روزی که چکها در ماشینم بود برادر بدهکار او را سوار ماشین کرده بودم کاملا معلوم بود که برادر چکها را سرقت کرده و به خواهرش داده تا برگشت کند من بابت طلبی که از برادر این خانم داشتم ۷۰ ملیون سفته گرفته بودم که همگی در وجه حامل بود ناچار شدم ۲۵ ملیون از ان سفته ها را به دوستم که چکها را به من داده بود بدهم و یک اعتراف نامه عادی هم نوشتم و مسئولیت گم شدن چکها را بر عهده گرفتم حال ۴۵ ملیون از سفته ها هنوز پیشم است اما می ترسم اگر بابت انها به دادگاه شکایت کنم ان خانم هم در مقابل بابت چکهایی که برادرش سرقت کرده از دوست من شکایت کند و من مجبور شوم وجه ان چکها را به عنوان خسارت به دوستم پرداخت کنم خواهشا بفرمایید اگر چنین اتفاقی بیفتد چگونه می توانم در دادگاه ثابت کنم این خانم هیچگونه طلبی از دوست من ندارد توضیحا باید عرض کنم رابطه مان با دوستم بد شده و حاضر نیست از ان خانم شکایت کند تا من برای او شهادت دهم و می گوید خودت چکها را گم کرده ای خودت هم حلش کن
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۶:۰۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
شما باید شکایتی که قبلادرخصوص مفقودشدن چک مطرح نموده اید را پیگیری نمایید و سرقت چک ها را اثبات نمایید. با اثبات سرقت چک ها توسط شما باتوجه به اینکه چک ها حامل بوده خود به خود ادعای طلب آن خانوم از دوست شما منتفی است.
*درخصوص شکایت مطالبه وجه سفته، هیچ ارتباطی به شکایت شما در خصوص سرقت چک ها ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۴:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام بنده حدودا شش ماه پیش ماشین خودم رو به شخصی فروختم که چک داده بود سر موعد تاریخ سر رسید چک به علت نداشتن موجودی برگشت خورد که چک را بنده به خریدار دادم و ماشین را پس گرفتم قولنامه رافسخ کردم ۲ ماه پیش بنده با ماشینم تصادف کردم که به علت همراه نداشتن گواهینامه ماشین توقیف شد که بعد از دو روز رفتم برای ترخیص خودرو گفتن به خاطر شکایت این شخص دایر بر خیانت در امانت وسرقت ماشین توسط بنده باید توقیف باشه تا مشخص بشه حالا برای پرونده قرار منع تعقیب صادر شده بنده چه شکایتی باید علیه این آقا بنویسم که هم آبروی بنده رو برده و ماشین بنده در توقیف بوده روزانه چقدر باید خسارت پرداخت کنه اون آقا به بنده ممنون
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام

احمد آقائی وکیل پایه یک دادگستری:
شما می توانید اقدام به طرح دعوای کیفری با موضوع افترا و هتک حیثیت علیه طرف مقابل نمایید
و درخصوص خسارت وارده از بابت توقیف خودرو دادخواست حقوقی با موضوع خواسته مطالبه خسارت مطرح نمایید که دادگاه با ارجاع به کارشناس میزان خسارت را تعیین می کند
البته شما می توانید ضمن دعوای کیفری دادخواست با موضوع خسارت و ضرر و زیان ناشی از جرم (افترا -هتک حیثیت) تقدیم مرجع قضایی نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
فاطیما
۱۰:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام.شوهرم بداخلاقه دست بزن داره معتاده فحش ناموسی میده سرکارنمیره مشکل روحی روانی داره .طلاق میگیرم وحضانت دایم بچه رومیخام بچم چهارماهشه. و اینکه ماقبل ازعروسی رابطه داشتیم وهمونموقع باردارشدم وبعد ازدواج کردیم ایادادگاه مجازاتمون میکنه چون اگه سن بچه رونگاه کنن دوماه قبل ازعروسی حساب میشه.اخه ازدواج کردیم والانم طلاق.ولی شوهرم طلاقمونمیده مجبورم خودم برم برای طلاق..لطفاکمکم کنیدخیلی مهمه
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
تا زمانی که خودتان به رابطه زنا اقرار نکنید و کسی شهادت ندهد این مسئله قابل اثبات نیست، یعنی اثبات زنا با اقرار طرفین و شهادت قابل اثبات است و لاغیر، همچنین وجود فرزندتان می تواند حمل بر ولد ناشی از عقد موقت تلقی گردد. در رابطه با طفل نامشروع پیش از ازدواج در طرح دعوای طلاق مشکلی نخواهید داشت اگر همسرتان موضوع را عنوان نکند.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۴۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
در یک کارگاه عمرانی علیرغم استخدام نیروی بومی در حد بیش از تعداد مورد نیاز، مردم منطقه با ایجاد نا امنی، بستن جاده، تیر اندازی، ضرب و شتم نیروهای متخصص و کارکنان، پرتاب سنگ و خسارت زدن به ماشین آلات و تجهیزات پیمانکار و در نتیجه تعطیلی کار در مقاطعی گردیدند.
ایجاد این نا امنیتی موجب شد علاوه بر استخدام نیروهای حراستی بیش از نیاز معمول با پرداخت هزینه های اضافی نیروی انتظامی را پیمانکار به هزینه خوددر کارگاه جهت انجام پروژه عمرانی طبق برنامه مستقر نماید. لطفا به سوالهای زیر پاسخ و راهکار قانونی آنها را با اشاره به بندهای قانون بفرمایید:
1- مسئولیت حراست و امنیت مکانهای عمومی به عهده و هزینه کیست؟
2- هزینه و مسئولیت اتفاقات افتاده فوق الذکر در کارگاه مطابق شرایط عمومی پیمان ابلاغی سازمان برنامه و بودجه به عهده چه کسی هست و کارفرما چه کارهایی باید انجام دهد؟(تعصیلی کار، خسارت ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انتظامی )
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۹:۴۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
احمد آقائی وکیل پایه یک دادگستری:
١-بر اساس اصول قانون اساسی مسئول حراست و امنيت مكانهای عمومی بر عهده نيروی انتظامی است.
٢- به شرايط عمومی پيمان  ابلاغی سازمان برنامه و بودجه مراجعه نماييد در صورت سكوت طبق قواعد و اصول حقوقی مسئول جبران خسارت وارده به هر شخص اعم حقيقی و حقوقی ، شخص يا اشخاصی هستند كه مسبب ورود خسارت شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام خواهرمن سال ۷۸ ازدواج کرده مهریه اش میلیون تومان واین مهریه کم باعث شده شوهرش هر بلایی به سرش بیاره ،خواهرم ۴تا بچه داره وشوهرش هنگام ازدواج هیچ نداشت حالا صاحب مغازه چیز شده آ یا درصورت طلاق فقط مهریه تعلق میگیره یا چیز ی دیگه هم تعلق می گیرد؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۱:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
اگر منظور شما پرسش درباره حقوق زن است باید گفت؛ 
مهریه چنانچه عندالمطالبه باشد قابل مطالبه است در هر زمانی، و حقوق زن عبارت است از نفقه، مهریه، اجرت المثل و شرط تنصیف دارایی که چنانچه درخواست جدایی از جانب زن باشد شرط تنصیف برقرار نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
amir
۲۲:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام من موتور خردیم از یه دلال حالا موتورا تویه شهر دیگه ازم گرفتندو صاحب اصلیش نمیاد برا ترخیصش من چیکار باید بکنم پولم کامل دادم ولی هنوز فک پلاک نکردم که اینجوری شد موتورمم گرونه باید چیکارکنم موتورم سه دست چرخیده ولی الان دلاله میگه خودت برو پیداش کن!!!!من کجا و چه طوری شکایت کنم ؟؟؟؟؟ممنون.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام 
احمد آقائی وکیل پایه یک دادگستری:

باید از صاحب رسمی موتور وکالت بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۴:۱۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام . معامله ملكي صورت گرفته به صورت قولنامه كه مبلغ ساختمان مورد توافق دويست و نود و دو ميليون و پانصد هزار تومان بوده كه در قولنامه فقط مبلغ صد و ده ميليون تومان قيد شده و خريدار بيان كرده كه اين مبلغ را در روز قولنامه ميدهم كه فرداي آن روز يعني يك روز بعد از قولنامه پول را داده و نسبت به مابقي مبلغ چيزي در قولنامه بيان نشده ولي بين طرفين اين گونه توافق شده كه از كل مبلغ سي ميليون تومان را به صورت دستي بدهد كه اين را تقبل نموده و در دفترخانه هم هنگام انتقال سند نود ميليون ديگر را هم بدهد البته اين ملك كه در دو طبقه است هر كدام از طبقاتش به صورت جداگانه وام دارد كه وام يكي از طبقات نوزده ميليون است و خريدار پرداخت اين را برعهده گرفته و طبقه ديگر هم سي ميليون وام داشته كه آن را هم در بالا بيان كردم و توافق بر اين هم شده كه هنگام تخليه ملك چهل ميليون بدهد .
حال در روز انتقال سند اعلام انصراف ميكند (البته فروشنده به پول نياز دارد) و تا سه روز راضي نمي شود و بععد از التماس هاي فراوان فروشنده به محضر مي آيد ولي با پانزده ميليون تومان به جاي نود ميليون ، بالاخره كار به دادگاه كشيده مي شود و دادگاه تجديد نظر حكم به پرداخت نود ميليون ميكند البته ده ميليون جزو هزينه هاي تمبر و غيره مي شود . اكنون خريدار شكايت تخليه كرده و حاضر نيست پولي هم بپردازد . آيا در اين مورد با اين شرايط فروشنده مي تواند براي مابقي مبلغ كاري كند و راهكار چيست ؟ آيا بايد از خريدار شكايت كند يا بنگاه معاملاتي ؟ يكي از مراجعان به بنگاه بيان كرده كه شنيده بنگاهي به خريدار مي گفته ملك چهارصد ميليوني فروشنده را با صد و چند ميليون معامله مي كنيم وكنيم و فروشنده پول لازم است . چه مي شود كرد ؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۱۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
وقتی قولنامه وجود دارد باتوجه به اصل استصحاب و اصل صحت، قولنامه همچنان معتبر است  مگر اینکه فسخ معامله را شما اثبات نمایید. و با اثبات فسخ معامله  دیگر اتهامی متوجه شما نیست و باصدور قرار منع تعقیب علی الظاهر نشان می دهد که فسخ معامله توسط شما اثبات شده است. و طرف مقابل طبق ماده 697قانون مجازات اسلامی  به شما افترا زده است و می توانید شکایت کیفری مطرح کنید و حتی المقدور فقط وقایع را در شکوایه توضیح دهید و عنوان جرم را ذکر نکنید چون تشخیص نوع جرم برعهده شاکی نیست و ممکن است برای شما مسئولیت کیفری ایجاد نماید.  ضمنا    طرف مقابل سبب ضرر و زیان شما شده است و تفویت منفعت رخ داده و شما با استناد ب رابطه ی سببیت  می توانید از ایشان ضرر و زیان مطالبه نمایید. و می توانید ضرر و زیان ضمن شکایت کیفری مطرح کنید یا از طریق دادگاه حقوقی ضمن دادخواست جداگانه از ایشان ضرر و زیان را مطالبه کنید و تعیین خسارت توسط کارشناس دادگستری مشخص می شود.

در مورد دعوای تخلیه شما دعوای متقابل مطرح کنید و توافقات خود را مطرح نمایید و به حکم دادگاه مبنی بر محکومیت خریدار به نود ملیون تومان استناد نمایید.و با استفاده از شاهد و یا اگر سند یا مدرکی درخصوص توافق دارید .در دادگاه ثابت نمایید که خریدار باید چهل ملیون در هنگام تخلیه  پرداخت نمایید .
شکایتی علیه خریدار و نمیتوانید مطرح کنید .و ب نظر می رسد شکایت کیفری علیه بنگاه قابل اثبات نیست زیرا شما خودتوافق کرده ایدکه مبلغ قیدشده در قولنامه کمتراز مبلغ توافق شده باشد .
و هزینه های تمبر و غیره راتحت عنوان خسارت دادرسی از طرف مقابل مطالبه کنید 
هرچند بهتر بود ضمن دعوای حقوقی که منجر به صدور حکم مبنی بر پرداخت نود ملیون تومات شده است مطرح می کردید

Iran (Islamic Republic of)
خسرو بروکانلو
۱۳:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام . یک قطعه زمین با کاربری زراعی (قولنامه ای)در سال 91 خریداری کردم ...الان استعلام گرفتم میگن اراضی ملی ست . لطفا راهنمایم کنین؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام

شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
خرید و فروش اراضی ملی تحت هر عنوانی جرم محسوب می شود و خریدار و فروشنده به یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل ثمن معامله که اخذ شده و نیز رد مال محکوم خواهند شد.
چون اظهاراتی که طرف مقابل داشته هنگام فروش مبنی بر مالکیتش، خلاف واقع بوده پس غش در معامله است و ضمانت اجرای آن خیار عیب یا غبن است و می توانید بر این اساس معامله را برهم بزنید و از دادگاه با توجه به مغبون بودن خود خواستار رد ضمانت اجرای معامله اراضی ملی شوید به اضافه خسارات وارده. اگر بندی در قولنامه در مورد میزان خسارت هست به همان بند استناد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشید.
در منطقه ما روال اجاره زمین کشاورزی اینگونه است که اگر زمین محصول داد یک پنجم آن را در قبال اجاره زمین به صاحب ملک به عنوان حق زمین می دهند و اگر زمین محصول نداد صاحب ملک از گرفتن حق الاجاره منصرف می شود. سوال بنده این است که اگر اجاره کننده در حین کاشت آن زمین را در قبال حوادث و آفت های طبیعی محصول بیمه کشاورزی کند، حال اگر محصول خسارت ببیند و برداشتی صورت نگیرد و اجاره کننده از شرکت بیمه به دلیل خسارت دیدن محصول مبلغی به عنوان حق بیمه دریافت کند آیا صاحب ملک در آن مبلغ حقی دارد یعنی می تواند ادعا کند که از آن مبلغ حق بیمه به او هم سهمی می رسد مثلا یک پنجم حق بیمه. ؟ با تشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
حق بیمه برای خود بیمه گذار(که در سوال شما مستاجر است ) می باشد و پول پرداختی توسط بیمه از توابع مال اجاره محسوب نمی شود و فقط حق مالی برای خود بیمه گذار ایجاد می کند و   به موجر تعلق نمی گیرد، مگر اینکه موجر و مستاجر با هم محصولات را بیمه کرده باشند.که به نسبت حق بیمه ای که پرداخت کرده اند، می توانند حق بیمه برای خسارت دیدن محصول را دریافت کنند.
  در صورتیکه شرطی مبنی بر پرداخت حق بیمه و تعلق حق بیمه به موجر در قرارداد درج می شد، موجر می توانست از مستاجر حق بیمه را دریافت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۳:۰۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
با تشکر از لطف و بزرگواری شما بزرگواران
در سال 1382 قطعه زمینی به عرض 5متر وطول 20متر خریداری نموده ام
یعنی در کل 100متر مربع می باشد
زمانی که می خواستم برای خودم مغازه بسازم از 5 متر عرض 3.80 سانتیمتر در 20 متر طول را مغازه ساختم زمانی که مغازه ساخته شد و سا لها است که از مغازه استفاده می کنم وکنار مغازه من یک متر و بیست سانتیمتر جا گذاشتم برای اینکه بعد ها برای راه ساختمان از ان ااستفاده کنم در مجاورت من(چسبده به ملک من) قطعه زمینی بود که شخص دیگر ان را خریداری کرده است البته 5 سال بعد از من خریداری کرده حالا اومد زمینش را دوار کند متوجه شد که عرض زمینش 10 سانتیمتر کم هستش البته همسایه من در مبایعه نامه مثل من 5متر عرض در 20 متر طول خریداری کرده است ولی تازه متوجه شد که عرض زمینش یا همان ملکش 10 سانتیمتر کم هستش وقتی با این صحنه مواجه شد 10 سانتیمتر از ملک من رو تصرف کر د (یعنی همان یک متر و بیست باقیماده زمین من که در مجاورت زمین همسایه قرار دارد) سوال من اینجا هستش که چه شکایتی کنم که 10 سانتیمتر ملک خو را از ایشان بگیرم البته من هم مبایعه نامه دارم که مورد تایید شورای اسلام شده ومهر مشاور املاک می باشد و همچنین دو تا شاهد هم دارم که یکی صاحب ملک بوده که به من فروخته و یکی هم مهندسی که روز اول قطعه زمین را برای من متراژ کرده و به من نقشه مغاره را تحویل داده است لازم به ذکر که هم من و هم همسایه من هر دو سند مشا داریم که متراژ زمین در سند هر دو 5متر عرض در 20 متر طول می باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۱:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام و روزتان بخیر . یک واحد آپارتمان وکالتی از 2 سازنده در 92/02/03 پیش خرید نموده ام . مبلغ هشتاد ملیون تومان معادل بعای دو سوم را نقدا پرداخت نمودم و یکسوم باقیمانده طبق قرارداد باید در 2 مرحله سفت کاری و سپس تکمیل و انجام تحویل و تحول که 93/02/01 تصفیه شود . متعهدین ساختمان را تا سفت کاری بعد از 3 سال رساندن . احدی از پیمانکاران آپارتمان را در حلت سفت کاری به اینجانب تحویل داد . و من در آپارتمان نصب کردم . اکنون فردی با جکم صادره از شعبه 10 دادگاه مدنی مشهد آمده و ملک را از تصرف نموده است . اکنون معلم شده که احدی از سازندگان آپارتمان مرا در سال 93 ( یکسال بعد از پیش خرید من ) به آن فرد برای بار دوم پیش فروش کرده و ایشان دیده که ملک در اختیار من است از طریق دادگاه اقدام نموده . لذا با توجه به اینکه من یکسال قبل ملک را پبش خرید کرده ام . چگونه به حکم صادره جهت بازپس گیری آپارتمان اعتراض کنم . با تشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
سوال شما اطلاعات کامل را ا در اختیار اینجانب قرار نداده است. لذا تمام فرض ها را توضیح می دهم با توجه به اینکه نوع سندتان عادی است یا رسمی پاسخ خود را از میان فروض زیر دریافت نمایید.

فرض اول: اگر معامله ای که طرف قرارداد با شما انجام داده است سند رسمی بوده  و معامله دوم  سند رسمی باشد این  طبق ماده  ۱۱۷قانون ثبت معامله  معارض است  و با توجه به اینکه ابتدا با شما معامله انجام شده است، حق شما محفوظ است و شخصی که معامله دوم (معامله معارض) باید علیه فروشنده دعوا مطرح نماید.

فرض دوم: اگر معامله اول با سند عادی باشد و ملک در مناطقی باشد که اداره ثبت اسناد و املاک وجود دارد  آنگاه انتقال مال غیر  طبق ماده ۸ قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸رخ داده است.

فرض سوم: معامله اول سند عادی بوده و معامله ی دوم سند رسمی بوده اما ملک در مناطقی که اداره ثبت اسناد املاک وجود ندارد واقع شده است. آنگاه طبق ۱۱۷قانون ثبت معامله معارض رخ داده است.

فرض چهارم: معامله اول چه با سند رسمی و چه با سند عادی باشد ولی معامله دوم با سند عادی باشد  طبق ماده یک  قانون راجع به مجازات انتقال مال غیر  ۱۳۰۸ جرم انتقال مال غیر رخ داده است و قابل پیگیری کیفری می باشد و فرد مرتکب کلاهبرداری شده است
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۲۳:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
باسلام . ضمن تشکر از کارشناس حقوقی .باستحضار کارشناس محترم برسانم که ملک وکالتی است و اکنون در تصرف فردی است که برای بار دوم از احدی از فروشنگان خریداری نموده است گرچه خریدار هم مجددا ملک بشخص ثالث دیگری فروخته است .
از کارشناس محترم استدعا دارم . با توجه به این که خریدار اول هستم و ملک را از هردو فروشنده خریداری نموده ام و اکنون ملک براساس حکم قضائی (صدور حکم توسط کمیته داوری و تائید مقام قضائی) از تصرف من خارج شده . چگونه باید از طریق مجاری قانونی ملک را باز پس بگیرم . باتشکر
Germany
رهگذر
۰۳:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام.من در محیطی کار میکنم که سرو صدای زیادی داره. و الان حس میکنم که شنوایی من کم شده و مدام احساس زنگ در گوش میکنم. آیا قانونی هست که بخاطر آسیب های وارده ( و با تایید پزشک ) بتونم محل کارم رو ( در همان سازمان )تغییر بدم؟
با تشکر.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۳:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
بله. با استناد به ماده 85 از فصل چهارم قانون کار با عنوان حفاظت فنی و بهداشت کار" برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل هایی که از طرف شورای عالی حفاظت فنی ( جهت تامین حفاظت فنی ) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( جهت جلوگیری از بیماری های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می شود، برای تمام کارگاه ها، کارفرمایان ، کارگران و کارآموزان الزامی است و برای جلوگیری و درمان آسیب های احتمالی راهکار و تدابیری در نظر گرفته شده که برای تمامی کسانی که مشمول قانون کار قرار می گیرند( حتی کارگاه های خانوادگی) لازم الاجرا و التباع خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام
من مبلغ ۱۵ میلیون پول ریختم به حساب شخصی که گفت من با این پول شرط بندی می کنم و ماهانه ۱۰ میلیون بهت میدم بعد از مدتی نصف این پول رو باخت و بعدش گوشی شو خاموش کرد من می تونم از دستش شکایت کنم و پولمو پس بگیرم؟
ممنون
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۱:۰۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
خیر. در طرح شکایت در رابطه با وجه و اموال قابلیت طرح دعوا در مورادی است که مال مشروع باشد و جهت معامله نیز مشروع باشد. قانون از معاملات غیر قانونی حمایت نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
بخارائی
۱۴:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام زمینی دارم با سند مالکیت که راه را از زمین مجاور قید کرده و مدت پنجاه سال راه تردد از همین راه ماشین رو بوده و زمین دارای سازمان آب و برق است و سکونت می شود زمین ماقبل که راه از میان ان عبور می کند شکایت کرده و دادگاه رای به نفع او صادر کرده و گفته ملک شخصی است چه راهی برای انتفاع از زمین کشاورزی وجود دارد (زمین بدون راه قابل استفاده نیست)
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
طبق ماده 97 قانون مدنی" هر گاه کسی از قدیم در خانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق مرور داشته، صاحب خانه یا ملک نمی‌تواند مانع آب بردن یا عبور او از ملک خود شود و همچنین است سایر حقوق از قبیل حق داشتن در، شبکه، ناودان و حق شرب و غیره" پس حق انتفاع به صراحت با توجه به سابقه استفاده از زمین استصحاب می شود، همچنین حقوق دیگری به موجب قوانین لاضرر برای شما قابل شناخت است، اما اینکه طرف مقابل حکم به نفع خود گرفته، شرایط و اضطرار لازم برای عبور و مرور و استفاده از زمین برای دادگاه محرز نشده که دفاع جنابعالی را می طلبد. اگر امکان اعتراض به حکم صادر شده وجود دارد اعتراض کنید و در مرحله تجدید نظر و یا عالی حق خود را پیگیری نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۰:۴۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام وقت شما بخیر
همسایه ای دارم که پسرش حدودا 24 سالشه و با دوستاش معمولا جلو خونه پاتوق میکن و با صدای بلند گاهی اوقات به همدیگه فحش و ناسزای بد میگن.
یکبار تذکر دادن با لحن خیلی قلدری و نفهمی جواب داد.یکبار هم درب ورودی راهروی ساختم یک شب با دوستش نشسته بود مشغول تریاک کشیدن بود.باز هم تذکر دادم. و تحدیدش کردم که یا جمعش میکنی یا به پلیس اطلاع میدهم.که بازهم با قلدری پاسخ داد.
چند روز بعد یک روز صبح که خواستم سوار ماشین بشم برم سر کار دیدم چند تا خط ناجور روی ماشین کشیده شده کاملا رنگ ماشین بلند شده .به اندازه ی یکو نیم متر خط روی ماشین کشیده شده.
از اون روز به بعد دوربین گذاشتم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۰:۴۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
تمام اعمال ایشان مجرمانه است. اگر در منظر عموم و در کوچه به فحاشی و ایجاد هیاهو و جنجال می پردازد، می توانید به پلیس 110 زنگ بزنید و بخواهید به عنوان جرم مشهود برخورد نمایند. در مورد تخریب عمدی خودرو اگر از سوی ایشان صورت گرفته است، می توانید در دادسرا به اتهام تخریب عمدی اموال از وی شکایت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۳۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
خسارت بدون ارزیابی زمین مزروعی که مزرعه داره و کارفرما دستور لوله اب و تخریب ان داده است جرمش چیست !؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
ماده1118 و63اجرای احکام مدنی راتوضیح دهید
Germany
عارف
۱۶:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
از نظر حقوقی ابلاغ پیامکی چه نوع ابلاغی است واگر ابلاغ پیامکی به دست طرفین نرسد(به هر دلیلی) تکلیف چیست ومسئولیت ناشی از ان چگونه است؟
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۱:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام
به چه صورت از شخصی که خارج از ایران سکونت دارد(در اتریش سکونت دارد)میشه شکایت کرد؟
بنده از طریق ایشون پولی رو قرار بود به دست کسی برسونم
ایشون پول رو گرفته ولی به طرف نداده
پول رو به حساب مادرشون در ایران ریختم
از طریق شماره حساب میتونم اقدام کنم؟؟ یا از ظریق مسیجهایی که بینمون رد و بدل شده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۱:۲۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگر المثنی برای متوفای گرفته شده باشد و اسم یکی از ورثه را حذف کنند. چه جرمی دارد.چگونه می شود پیگیری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام.اواخر سال 90 امتیاز یک واحد آپارتمان مسکن مهر اداره جات را خریداری کردم پروژه از سال 87 شروع شده بود تا الان چند تا پیمانکار عوض شده تا الان هروقت پول خاستن پرداخت کردم ولی چون با آنها قرارداد نبستم سعی درگرفتن پول بیشتر هستم از 2 آپارتمان 40واحدی 20واحد جلو که من درآن هستم 18واحد آن را مدیر عامل وغیره کاری کرده اند که واحد های غیراستاندارد رو خود اعطا کامل کنند و بفروشند یا کرایه دهند واحد من هنوز نواقص زیادی دارد که آنها من را میخواهند مجبور به ساختن کنند . با توجه به اینکه قرارداد ندارم وکالتی امتیاز رو گرفتم واحدم رو مشخص کردن ولی میگویند پیمانکار قبلی هزینه‌های پروژه رو برده ولی حاضر به شکایت کردن نیستن آیا میتوانم آن تعاونی رو ورشکسته اعلام کنم و پول پرداختی و خسارت از تعاونی مسکن مهر اداره جات رو دردادگاه مطالبت کنم.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۲:۳۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
بنده یک ماشین اروندی از یک نفر خریدم وبعد از توافق روی قیمت به بنگاه مراجعه کردیم و ماشین را قولنامه کردیم.بنگاه دار به من گفت که تا سه روز اینده وکالت تام رو بدستت میرسونم بعد فهمیدم که کسی که ماشین رو بمن فروخته صاحب ماشین نبوده حتی برگه ای بین خودش صاحب اصلی ماشین رد و بدل نشده که بتونه این ماشین رو بفروشه.و صاحب اصلی ماشین به من گفته که من از این اقا پول میخوام و بتو وکالت نمیدم.
دلال هم بمن گفت که درست میشه.سه ماه گذشته و درست نشد
ابن یک سوالم
سوال بعدیم اینه که این ماشین بعد ازسه روز دیسک وصفحه سوزوند که بنده براش خریدم فاکتور و دیسک خرابه ماشین هم هست‌.
بعد از چند روز دیگه پلوس شکست که دیگه براش نخریدم.بنده از تعمیرکار بگیر تا چند نفر دیگه شاهد دارم که از روزی که این ماشین رو خریدم تو تعمیرگاه بود.
اومدم استارت بزنم که باتری نخوابه یکدفعه موتور اتیش گرفت دلیلش رو هم نمیدونم
تعمیرکار هم میگه من شهادت میدم که این ماشین چندین مشکل داشته.
حالا من باید چیکار کنم.میتونم فسخ کنم و پولمو بعد از سه ماه پس بگیرم
ماشین رو من تست کردم فقط سه روز اول خوب بود.
این سه ماه هم معطل بودم بخاطر اینکه دیسک وصفحه رو از دوبی باید سفارش میدادم ولی بعد متوجه شدم چندین مشکل داره
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
عبداله اسلامی
۲۲:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
باسلام پدر خانم بنده در یکی از روستا های جنوب سبزوار زنگی میکر و املاک کشاورزی تا حدودی زیاد داشت گوسفند تراکتور و ماشین آلات کشاورزی تراکتور ولی متآسانه همه امرالش را یک دختر و نوه های پیریاش که از پسرش که زودتر از ایشون فوت کرده اندتسحاب کرده اند و بیشر و اموال را فروخته اند می گویند مرحوم وصیت کرده است که خانم بنده که دختر دومش هست ارث نداده است ولی زمانی که مریض بود و ما نگهداریش می کردیم گفت وقتی مردم هرکس سهمش را ببرد ولی آنها می گویند
که وصیت کرده است که از اموال من چیزی به دخترم ندهید ضمن اینکه هیچ مشکلی هم با این دخترش نداشته است و بر عکس خیلی زحمتش را هم کشیده است بنظر بنده اگر هم چنین وصیتی کرده باشند یا با فشار بوده و یا از نظر هوشی در وضعیت خوبی نبوده است البته شاید نتوان این ادعا را ثابت کرد چون که بیش از یازده سال از فوت اون مرحوم میگذرد البته تمام مردم ده به اموالی که او داشته شهادت میدهند هرچند فروخته باشندنمایی بفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۲۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام .بین من ومادر خانمم درگیری رخ داد و ایشون روی من دست بلند کردند در همین حین خانمم موهایم را شدید کشید بعد از این اتفاق مادرخانمم من را از خانه بیرون کردند اما من قبل از رفتن دست زنم را کشیدم که باهم برویم اما ایشان خودداری کرد و حاضر به همراهی نشد .من چطوری می توانم اقدام کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام .ایا دادگاه می تواند زن را به دلیل پرخاشگری شدید و عدم کنترل رفتار و بیماری ام اس و عدم امنیت روانی زن را مجبور به طلاق توافقی نماید ؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۷:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
کسی را نمی توان مجبور به طلاق توافقی نمود. مرد می تواند در صورت عدم انجام وظایف زناشویی به وسیله زن ، حکم نشوز و عدم تمکین آن را از دادگاه بخواهد و پیامد حکم صادره محرومیت زن از نفقه است. در صورتی که مرد خواهان طلاق باشد و زن نیز مستنکف از تکالیف زناشویی نباشد براساس شرایط ضمن عقد باید نصف اموال مرد به زن داده شود به اضافه مهریه و نفقه و اجرت المثل معوقه.
Iran (Islamic Republic of)
سمیاری
۱۴:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
باسلام اینجانب ملکی راواقع درشهرستان عباس اباد باتمامی مدارک ومبایعه نامه خریداری نموده وای هنگام برای قعطی کردن ان اقدام کرد متوجه شدم که فروشنده ملک را به کس دیگری بدون سند ومدارک فروخته که بعداز دادگاه اول که قاضی بهانجانب رای داد متوجه شدیم باز نفر دوم درهمان شعبه درنبود قاضی از فروشنده شکایت کرده ورای گرفته اند که این جانب دوباره بعنوان شخص ثالث از هردو فروشنده وخریدار دوم شکایت نمود ونزدیک به 3سال میشود که هنوز درهمان شعبه مشغول هستیم واکثرا مسئولان هم شکوایئیه دادهام لطفا یاری فرماید ضمن خریدار اول با مدارک این جانب میباشم باتشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
اگر شما خریدار اول هستید، مالک شما هستید و می توانید ابطال معاملات بعدی را بخواهید و از فروشنده به عنوان فروش مال غیر شکایت کیفری کنید
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۲:۴۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
من حدود یک سال است از همسرم جدا شده ام ایشان موقع طلاق تعهد کردن اقساط وامی که به نام من گرفته شده است پرداخت نمایند و بابت آن یک چک به صورت امانت به من داده اند که پس از پرداخت اقساط من چک را به ایشان برگردانم و در سند طلاق هم قید شده است. حالا با توجه به اینکه ایشان اقساط وام را پرداخت نمی کنند و این اقساط از حقوق من کسر میشود میخواستم بدانم من میتوانم چک را به اجرا بگذارم یا نه؟
ممنون میشوم جواب دهید.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۴۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام 
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
به موجب تعهدی که همسر شما در دادگاه پذیرفته است، ملزم به پرداخت اقساط وام می باشد و چک به عنوان ضمانت اجرا در صورت عدم ایفای تعهد از وی جلب گردیده است، بنابراین در شرایط فعلی، با توجه به عدم پرداخت ایشان به موجب قانون صدور چك ، چك های صادر در عهده بانكها در حكم اسناد لازم الاجراء می باشد لذا دارنده چك در صورت مراجعه به بانك و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل و یا به هر علت دیگری كه منتهی به برگشت چك و عدم پرداخت شود، می تواند طبق قوانین و آئین نامه های مربوط با اجرای اسناد رسمی (كه ذیلاً این قوانین و آئین نامه بررسی خواهد شد.) وجه آنرا از صادر كننده وصول نماید.
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۱:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
باسلام ،یک سوال حقوقی دارم خواهش می کنم دقیقا راهنمایی فرمایید: برای تقسیم ترکه انحصاروراثت انجام داده ام ، درگواهی فوت خواهرم که 30سال قبل ازدنیارفته اند، تاریخ وعلت فوت نامعلوم درج گردیده است زیرافرزندان آن مرحومه نسبت به ابطال شناسنامه اقدام نکرده بودند،اکنون دادگاه ازمن درخواست تصحیح گواهی فوت رادارد درحالیکه فرزندان آن مرحوم نسبت به وکالت یاحضوردرمحضرجهت اصلاح آن تمرددارندازاینروچه راههای قانونی جهت حصول نتیجه وجود دارد. باتشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
باسلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
از مرجع صادرکننده انحصار وراثت بخواهید از ثبت احوال استعلام کند و اگر اطلاعات در ثبت احوال هم اشتباه باشد به عنوان ذینفع از ثبت احوال درخواست تصحبح کنید با شهادت شهود و سایر مدارک دال بر تاریخ فوت خواهرتان.
Canada
میثم
۱۰:۳۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام میخواستم بپرسم اگه ی پول زیادی مثلا 1ملیارد تومن بره ب حساب شخصی ک اصلا شغل و کاری ندارد و انرا خرج کند قابل پیگیری هست؟و یا مثلا دولت این کار پیگیری میکنه از اون شخص بازجویی میشه ک اون پولو از کجا آورده؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۳۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:
اگر مصداق پولشویی باشد امکان تعقیب کیفری است و اگر اشتباه واریز شده باشد در صورت اثبات، ذینفع می تواند استردادش را بخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشید من کارمند یه اداره دولتی میباشم ساختمانی کوچک به منظور ایستگاه توسط پیمانکار ساخته شده در سال 88 بعد ساخت و تحویل گرفتن این ساختمان مدام دارای مشکل میباشد ودر حال رفع نقص ساختمان میباشیم حالا بعد گذشت 8سال در حال فرو ریختن میباشد میخواستم راهنمایی بفرمایید ما از پیمانکار یا مهندس ناظر از چه کسی میتوانیم شکایت کنیم که این ساختمان از ابتدا مشکل داشته هزینه کردیم آیا میشود شکایت کرد ازچه کسی 2- به کجا شهرداری یا دادگستری باید شکایت کرد 3- شکایت تحت چه عنوانی باشد بسیار ممنون وسپاسگزارم .
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۲۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
شما ابتدا به نزديكترين شوراي حل اختلاف محل وقوع ساختمان مراجعه كنيد و درخواست تامين دليل نماييد تا كارشناس اعزام گردد و نظر كارشناس يكي از دلايل شما در دادگاه  خواهد بود و میتوانید دردادگاه عمومی شکایتی مبنی بر الزام ب جبران خسارت ب استناد ماده یک قانون مسولیت مدنی به طرفیت پیمانکار و مهندس ناظر مطرح نمایید .درمورد مهندس ناظر علاوه بر مسولیت کیفری و مدني ،مسولیت انتظامی نیز متصور است مهندس ناظری که مسولیت اجرای عملیات ساختمانی راتحت نظر دارد  درحقیقت قبول کرده که هرگونه عملیات اجرایي تحت نظارتش باشد و می بایست پاسخگوی تمام موارد فنی باشد وبروز حادثه  به معنای ارتکاب تخلف و عدم نظارت نظامات دولتی توسط وی بوده و اگر حادثه موجب خسارت مالی و جانی شود بی اطلاعی مهندس ناظر در دادگاه مسموع نیست و درصورت ورود خسارت جانی طبق ماده۶۱۶قانون  مجازات اسلامي مجازات میگردد ودرصورت خسارت مالی طبق ماده ۱قانون مسولیت مدنی ،مسولیت جبران خسارات را دارد ضمنا طرح  شکایات و رسیدگی به انها در مراجع قضایی مانع از رسیدگی درشورای انتظامی استان و اعمال مجازاتهای انظباطی مندرج در ماده ۹۰ایین نامه اجرای قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان نخواهد بود  .
ب موجب ماده۳۴قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان  عدم رعايت مقررات شهرسازی تخلف  محسوب میشود.
شوارای انتظامی مکلف است مهندس ناظر رادر صورت ثبوت تقصیر برابر قانون،مجازات نمایید.شما می توانیدراسا یا با مراجعه به سایت  به نشانی www.shoraentezami.ir  در سامانه شوراي انتظامي نيز شكايت خود راطرح نماييد.
Iran (Islamic Republic of)
دوستی
۰۶:۴۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام.من ۵ساله ازدواج کردم و همسرم تو این ۵سال حستبهای بانکی منو چک میکرد و با برنامه ای که تو گوشیش ریخته پیامهای حساب بانکی من به گوشی ایشون هم میرفت ایا این یه نوع دزدی اطلاعات شخصی به حساب میاد؟من میتونم از طریق قانون وارد عمل بشم؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۶:۴۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:

اگر دسترسی به اطلاعات حساب، بدون اجازه همسر بوده باشد، از مصادیق دسترسی غیر مجاز به داده های رایانه ای یا به عبارتی از مصادیق جرایم رایانه ای می باشد که مشمول مجازات حبس و جزای نقدی بوده و در محاکم قابل شکایت و پیگیری است

Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۲۲:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
در تقسیم زمین های مرحومی، نا عدالتی صورت گرفته، به طوریکه ورثه ی اناس مرحوم به شدت نا حق شده اند، ورثه ی ذکور مدعی شده اند که از مرحوم فروشنامه مبنی بر خرید زمین دارند اما فروشنامه ی آنها به صورت محضری نبوده و مقدار بیع در آن ذکر نشده است، علاوه بر این ورثه ی اناس با استفاده از همین فروشنامه فریب خورده اند و توافق نامه ای را با برادران خود امضاء نمودند که البته این توافق نامه نیز به صورت محضری نمی باشد و تمامی وراث نیز در ذیل آن امضاء ننموده اند اما ورثه ی اناس همگی امضاء کرده اند، میخواستم بدانم که آیا این توافق نامه که در خانه نوشته شده و شاهدان نیز فرزندان وراث هستند، قابل اعتراض به دلیل فریب کاری و تهدید ورثه ی ذکور می باشد یا خیر؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

بستگی دارد که در تقسیم نامه شرایط قانونی رعایت شده است یا نه اگر برخلاف موازین قانونی باشد، می توانید دادخواست ابطال تقسیم نامه بدهید
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۲۲:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام،
می خواستم بپرسم ، فردی که عضو کانون وکلا نمی باشد اما مدرک عالی در رشته ی حقوق دارد، می تواند به عنوان وکیل شخص دیگری در دادگاه حاضر شود یا خیر؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

فقط می تواند وکیل اتفاقی برای بستگانش بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
سلام من خانمی 37ساله هستم در محل کارم خوردم زمین و مهره سوم کمرم ترک خورده میخواستم راهنماییم کنین ک چطور باید دیه بگیرم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

بستگی دارد، آیا کارفرما مقصر بوده است یا نه؟ اگر کارفرما از باب بهداشت و ایمنی محیط مقصر بوده بله می تواند دیه را مطالبه کند در غیر این صورت خیر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام . پدر بزرگ بنده حدود سی سال پیش فوت کرده اند و اموال ایشان از آن زمان بلاتکلیف مانده است، مرحوم دارای شش فرزند دختر و پسر هستند. میخواستم بدونم که آیا پس از فوت هر یک از این فرزندان، بچه های مربوط به هر یک از این فرزندان متوفی میتوانند نسبت به اموال پدر بزرگ خود ادعایی داشته باشند؟؟؟
لطفا در صورت امکان ماده قانونی مربوط به این مسئله را نیز ذکر نمایید باتشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

مهم زمان فوت پدربزرگ است. فرزندی که زمان فوت پدرش زنده است از او ارث می برد و درصورتی که بعدا فوت کند ورثه اش جانشین او می شوند.
 اگر در زمان فوت پدربزرگ تان فرزندان زنده بودند ارث می برند و فوت بعدی شان مانع ارث بردن نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علي محمد كردزنگنه
۱۰:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام آيا پولي كه كارفرما بعنوان بيمه مسئوليت بعد از فوت كارگر پرداخت ميكند با توجه به فرم تعيين ذينفع كه از طرف كارگر امضاء واثر انگشت شده ، قابل پرداخت به ذينفع ها ميباشد وآيا از نظر حقوقي مشكلي ندارد. منتظر جواب ارسالي شما هستم ممنون
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

قابل پرداخت به ذینفع ها است و مشکلی ندارد. اگر ذینفع تعیین نشده باشد به ورثه پرداخت می شود.
Saudi Arabia
سیروس
۰۶:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
بنده مدت 30 روز هست خانمم بدون بهانه خانه را ترک کرده حالا گفته 10 دیگه فرصت بده فکر کنم ایا او میتواند از قوانینی بهنفع خود در مدت 40 روز استفاده کند
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۶:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:
چنانچه حقی از گذشته برای ایشان محفوط بوده مانند طلاق، مسکن، شروط ضمن عقد و یا عدم پرداخت حقوق مالی مانند نفقه و دیگر حقوق، احقاق آن ها در هر زمانی امکان پذیر به نظر می رسد، اما در رابطه با ترک منزل بدون دلیل و علت موجه؛ هرگاه زن نسبت به وظایف زناشویی تمکین نکند و ناشزه باشد، شوهر می تواند به دادگاه مراجعه کرده ، الزام زن را به تمکین بخواهد 
در این صورت  او نمی تواند از شوهر مطالبه نفقه کند.ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی می گوید: ” هرگاه
زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود ". بنابر این اگر زن مانع مشروع و عذر موجهی در عدم تمکین داشته باشد ، حق وی نسبت به نفقه ساقط نخواهد شد. مثلا اگر زن به علت خطری که از جانب شوهر متوجه اوست از ماندن  در خانه شوهر خودداری کند ، یا به علت ابتلای شوهر به امراض مقاربتی از رابطه جنسی  با او امتناع نماید، این امتناع مانع حق نفقه نخواهد بود.
البته بسیار مهم است در نظر داشته باشید که اثبات عدم تمکین در دادگاه بسیار مشکل است و به سختی می توان دلیلی بر اثبات این موضوع ارائه کرد، مگر آنکه خود زن نزد دادگاه به عدم تمکین اقرار کرده و یا این موضوع را به اطلاع اشخاصی رسانده و آنها نیز در دادگاه بر علیه او شهادت دهند و یا اینکه قاضی با توجه به قرائن و شواهد پیرامونی و اظهارات طرفین، علم به عدم تمکین پیدا کند.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۰۱:۳۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام.من معلمم و با قرض خونه خريدم به طوريكه از دريافتي 1752000 تومان 1226000 تومانش قسطه و خانومم مهريه شو كه 100 عدد سكه به اجرا گذاشته آيا خونه وام دارو ميتونن به عنوان مهريه بگيرن ازم؟ با تشكر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۱:۳۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
قانون گذار اموالی را که جزو ضروریات زندگی می‌باشد، از توقیف معاف می‌داند و طبق ماده ٥٢٣ آیین دادرسی مدنی، اجرای آرای دادگاه‌ها از مستثنیات دین اموال محکوم علیه ممنوع است. مسکن مورد نیاز شما با رعایت شان شما، جزو مستثنیات دین می‌باشد و قابل توقیف و فروش نیست، همچنین به موجب بند الف. ماده ٢٤ قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ٩٤ منزل مسکونی که عزفا در شان مجکوم علیه در حالت اعسار او باشد جزو مستثنیات دین است و قابل توقیف و فروش نیست. چنانچه شما توانایی پرداخت مهریه‌ی همسرتان را بصورت یکجا نداشته باشید باید بصورت قسطی پرداخت نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۳:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
سلام:شخصی علیه زندانی شکایت چک داره رای میگیره.بعدش همون چکو میبره حقوقی رای میگیره....تخلف نیست>؟چه باید کرد؟؟؟چطور رای موخر چک حقوقی را باطل کنم...چون ضمن رای کیفری چک محکوم شدیم...چیکارکنیم...قطعی شدن
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۳:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
لیلاحسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:
شما می‌بایست در جریان رسیدگی حقوقی به دادگاه اطلاع میدادید که در در این زمینه دادگاه کیفری رای صادر نموده است.
 علی ایحال؛ با توجه به تبعیت دادگاه‌های حقوقی از احکام کیفری، شما می‌توانید رأی قطعی کیفری را به دادگاه حقوقی ارایه نمایید. مستنداً به ماده ١٨ آیین دادرسی کیفری که مقرر می‌دارد هر گاه رأی قطعی کیفری موثر در ماهیت امر حقوقی باشد برای دادگاهی که به امر حقوقی یا ضرر و زیان رسیدگی می کند لازم الاتباع است.
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۱۸:۰۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام. پدر خانم بنده13 ماه پیش در تصادف 50 درصد مقصر فوت شدن مرحوم دارای 3 فرزند دختر و یک فرزند پسر میباشد پرداخت دیه مرحوم به چه صورت خواهد بود؟ امکان دارد پسر مرحوم به تنهایی دیه را گرفته و حقی از خواهران خود را پایمال کرده باشد؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۸:۰۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

خیر. دیه نیز جزء ارثیه محسوب و به نسبت 2 برای پسر و یک برای دختر تقسیم می شود. برفرض مسئله میزان دیه به پنج قسمت تقسیم و 2 برای پسر و 3 برای 3 دختر خواهد بود.

Iran (Islamic Republic of)
سما
۱۵:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشید.من یک صورتجلسه هیئت مدیره ثبت کردم و متن صورتجلسه را وارد نکردم و اشتباها پذیرش نهایی کردم و در حال حاظر نمیدونم چی کار باید انجام بدم آیا صورتجلسه برگشت میخوره؟ با تشکر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

به ثبت شرکت ها مراجعه کنید تا براساس رویه آنجا اقدام شود.
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۴:۵۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
من در حال فروش آپارتمانم هستم خریدار به صورت وکالتی می خواهد خرید کند . ظاهرا دلال هست
آیا این کار برای من ضرری دارد البته خریدار قبول کرده که اول محضر بریم بعد من آپارتمان را تحویل بدهم و قسط اخر را از او که معادل یک سوم معامله هست بگیرم . ممنون از شما
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۵۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
محمدعلی بهمنی قاجار وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز:

بسته به توافق فی مابین و اطمینان بین دو طرف است. با انعقاد وکالت بلاعزل و مبایعه نامه عادی که معمولا در کنار آن منعقد می کنند، فروشنده تمام حقوق خود را به خریدار واگذار می کند بنابراین دقت کنید در مبایعه نامه عادی درج شود.
 در صورتی که خریدار در هنگام تحویل مبیع(آپارتمان) قسط آخری را پرداخت نکرد بیع (معامله) فسخ می باشد و یا وجه التزام برای آن دهید که در صورت عدم پرداخت قسط آخر در موعد مقرر باید فلان مبلغ به عنوان خسارت عدم انجام تعهد به اضافه اصل مبلغ پرداخت نماید. ضمنا در هنگام تحویل آپارتمان کل پول را دریافت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
كرماني
۱۲:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
باسلام
من سال ٩٥تصادف كردم و لگنم و سر رانم شكست
دادگاه من سال ٩٦تشكيل ميشودپزشكي قانوني براي من ديهبراي مجموع ارش بيش از ده درصد و كمتر يا مساوي بيست و پنج درصدديه كامل انسان در نظر گرفته ميخواستم بدانم چقدر هزينه اس ميشود؟
در ضمن مهره كمرم هم لق شده ولي گزارش قانوني در نظر نگرفته ميتوانم جايي اعتراض و شكايت كنم؟
با تشكر
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:

صورت سوال واضح نیست، دیه انسان کامل 210 میلیون در ماه های عادی و 280 میلیون در ماه های حرام است. اگر منظور شما 10درصد ارش با 25 درصد دیه می باشد، با احتساب 10درصد به مبلغ 21 میلیون تومان و 25درصد به میزان 52 میلیون و پانصد تومان می باشد. 
در خصوص نظر دادگاه نیز در رویه رأی دادگاه ها از نظر پزشکی قانونی تبعیت می کند و دادگاه به همین صورت و همین میزان رأی صادر می نماید.
در خصوص سوال شما در رابطه با نظر پزشکی قانونی باید در شعبه رسیدگی کننده به نظر پزشکی قانونی اعتراض نمایید تا دادگاه معاینه مجدد را خواستار شود.
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۹:۲۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام احتراما معروض میدارد یکباب ساختمان مسکونی دو طبقه ( طبقه اول مسکونی و طبقه همکف انباری که در پروانه شهرداری انباری مسکونی قید شده است) خریداری شده است انباری یاد شده دارای دو دهنه کرکره مغازه میباشد مالک قبلی ساختمان این انباری ۳۰۰ متری را به مصالح فروشی تبدیل کرده بود و حدود ۲۰ سال ( از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۷ ) پروانه کسب از اتحادیه مربوطه داشت برابر پرونده مربوطه در شهرداری مالک قبلی برای ۹ متر از انبار مجوز تجاری گرفته بود ولی در کل انباری مصالح می فروخت و هیچگونه تفکیک مسکونی و تجاری به عمل نیامده بود در حال حاضر اینجانب به عنوان مالک جدید به شهرداری مراجعه نمودم میگویند برای دو دهنه کرکره مغازه ها باید مجوزتجاری بگیری تا بتوانی مغازه ایجاد کنی لذا اینجانب برای ۵۰ متر ( از ۳۰۰ متر طبقه همکف) با پرداخت عوارض مجوز تجاری گرفتم . حال شهرداری می گوید باید قسمت مجوز دار تجاری را از انباری مسکونی ٬ جدا و دیوار کشی نمایید . سئوال بنده از محضر شما عزیزان اینست که چرا شهرداری مدت ۲۰ سال به مالک قبلی این اجازه را داده بود که بین تجاری و انباری دیوار نکشد و در این مدت پروانه کسب او بارها تمدید شده است آیا این موضوع حقی برای بنده ایجاد نمیکند که مابین انبار مسکونی و تجاری دیوار نکشم. اگر حقی برای بنده متصور است از چه طریقی میتوانم احقاق حقوق نمایم متشکرم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۹:۲۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
لیلا حسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:

اینکه پروانه مالک قبلی بارها تمدید گردیده است و ایشان دیوار نکشیده اند موجب حقی نیست و امکان دارد به دلیل عدم نظارت کافی بوده باشد و از نظر قانونی حقی برای مالک ایجاد نمی کند. 
در خصوص تمدید پروانه کسب از انباری مذکور در سال های 68 تا 87 و استفاده تجاری از انباری که در واقع مسکونی می باشد قانونا حقی برای مالک اولیه نیز ایجاد نمی کند تا با انتقال ملک مذکور به شما به عنوان قائم مقام مالک، صاحب این حق گردید زیرا حق پس از ایجاد قابل انتقال می باشد در صورتی که طبق فرمایشات جناب عالی در توضیح مذکور هیچ گونه حقی برای مالک قبلی ایجاد نگردیده است و به تبع شما نیز مالک حقی نخواهید بود.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۳۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشید. ملکی داریم که میخوام به فروش بگذارم. تا حالا چند تا بنگاه رفتیم هر کدوم یک قیمت تحویلمون دادن. ایا میتونیم با کارشناس املاک دولتی تماس تلفنی داشته باشیم و به محل مورد نظر احضار کنیم.؟ یا باید حضوری تشریف ببریم.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۰:۳۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
لیلاحسن زاده کارشناس مسائل حقوقی:

بله. شما می توانید با کارشناسان رسمی دادگستری تماس بگیرید و مشخصات ملک را اعلام کنید. پس از بررسی مشخصات ملک کارشناس برای بازدید اعزام می شود و سپس قیمت به شما اعلام می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۲۲:۵۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام، براي انتقال سهم مادرم به دو فرزندش. كدام مناسب تر است صلح نامه دستي يا مبايعه نامه دستي ؟ انتقال محضري ممكن نيست با توجه به كسالت مادرم و در قيد حيات بودن مادر بزرك، ممنون
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۵۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
شیرین نصیری پور کارشناس مسائل حقوقی:

 از حیث قیاس اعتبار صلح نامه و مبایعه نامه دستی، باید عرض کنم هر دو در ردیف اسناد عادی قرار دارند و اصولا بار اثبات اصالت سند عادی با کسی است که به آن استناد می کند و پذیرش آنها در محکمه منوط به نظر قاضی خواهد بود، اما استفاده از شهود می تواند میزان اعتبار و قابلیت استناد اسناد مذکور را بالا ببرد. پیشنهاد میکنم برای ثبت صلح نامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث
۱۷:۴۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
باسلام واحترام
شخصی قطعه زمینی ازمالک خریده بود - زمین شهری قصدتملک بصورت توافقی داشت- بنده با اخذ وکالت ازمالک وبا اجازه مالک بعدی قولنامه ای با زمین شهری معامله کردم وزمین را منتقل که حدنصاب دریافت نمایم - درهمان اجازه کتبی که از مالک قولنامه ای گرفته بودم بشکل یک توافقنامه سهم دودانگ بابت حق الزحمت برای خود اختصاص دادم وبه امضاء وگواهی طرفین رسید - واگذاری حدنصاب طول کشید - خریدار قولنامه علیه مالک صاحب سند دعوی حقوقی مطالبه وتحویل زمین مطرح وحکم بنفع وی صادرشد - کماکان درانتظار دریافت حدنصاب بودیم - لاجرم بنده علیه زمین شهری به مطالبه حدنصاب اقدام کردم وشفاها به خریدارقولنامه ای گفتم وباهم توافق بشرح قبل شده است - اگر دراینده حدنصاب تحویل گردد بنده بهمان نسبت دودانگ سهیم هستم یا این توافق دراثر صدور حکم ازبین رفته ونیازبه توافق جدیدهست ؟
ممنون وسپاسگزارم . تمام هزینه های لازم را بنده پرداخت نموده ام تا پایان کارمحاسبه وتسویه واز مسزان سهم خریدار کم کنم پاسخ جنابعالی چیست
Iran (Islamic Republic of)
منصور بهشتی
۱۳:۱۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
محترماً ، هزینه های مشترک ساختمان 4 واحدی هر یک 2 ساکن و با متراژهای 115 و 57 و 75 و 120 متر و با موتور خانه مشترک آب گرم مصرفی و گرمایش رادیاتورها و که عمده هزینه قبوض مصرف ایام سرد گاز و برق عمومی است و ساختمان فاقد آسانسور و سرایداری و تعداد کولر ها نیز مساوی است و گهگاه هزینه تعمیرات مختصر و نظافت راه پله و بدون هیئت مدیره تا کنون هزینه ها پس از پرداخت توسط واحدها سهم هریک به نسبت مساحت تسویه میشده و لطفاً راهنمائی بفرمائید : 1-نحوه تعیین سهم اصولی 2- آیا میتوان به نسبت مساوی تقسیم بشود 3- در نگهداری موتورخانه نسبت سهم واحد ها ازهزینه تعویض عمده و منصوبات جدید. بااحترام و تشکر
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۰:۲۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام با یکی از کارگران خود قرارداد کاری بستیم تاریخ شروع به کار طرف هم 95/09/13 بوده ولی اتمام قرارداد رو یادمون رفته بزنیم می خوام ببینم الان این قرارداد چند ماه اعتبار داره ؟ یا حداقل و حداکثری رو برای قرارداد می توان در قانون در نظر گرفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
من باشخص دیگر دریک ساختمان دوطبقه مشاعی زندگی می کنیم من درطبقه بالا وایشان درطبقه پایین حال جهت تعمیرات مشکل داریم .مگر نه اینکه طبق قانون مشاعی تعمیرات هم مشترک خواهدبود؟ چرا ایشان مشارکت نمی کند ومن باید چه کارکنم وبه شوراویا دادگستری گزارش بدهم درضمن گزارش کارشناس هم دارم اما مبلغ هزینه را مشخص کرده بالای سه میلیون تومان حال بکجاباید گزارش دهم آیاباید ایشان را اظهار کرد( به دادگستری ویا شورا باید مراجعه نمود) متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
م. بهشتی
۰۷:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام، لطفاً راهنمائی بفرمائید حق الوکاله برای گرفتن حکم تخلیه در پایان قرار داد تمدید اجاره فقط با امضائ طرفین با قید شماره چکهای مستأجر پشت نویس شده قرار اولیه هولوگرام دار بنگاه ملکی با دادخواست کسر 5میلیون بدهی اجاره به استناد چکهای موجود از 25 میلیون ودیعه که مستأجر غایب و فقط همسرش ساکن میباشد حدوداً چقدر میباشد . با احترام
Iran (Islamic Republic of)
شهرام‌ حیدری
۰۵:۵۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید
اخذ موجودی بدون اجازه و اطلاع مشتری از عابرکارت مشتری، و کسر مبلغ بدهی مشتری بدون درخواست طلب و باز بدون اجازه و اطلاع مشتری، توسط مغازه دار،،، چه حکمی دارد اگر شکایت شود؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شاکی
۰۲:۰۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام شخصی به عنوان کارمند وزارت خونه ای و اینکه دایی بنده رییس یکی از ادارات دولتی از بنده بابت یافتن کار مبلعی رو اخد کرده من باید چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۲:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
اگر فردی در استخر کشاورزی که دور ان حصارکشی شده غرق شود ایا صاحب استخر قانونا مجازات می شود
Iran (Islamic Republic of)
رسولی
۲۱:۳۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
اگر تابلوی روی ساختمان به دلیل طوفان بیفتد روی ماشین پارک شده خسارت ماشین به عهده کیست؟
Iran (Islamic Republic of)
واعظی
۲۰:۱۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
با سلام من حدود 3 سال پیش مبادرت به پیش خرید 100 متر از 130 متر یک آپارتمان از دوستم که بساز و بفروش بود کردم در طی این مدت 3/5 طبقه خودش را به 4 نفر فروخته و متاسفانه به علت ورشکستگی این هفته فوت کرد حال فقط 4 طبقه از 6 طبقه که باید ساخته میشد ساخته شده اشت با توجه به اینکه هیچ دارایی از دوستم باقی نمانده و سند هنوز به نام مالک اصلی است ما چهار نفر برای رسیدم به حق خودمان جه کاری باید بکنیم .آیا مالک اصلی میتواند بدون اطلاع ما مبادرت به فروش ملک وییا هر نوع عمل دیگری انجام دهد.ضمنا ما چهار نفر همه دارای قولنامه از بنگاهاملاک با اظهار شهود هستیم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
منصور بهشتی
۱۹:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
مشاهده پاسخ سؤالات مطرح شده از 1395/4/28 به بعد چگونه میباشد. با احترام
Iran (Islamic Republic of)
منصور بهشتی
۱۸:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
........ پیرو سؤال ارسال قبل : مورد تقدم طلب اجاره موجر از ودیعه مستأجر مفقود الاثر و طلب مهریه همسر یاد آور میشوم در اجاره نامه نامه حق برداشت طلب اجاره و هرگونه بدهی دیگر از
ودیعه بلامانع قید شده است ولی نگران تسلط بیشتر وکیل ایشان به قانون و استفاده بنفع موکل خود میباشم .