سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین بوستان اختصاصی کودکان اوتیسم در قم احداث می‌شود

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم از ساخت نخستین بوستان ویژه کودکان اوتیسم در قم خبر داد و گفت: شهرداری در نظر دارد همزمان با مناسب‌سازی معابر و بوستان‌ها برای افراد کم‌توان جسمی و حرکتی، بخشی از بوستان‌های خود را برای بیماران خاص اختصاص دهد.

پیام جوادیان اشاره به ساخت نخستین بوستان مختص به کودکان اوتیسم در قم، گفت: جانمایی و فنس‌کشی محدوده اختصاصی ویژه کودکان اوتیسم و خانواده‌های آنها در کمیته فنی و تصویب طرح‌ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم افزود: یکی از مهمترین مأموریت‌های شهرداری ارائه خدمت به همه گروه‌های جمعیتی به‌خصوص افراد دارای معلولیت است که در قوانین بالادستی شهرداری نیز بر آن تاکید شده است.

جوادیان با بیان اینکه می‌توان با ارائه آموزش‌های مختلف عوارض این بیماری را کاهش داد، اضافه کرد: این کودکان نیاز به آموزش‌های خاص دارند و با معرفی آموزگاران و مشاوران مخصوص این کودکان از سوی انجمن اوتیسم می‌توانند در این فضا خدمت کنند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم عنوان کرد: تجهیزات و امکانات این بوستان شبیه سایر فضا‌های بازی کودکان است، اما برای تفریح و شادی افراد مبتلا به اوتیسم مناسب‌سازی شده تا در زمان بازی اتفاقی برای آنها رخ ندهد.

جوادیان عنوان کرد: شهرداری در نظر دارد همزمان با مناسب‌سازی معابر و بوستان‌ها برای افراد دارای کم توان جسمی و حرکتی، بخشی از بعضی بوستان‌های خود را برای بیماران خاص و ویژه اختصاص دهد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با تاکید بر اینکه همه کودکان باید به فرصت‌های برابر برای بازی و تفریح دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: نخستین فضای بازی ویژه کودکان اوتیسم در بوستان فدک متناسب با شرایط کودکان اوتیسم برای احیای حقوق شهری این افراد و رعایت عدالت و به منظور تقویت نشاط و شادابی و ارتقای شرایط روحی و سطح تعاملات اجتماعی این کودکان مناسب‌سازی شده است.

جوادیان ادامه داد: می‌توان از ظرفیت نهاد‌هایی همچون بهزیستی، آموزش و پرورش و علوم پزشکی در کنار سمن‌های فعال در این حوزه به بهترین نحو استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم گفت: افراد مبتلا به طیف اوتیسم، بیشتر رفتار‌های تکراری یا علاقه به چیز‌های خاص نشان می‌دهند و در برقراری ارتباط با دیگران به روش‌های کلامی و غیرکلامی مشکل دارند؛ بعضی از آنها نیز حساسیت بالایی در شنوایی، بینایی و لمس دارند، البته شدت شرایط متفاوت است.

تعداد مبتلایان به اوتیسم در ایران بین ۸۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون نفر برآورد می‌‎شود که حدود ۱.۵ تا دو درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و در شهر قم بیش از ۲۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شده است.

براساس گزارش وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به اختلال اوتیسم هر سال رو به افزایش است؛ بنابراین ضرورت دارد دسترسی شهروندان مبتلا به این اختلال به خدمات سلامت‌محور، توانبخشی، فرهنگی و آموزشی افزایش یابد تا کیفیت زندگی این دسته از شهروندان نیز ارتقا پیدا کند.

برچسب ها: بوستان ، شهرداری قم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.