مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: ما سال گذشته در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها، بالغ بر ۶۰ هزار نفر را مطابق با برنامه‌هایی که داشتیم غربالگری کرده‌ایم.

سید صادق میرئی،مدیرکل بهزیستی استان قم  با اشاره به آمار تکان‌دهنده افزایش معلولیت‌ها اظهار داشت: روند افزایشی معلولیت‌ها صرفا نه بخاطر اینکه ما در حوزه پیشگیری عقب هستیم، بلکه ما طبق آمار‌ها، هر سال تقریبا ۶۰ هزار نفر بر اثر تصادفات معلول می‌شوند و به چرخه معلولیت کشور اضافه می‌شوند.

میرئی گفت: ما سال گذشته در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها، بالغ بر ۶۰ هزار نفر را مطابق با برنامه‌هایی که داشتیم غربالگری کرده‌ایم. غربالگری‌ها مربوط به بینایی، شنوایی کودکان ۳ تا ۶ سال و کودکان نوزاد، و همچنین آزمایش ژنتیک و برنامه‌های آگاه‌سازی و ... بوده، در حوزه بینایی ۹۹ درصد و در حوزه شنوایی ۹۸ درصد غربالگری داشته‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان قم بیان کرد: ما ۱۰۰ نفر از کودکانی را که دچار معلولیت شنوایی بودند شناسایی کردیم، چنانچه درمان در سن ۳ تا ۶ سال صورت بپذیرد، قابل درمان خواهد بود. ۱۱۴ نفر از کودکانی را که مبتلا به معلولیت بینایی بودند را نیز شناسایی کردیم و آنها را برای درمان به مراکز مربوطه ارجاع دادیم.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی در انواع غربالگری ارائه خدمت می‌کند؛ غربالگری بینایی و شنوایی برای سنین ۳ تا ۶ سال و همچنین غربالگری بدو تولد برای نوزادان.

میرئی تصریح کرد: باتوجه به رشد آمار معلولیت‌ها، ما نزدیک به ۸ هزار نفر معلولیت شدید در استان داریم؛ همچنین ۲ هزار نفر معلول در حال دریافت خدمات توانبخشی و شبانه‌روزی ما هستند. تعداد مراکز بهزیستی ما در ۱۰ سال گذشته افزایشی نداشته است. 

مدیرکل بهزیستی استان قم اظهار داشت: ما با کمک خیرین بزرگوار نهضتی را راه‌اندازی کرده‌ایم و از تمام ظرفیت‌ها و اعتبارات دولتی بویژه تخصیص زمین بهره‌گیری داشته‌ایم. به لطف خدا و همت خیرین ۵ مرکز بهزیستی درحال ساخت داریم تا بتوانیم برای نگهداری معلولین از این فضا‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: یک نکته قابل توجه برای سازمان بهزیستی و دولت هست و آن این است که، معلولین در بین خانواده و جامعه حضور داشته باشند و رشد کنند و این نکته برای اجتماعی شدن آنها بسیار مفید است. 

میرئی گفت: از سازمان مرکزی افراد با معلولیت‌های شدید شناسایی و در سامانه مربوطه ثبت می‌شوند. با توجه به دهک درآمدی خانواده‌ها و توان مالی آنها توسط سازمان، ظرفیت‌های مالی و کمک‌های مستمر ماهانه به آنها تعلق می‌گیرد. تلاش ما بر آن است که هم از موضوع ظرفیت‌سازی اجتماعی برای سازمان استفاده کنیم و هم افرادی که به هر شرایطی توان نگهداری در خانه ندارند را با کمک مالی خدمات‌دهی کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان قم در بیان شرایط مراکز نگهداری در حوزه معلولین بیان کرد: مراکز نگهداری از معلولین عموما مراکزی که هستند، ساختمان دولتی است و به بخش خصوصی، معتمدین و کادر پزشکی و درمانی متخصص با ارائه مجوز اجاره داده شده است، و تحت نظارت ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری از معلولین به دلیل ماهیت خاصی که دارند، هر روز باید شستشو شوند و امکانات و پرسنلی که به صورت شیفتی کار می‌کنند نیازمند هزینه‌های به‌روز است. الاقاعده این مراکز درحال مستهلک شدن است و باید بازسازی شده یا تأمین مکان‌های جدید شوند.

میرئی در زمینه حمایت از خانواده‌ها، زنان و کودکان بدسرپرست و یا بی‌سرپرست چه کار‌هایی انجام گرفته است، عنوان کرد: بخشی از جامعه هدف ما در اداره کل بهزیستی این عزیزان هستند. ما ۱۵۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار را تحت پوشش سازمان داریم. خدماتی که به معلولین می‌دهیم، به این عزیزان هم ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: با توجه به توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار خدمات در نظر می‌گیریم و آنها را در چرخه حمایت و اشتغال قرار می‌دهیم. سازمان بهزیستی در موضوع فرزندخواندگی بخشی از این فرآیند را عهده‌دار است. اصل موضوع فرزندخواندگی به تشخیص قاضی و قوه قضائیه برمی‌گردد، که این اتفاق بی‌افتد یا خیر.

وی خاطر نشان کرد: از خدمات سازمان بهزیستی در حوزه فرزندخواندگی تعبیه سامانه فرزندخواندگی است. افرادی که درخواست فرزند دارند می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. ملاک اصلی ما سلامت روان به همراه مستندات پزشکی است. الزام ما بر این است که کودکان را با دستور قضایی به بهترین خانواده‌ها واگذار کنیم.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.