سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

واردات خودرو‌های سنگین دست‌دوم در دولت قبل طرفداران بسیاری داشت/ علاقه‌ای به وارد کردن خودروی دست دوم بدون قطعه و بی شناسنامه نداریم

تالارپشتی گفت: واردات خودرو به خصوص در حوزه‌ خودرو‌های سنگین در دولت قبل طرفداران بسیاری داشت، اما مجلس چندان موافق این اقدام نبود.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه در برنامه صبح بخیر ایران درباره موضوع واردات خودرو، بیان کرد: واردات خودرو به خصوص در حوزه‌ خودرو‌های سنگین در دولت قبل طرفداران بسیاری داشت، اما مجلس چندان موافق این اقدام نبود، زیرا زمانی که خودروی دست دوم سنگین وارد می شود فاقد شناسنامه و خدمات پس از فروش بوده و ورود آن نوعی توهین به کشور محسوب می شود.

او ادامه داد: ما این توانایی را داریم که خودرو‌های سنگین را در داخل بسازیم، برای مثال کارخانه هپکو اراک که بلا استفاده مانده است، ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه دارد. اصلا به سبب همین ورود خودرو‌های دست دوم این کارخانه از کار افتاد.

تالارپشتی افزود: راننده‌ای که می خواهد برود در بیابان با این خودرو‌های دست دوم کار کند با وضع نامطلوبی مواجه می شود، از همین رو نیز ما گفتیم اولا اگر قرار است خودرو وارد شود نو باشد و بعد هم با کارخانه قرار بگذاریم که تکنولوژی و خط خودرو هم وارد کشور شود، مشترک بسازیم و بازار منطقه را باهم در زمینه صادرات خودرو دست بگیریم.

این نماینده مجلس با اشاره به تحریم‌ها گفت: بحث این است که تحریم‌ها زمانی کارایی دارد که ما در مسیر دولت برویم، اما اگر این به بخش خصوصی واگذار شود این مشکل را نداریم. همین الان در کشور ما خودروی کشنده سنگین و سواری در حال تولید شدن در بخش خصوصی است، اما اگر در اختیار دولت باشد باید هزاران امتیاز به کشور‌های مستکبر بدهد که بتواند این را تولید کند، توصیه اکید ما این است که دولت رقیب بخش خصوصی نشود و حداکثر استفاده را از بخش خصوصی داشته باشیم.

وی درباره ترخیص خودرو‌های دست دوم هم خاطر نشان کرد: این حوزه کار دولت است و به بخش اجرایی مربوط می شود و ما علاقه‌ای به وارد کردن خودروی دست دوم بدون قطعه و بی شناسنامه نداریم. ما همین الان هم توان تولید این خودرو‌ها را داریم و الان هم در حال تولید است و صرفا باید گسترش پیدا کند.

او افزود: من به عنوان یک کارشناس در این زمینه معتقدم که شرکت‌های داخلی ما با کمک شرکت‌های دانش بنیان هرچه که در کشور نیاز داشته باشیم را می‌توانند تولید کنند و صرفا باید نسبت به این ظرفیت از سوی مقامات باور ایجاد شود.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: برخی خودرو‌ها وجود دارد که در داخل ممکن است نشود تولید کرد و این خودرو‌ها هم بسیار محدود است. ما الان با دولت جدید تعاملات بسیار خوبی را داریم و دیروز وزیر صمت در کمیسیون صنایع آمد و تعامل بسیار خوبی با مجلس دارد. انشاالله که آنچه در مسیر منفعت ملی است را انجام خواهیم داد.

او درباره طرح مجلس در زمینه واردات خودرو‌های سبک این گونه توضیح داد: طرحی در مجلس دهم وجود داشت که به شورای نگهبان رفت و بازگشت و در این هنگام مجلس یازدهم تشکیل شد و شورای نگهبان به ماده ۴ آن ایراداتی وارد کرد. احتمالا ایراد شورای نگهبان برطرف می شود و باز می گردد به صحن. ما تاکیدمان در زمینه واردات خودرو بر خوردو‌های نو است زیرا خودروی دست دوم ضرر برای کشور است.

تالارپشتی تشریح کرد: اگر قرار بر این باشد که خودرو وارد شود، اگر به بخش خصوصی داده شود اصلا معنی ندارد که ارز دولتی را صرف این موضوعات کنیم. اگر در گذشته هم این اقدام انجام می شد این خیانت بود.

این نماینده مجلس درباره شورای رقابت و وظیفه آن گفت: وظیفه این شورا این است که در جا‌هایی که انحصار وجود دارد آن را بشکند، وقتی که این رقابت را شرکت‌های خصوصی انجام دهند رقابت خوبی خواهد شد و انحصار هم بشکند دیگر ورود شورای رقابت معنا ندارد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در این دولت بیان کرد: در مجلس یازدهم تاکیدمان بر روی این موضوع بوده است. شما چهره کشور را باید در دنیا اقتصادی نشان دهید نه یک حالت سیاسی مبهم که هیچ خروجی ندارد. ما سوالمان این بود که سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور الان چه خروجی دارند؟ صرفا یک هزینه سنگینی بر روی نظام هستند، اما خروجی ندارند. ما نظرمان این بود که چهره سفارتخانه‌های ما تغییر کند و از حالت سیاسی صرف که البته آن هم نیست و از این حالت ناکارآمد به چهره فعال اقتصادی تبدیل شود و مراودات اقتصادی را تسهیل کند. ما در حدود ۱۴۰ سفارتخانه و نمایندگی در دیگر کشورها داریم. اگر هر کدام از اینها در یک کشور یک سرمایه گذار را جذب کنند می شود در حدود ۱۴۰ سرمایه گذار و این موضوعی است که متاسفانه از آن غفلت شده است.

او گفت: چهره اقتصادی کشور ما باید فعال شود و‌ این موضوع به نفع کشور ماست، وزیر خارجه وعده این را داده و گفته که این جزو اعتقادات خودشان است و این اقدام را انجام خواهند داد. در دولت قبل هم در ابتدای شروع به کار مجلس کارگروه تشکیل دادیم که این موضوع به جد دنبال شود، اما دولت قبل اولویت‌های دیگری داشت.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره تهاتر با کشور کره جنوبی گفت: وقتی با کشور ما توافق شود ما آن را قبول داریم، اما اینکه ما از یک کشوری طلب داریم و آن کشور یک طرفه بخواهد تهاتر کند ما مخالف آن هستیم، اصلا توهین به کشور است. این کشور می گوید من دارم از آمریکا اجازه می گیرم. چه ربطی دارد؟ این خلاف قوانین بین المللی است و طلب ما را باید به گونه‌ای که دولت ما می خواهد ادا کند و راه دیگری وجود ندارد. من نشنیدم که دولت هم موافق این امر باشد.

تالارپشتی درباره معادن کشور نیز گفت: نفس اینکه از ظرفیت معادن حداکثر استفاده بشود جزو هدف‌های ما قرار دارد. اما از ظرفیت بخش خصوصی در این باره استفاده نشده و انشاالله که در این دولت انقلابی همکاری‌های ما با دولت به سمت فعال شدن معادن برود، خام فروشی نشود و جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی انجام شود. به هر حال این‌ها مسائلی هستند که ما به دنبال آن هستیم.

وی درباره موضوع واگذاری معادن نیز خاطر نشان کرد: یک ولعی در برخی اشخاص وجود دارد در این زمینه. دولت باید سیاستی را دنبال کند که این معادن را به افراد اهل واگذار کند و زمان بهره برداری این معادن هم با افراد در مدت بسیار کوتاه قرارداد ببندند. تاکنون یک اعتمادی به سرمایه دار بخش خصوصی شده بود که از این اعتماد به خوبی استفاده نشده است.

او اضافه کرد: خاطرم هست در مجالس گذشته فردی آمده بود که معدنی را در حوزه انتخابیه ما در دست گرفته بود و خودش ساکن آمریکا بود و هیچ بهره برداری هم از آن نمی شد و صرفا مجوز داشت و این مجوز هم زمان نداشت. ما به عنوان نمایندگان ملت تاکیدمان این است که از سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم، اما این بخش هم باید با برنامه به میدان بیاید. دولت هم نباید این معادن را به هر کسی واگذار کند. در این مجلس این موضوع را جدی‌تر دنبال خواهیم کرد، زیرا معتقدیم که اگر معادن فعال شده و صادرات انجام شود بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره شرایط واگذاری این معادن هم این گونه توضیح داد: دولت قبلی شرایطی را اعلام کرده بود که چندان ابهام نداشت. ما می خواهیم این مفهوم امضای طلایی از بین برود، استخراج و صادرات داشته باشد تا اقتصاد کشور را متحول کند نه اینکه به دنبال بازی‌های دیگری باشد.

تالار پشتی درباره چهره‌های اقتصادی دولت گفت: مسائل وقتی در حوزه کارشناسی مطرح می شود ممکن است نظرات متفاوتی وجود داشته باشد، اما حقیقت این است که رئیس جمهور باید به رای مردم متعهد باشد و تیمی را روی کار بیاورد که بتواند با آن‌ها کار کند. حرف آخر را در تیم اقتصادی شخص رئیس جمهور باید بزند و ما امیدواریم که این تیم موفق باشد و کمک خواهیم کرد که اعتماد مردم جلب شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، کمیسیون صنایع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
وحید
۱۴:۱۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
خدا شاهده یه فیات سایسنتو ایتالیایی خرید به قیمت 100 یورو که میشه یک میلیون و پونصد هزار تومن ایران . همین سال 2021 خریدم نه عهد قاجار ، دو سال رانندگی کردم ، چیزی حدود چهل هزار کیلومتر ، فقط روغن عوض کردم با لنت و دیسک ترمز ... بعد پراید رو گذاشتید پنج هزار یورو ؟؟؟؟ واردات دسته دوم ممنوع شده چون استاندارد نیست . خودتون خندتون نمیگیره
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
توهین به راننده اینه ماشینی بهش بدی که بعد از هر دو تا سرویس بار مجبور بشه بره تعمیرگاه 8 میلیون پول تعویض روغن بده و .... نه اینکه ماشینی بهش بدی که هیچی نداره! وظیفه مسئوله که برای راننده خدمات به بار بیاره میخوایید کار نکنید بگید نمیخواییم برای مردم کار کنیم
ایوب
۱۸:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
توهین که شما دارید ماشین وارداتی نداره
بختیاری
۱۴:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
واردات خودرو دست دوم سالم چندان بدی هم ندارد مهم داشتن میلیونها دستگاه خودرو سنگین و یا بالا بردن تولید در تیراژ بالا و ساخت گسترده است.
رضا
۱۳:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
شما ها چرا بند کردید به تولید داخلی هر چیز و نچیزی٬ به فرض هم نقلیه های سبک و سنگین در داخل تولید کنید٬ کدام کشور میاد تولیدات جنابان را خرید کنه تا موقعی که مارک های معتبرو کیفیت بالا با قیمت مناسب فت و فراوان در دسترسی است.
تولید داخل همراه با وارات وگرنه این قضیه جز دکان و بازار برای عده ای چیز دیگری نیست.
ایرانی
۱۱:۱۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
انحصار در تولید داخلی با این شکل توهین به مردمه نه خرید خودروی دسیت دوم که چهار تاش به اندازه یه خودرو نو هم ارزبری ندارذه ولی در عوض قیمتهای داخل رو تعدیل میکنه و صد در صدر به نفع مردمه
با کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار میشه وضعیت خوردو رو سامان داد ولی نمیذارن این آقایون
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
ما هر چه بدبختی داریم از این مجلسی ها هست شما که میگی ما توانش را داریم الان بیش از ۶۰ درصد حمل و نقل کشور فرسوده هست کامیون مال ۵۰ سال هنوز تو جاده کار میکنه نه میزارید ماشین وارد بشه و نه حمل و نقل کشور را نوسازی میکنید
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
متاسفم که نماینده واقعی نیستند
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
کامیون سنگگگگگگگگگگین پول خریدش خیلی سنگین تره ۴ تا ۵ میلیارد کدوم راننده توان خرید داره
حمید
۰۸:۵۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
سلام
خودرو داخلی بااین همه شناسنامه چه گلی به سرم مازده که بی شناسنامه بزنه ، بی شناسنامه حداقل اصالت داره
سلیمانی
۰۸:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
اگر وارد کردن خودروهای دست دوم توهین به مردم است پس نبود خودرو در داخل و انحصاری و گران بودن خودرو برای استفاده شهر وندان آیا توهین نیست ؟