سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضع قوانین بین المللی لازمه ماموریت های تعمیر ماهواره ها در فضا

گروهی در تلاش هستند تا با وضع استانداردهای بین المللی ماموریت‌های تعمیر، سوخت‌گیری و ارتقا ماهواره‌های مدار زمین را امن کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ماهواره Intelsat 901 بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات مخابره ماهواره‌ای است و از سال ۲۰۰۱ امواج رادیویی را با زمین مبادله می‌کرده است؛ اما در اواخر سال ۲۰۱۹، سوخت این ماهواره رو به اتمام رفت و بدون امکان انجام هیچ اقدامی، باید به گورستان مدار می‌رفت. یعنی منطقه‌ای که به دور از دستگاه‌های فعال قرار گرفته و جمعیت ماهواره‌ها در آن‌جا بیشتر از تعداد ماهواره‌های فعال است. ماهواره Intelsat 901، به همراه دیگر ماهواره‌ها که شاید کاربردی بوده اما بدون سوخت مانده‌اند، بی نتیجه به دور زمین می‌چرخید.


بیشتر بخوانید


خوشبختانه برای این Intelsat در آینده نزدیک اقدامی صورت می‌گیرد. قرار بود این ماهواره هدف اولین وسیله توسعه ماموریت فضاپیمای همزیست محصول شرکت  SpaceLogisticsشود. فضاپیمای MEV بدین منظور طراحی شده است که تا به ماهواره‌های از کار افتاده نزدیک شود و به آن‌ها بچسبد و از سیستم نیروی محرکه خود برای قرار دادن و سپس نگه داشتن یک ماهواره در مدار عادی استفاده کند. هیچ شرکتی، از جمله SpaceLogistics قبلا چنین کاری را انجام نداده بود.

اتصال ماهواره MEV به ماهواره‌های قدیمی‌تر

ماهواره MEV در فوریه ۲۰۲۰ به سمت Intelsat 901 پرتاب شد. جو اندرسون، نائب رئیس SapceLogistics، از اتاق کنترل هر دو ماهواره را می‌دید که آماده اتصال می‌شدند که برای او یک حس نوستالژی را تداعی می‌کرد. هنگامی که ۹۰۱ زمین را ترک کرد، او جوان ترین عضو این شرکت بود و حدود حدود ۲۰ سال این ماهواره را ندیده بود. او تماشا می‌کرد که MEV لوله‌ای را به موتور ماهواره قدیمی‌تر می‌چسباند و به آن آویزان می‌شود. برای پنج سال آینده، MEV از سیستم نیروی محرکه خود استفاده می‌کند تا ماهواره را به صورت فعال در مدار نگه دارد. اندرسون می‌گوید: هنوز هم لبخند من از ۲۵ فوریه محو نشده است. این موضوع در سال ۲۰۲۰ حرفی گفتنی است. سال آینده MEV به یکی دیگر از ماهواره های Intelsat متصل خواهد شد.  

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.