پرتاب موشک SpaceX و فرود موفقیت آمیز Dragon روی کشتی باری

پرتاب موشک SpaceX که صدمین پرتاب موشک Falcon 9 بود با موفیت انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، موشک اسپیس ایکس روز گذشته و در ۶ دسامبر با ارسال یک مأموریت باربری پیشرفته به ایستگاه فضایی بین المللی ناسا، مأموریت ذخیره سازی جدید Dragon را با موفقیت آغاز کرد.

یک موشک دو مرحله‌ای Falcon 9 امروز ساعت ۱۱:۱۷ دقیقه در مرکز فضایی کندی ناسا از پد 39A منفجر شد. EDT (۱۶۱۷ به وقت گرینویچ)، بیست و یکمین مأموریت حمل و نقل برای ناسا و بیست و چهارمین پرتاب سال آن‌ها است. این پرتاپ همچنین یک صدمین موفقیت پرشور Falcon 9 برای موشک SpaceX بود.


بیشتر بخوانید


تقریباً ۹ دقیقه بعد، اولین مرحله تقویت کننده به زمین بازگشت و در یک برخورد آرام بر روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین SpaceX در اقیانوس اطلس فرود آمد. 

تقویت کننده مرحله اول موجود در پرواز امروز، معروف به B1058 بوده و اکنون چهار بار راه اندازی و فرود آمده و این اولین تقویت کننده‌ای است که ناسا با بیش از یک پرواز زیر کمربند خود استفاده کرده است. این ناوچه قبلاً ماموریت Demo-2 SpaceX را آغاز کرده بود که تابستان گذشته دو فضانورد ناسا را ​​به ایستگاه فضایی اعزام کرد، همچنین یک ماهواره ارتباطی برای ارتش کره جنوبی و دسته‌ای از ماهواره‌های Starlink خود شرکت ناسا نیز هست. فرود امروز شصت و هشتمین بازیابی مرحله اول Falcon از زمان بازیابی SpaceX برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ بود.

.

موشک Dragon همه جا

این موشک دقیقاً ۲۴ ساعت پس از راه اندازی به ایستگاه می‌رسد و در بندر فضایی ماژول هارمونی پهلو می‌گیرد. پس از رسیدن آن به ایستگاه فضایی، دو Dragon برای اولین بار به آزمایشگاه متصل می‌شوند. دیگری Crew Dragon Resilience است که در نوامبر راه اندازی شد و ۱۵ نفر خدمه‌ای متشکل از چهار فضانورد را دارد.

تاد گفت: "این اولین بار است که ما [ایستگاه]چند Dragons را داریم، ما Crew Dragon را داریم و به زودی یک Cargo Dragon خواهیم داشت؛ بنابراین، در هر کجا که نگاه کنید Dragon وجود خواهد داشت. این بسیار سرگرم کننده خواهد بود. "

نسخه به روز شده محموله Dragon دارای مزایای نسخه قبلی آن است. این ماشین برای نگهداری حدود ۲۰ درصد بار بیشتر طراحی شده، و داخلش نسبت به نمونه قبلی بزرگتر است. طبق گفته Costello، مورد جدید شامل دو برابر قفل‌های مجهز به قدرت بیشتر از Dragon قبلی است.

این صنعت حتی می‌تواند محموله‌های مجهز به انرژی را هنگام چرخش در مدار ذخیره کند و می‌تواند دو برابر بیشتر از Dragons قبلی در ایستگاه بماند. ارتقا key این است که کشتی‌های باری اکنون در اقیانوس اطلس مستقر هستند که همین امر بازگشت سریعتر تحقیقات علمی را فراهم می‌کند.

برای محققان، این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند سریعتر نمونه‌ها و داده‌های خود را بازگردانند چیزی کمتر از ۴ تا ۹ ساعت پس از سقوط و برای SpaceX به این معنی است که خدمه می‌توانند سریعتر وسیله نقلیه را برگردانند و قبل از پرواز بعدی Dragon شروع به انجام بازرسی و نگهداری کنند. علاوه بر این، هر فضاپیمای جدید Dragon دارای پنج بار پرواز در مقابل سه برابر پرواز قبلی است.

پرتاب موشک SpaceX و فرود موفقیت آمیز Dragon روی کشتی باربری

بیل مک لامب، دانشمند ارشد شرکت Space Tango مستقر در کنتاکی گفت: "من یک طرفدار بزرگ [زمان سریعتر بازگشت]هستم. "

وی گفت: "برای آزمایش‌ها، مانند آزمایشاتی که شامل سیستم‌های زنده است، آن‌ها پس از بازگشت به زمین خیلی سریع از اثرات پرواز فضایی بهبود می‌یابند، بنابراین ما می‌خواهیم آن‌ها را در اسرع وقت برگردانیم تا بلافاصله آن‌ها را پردازش کنیم. "

موشک Dragon 2 به روز شده می‌تواند برخی از قابلیت‌های جدید را برای ما فراهم کند، اما طبق گفته Costello، این همچنین راهی برای آزمایش واقعی برنامه و قابلیت‌های تجاری ناسا است. " این فرایند‌ها شامل نحوه پارک دو Dragon در ایستگاه است، زیرا هر دو نسخه از فضاپیما اکنون به طور مستقل در ایستگاه مداری قرار می‌گیرند.

کاستلو گفت: "این یک فرصت عالی برای ادامه علم و جلب توجه مردم است." وی افزود: "داشتن این برنامه‌های تجاری علاوه بر میزان ماموریت‌های علمی که می‌توانیم انجام دهیم، باعث افزایش تعداد خدمه در ایستگاه نیز شده است. "

خدمه معمولی فضانوردان از سه تا شش نفر متغیر هستند، اما با برنامه Commercial Crew، ناسا اکنون می‌تواند یک عضو خدمه چهارم را در ایستگاه داشته باشد که این میزان تحقیقات علمی که فضانوردان می‌توانند در یک هفته انجام دهند را دو برابر می‌کند.

کاستلو گفت: "ما از انجام ۳۵ ساعت تحقیق علمی در هفته به ۶۸ ساعت رسیده ایم. [در حال حاضر]داشتن پنجمین خدمه در هواپیما مفید است. "

 Falcon Ferry  

این پرواز ۱۰۱ مین پرواز کلی Falcon 9 اسپیس ایکس است که شامل ۱۰۰ مأموریت موفق و یک شکست پرتاب در سال ۲۰۱۵ است. به لطف مجموعه‌ای از به روزرسانی‌هایی که پرتابگر در سال ۲۰۱۸ دریافت کرده، تولید کننده موشک مستقر در کالیفرنیا واقعاً ارزش ناوگان خود را ثابت کرده است.

 تقویت کننده مورد استفاده در این ماموریت، معروف به B1058، برای اولین بار ۳۰ مه در یک مأموریت تاریخی برای ناسا استفاده شد: پرواز خدمه Demo-2 اولین ماموریت فضانورد اسپیس ایکس، برای ناسا است.

شش ماه بعد، همین موشک سفینه جدید Dragon را حمل کرد که این دفعه پر از بار بود. هنگامی که SpaceX برای اولین بار برای ارسال خدمه و لوازم مورد نیاز ناسا انتخاب شد، آژانس اسپیس ایکس را ملزم به استفاده از تجهیزات کاملاً جدیدی برای هر پرتاب کرد، اما همانطور که این شرکت تلاش‌های خود برای استفاده مجدد افزایش داد، ناسا و حتی ارتش این امر را مورد توجه قرار دادند. از آن زمان هر دو به SpaceX برای استفاده از سخت افزار‌های اثبات شده توجه کردند.

ماموریت بعدی GPS III برای ایالت متحده آمریکا Space Force بوده که قرار است سال آینده به فضا پرتاب شود. این پرتاب اولین مأموریتی است که با یک تقویت کننده دست دوم پرواز می‌کند. در حالی که ناسا به اسپیس ایکس اجازه داده مأموریت‌های خود را با سخت افزار‌های نوسازی انجام دهد، این اولین باری است که آژانس با موشکی بیش از یک پرواز زیر کمربند خود ماموریتی را آغاز می‌کند.

در سال ۲۰۲۰ SpaceX پرچمدار اعلام شده است. این رکورد به این خاطر به آن داده شده که شامل ۲۴ مأموریت راه اندازی شده در سال جاری است که دو مأموریت فضانورد مختلف به ایستگاه فضایی بین المللی در شش ماه گذشته و اولین پرواز‌های خصوصی خدمه به آزمایشگاه در مدار است.

SpaceX هنوز سرعت خود را کم نکرده است. این شرکت در سال جاری چند مأموریت دیگر در برنامه خود دارد، از جمله پرتاب ماهواره ارتباطی برای Sirius XM، که انتظار می‌رود زودتر از پنجشنبه ۱۰ دسامبر پرتاب شود.

این شرکت همچنین قصد دارد آزمایش‌های دیگری از موشک عظیم مریخ نورد خود به نام Starship انجام دهد. جدیدترین نمونه اولیه، معروف به SN8، در حال آماده سازی برای پرواز در این هفته در تگزاس است. در اوایل سال جاری، این شرکت ثابت کرد که یکی از موتور‌های جدید Raptor می‌تواند یک اسپری غول پیکر را پرتاب کند، این نسخه جدید بیشتر شبیه موشکی است که می‌تواند خدمه آینده را به مریخ منتقل کند.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۹:۲۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
از فواید سفر به فضا و ارسال ماهواره افزایش اعتماد به نفس در جامعه و اقتدار و اعتبار در سطح بین المللی است
آخرین اخبار