چین سومین کشوری که خاک کره ماه را به زمین می ‎آورد

چین موفق شد نمونه هایی از سطح ماه را در سفینه Chang E 5 بگذارد و به زمین بیاورد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس اطلاعات جدید سفینه فضایی Chang E 5 چین اکنون ماموریت خود را به پایان رسانده و در مرحله بازگشت به زمین قرار دارد. این سفینه فضایی که مدتی را در ماه سپری کرده، با خود نمونه‌هایی از خاک این کُره را به زمین آورد.

سفینه Chang E 5 در تاریخ ۲۳ نوامبر توسط موشک Long March 5 به فضا فرستاده شد. این سفینه در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار زمین شد و در ۱ دسامبر به سطح ماه رسید. سفینه Chang E 5 پس از فرود در سطح ماه به برداشتن نمونه‌های مورد نظر از خاک پرداخت. این نمونه‌های خاک اکنون در کپسول‌های حمل بار سفینه قرار دارند و به زودی در دست دانشمندان چینی قرار خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید


زمان فرود Chang E 5 در سطح زمین

زمان فرود Chang E 5 در سطح زمین

طبق اطلاعات منتشر شده توسط مقامات آژانس فضایی چین، کپسول مورد نظر اواخر ماه دسامبر در مغولستان فرود می‌آید. اگر این ماموریت با موفقیت به پایان برسد، چین به سومین کشوری تبدیل می‌شود که توانسته نمونه‌هایی را از سطح ماه برداشته و به دست دانشمندان برساند.

پیش از این کشورهای روسیه و آمریکا توانسته بودند نمونه‌هایی از خاک ماه را به زمین انتقال دهند. عملیات بازگشت سفینه فضایی چینی در حالی صورت می‌گیرند که به تازگی ژاپن نیز توانسته نمونه‌هایی را از سطح سیارک Ryugu بردارد و با موفقیت به زمین برساند. طبق اطلاعات منتشر شده نمونه‌های برداشته شده از سطح Ryugu متعلق به ۴.۶ میلیارد سال پیش هستند و می‌توانند اطلاعات دقیقی را از نحوه پیدایش منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهند.

از طرف دیگر شرکت اسپیس ایکس نیز در نظر دارد محموله‌های جدیدی را به تیم تحقیقاتی خود در ایستگاه فضایی برساند تا تحقیقات آن‌ها با سرعت بیشتری پیش برود. این مجموعه اخیرا کپسول‌های دراگون خود را توسعه داده تا بتواند محموله‌های بیشتری را به فضا بفرستد. این کپسول همچنین اکنون می‌تواند فضانوردان بیشتری را در خود جای دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
قابل توجه بعضيا
آخرین اخبار