سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامه سرگشاده روزنامه فنلاندی خطاب به پوتین و ترامپ

یک روزنامه فنلاندی امروز و در آستانه دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در این کشور نامه‌ای سرگشاده خطاب به آنها منتشر کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه هلسینگین سانومات، بزرگترین روزنامه فنلاند، روز یکشنبه (امروز) نامه‌ای سرگشاده خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک روز پیش از برگزاری اولین نشست رسمی این دو مقام در پایتخت فنلاند منتشر کرد.

نامه‌ روزنامه هلسینگین سانومات به سه زبان انگلیسی، فنلاندی و روسی منتشر شد. نویسندگان این نامه در ابتدا یادآور شدند که پیش از این نیز فنلاند میزبان نشست‌های مهم میان سران کشورهای قدرتمند دنیا در میان تنش‌های موجود میان آنها بوده است و خاطر نشان کرد فضای هلسینکی همواره باعث شده است تا سران کشورهای دنیا این شهر را با لبخند (رضایت) ترک کنند.

با این حال در این نامه بر این مسئله تاکید شد که پیش بینی نتیجه دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا بسیار مشکل خواهد بود و علت آن نیز به این موضوع برمی‌گردد که در هر دو کشور روسیه و آمریکا همه چیز به سرعت در حال تغییر بوده است. نویسندگان این نامه، علیرغم چالش‌های موجود میان واشنگتن و مسکو، بر اهمیت برگزاری چنین نشستی تاکید کردند و اظهار داشتند که هیچ کس از بدتر شدن مداوم روابط میان روسیه و آمریکا منتفع نخواهد شد.

نویسندگان این نامه همچنین یادآور شدند تحولات اخیر در آمریکا باعث ایجاد نگرانی‌ها در اروپا و نیز در کشور آنها شده است.  در این نامه آمده است رئیس جمهور آمریکا ترسی از برهم زدن اوضاع فعلی و ناراحت کردن دیگران ندارد. او بار دیگر هفته گذشته تقاضای خود از کشورهای اروپایی برای قبول مسئولیت امنیتی خود را مطرح کرد. آنچه درک این موضوع را دشوار می‌کند این واقعیت است که ترامپ گفتگوی گرم و دوستانه با سران خودکامه دنیا دارد و کشورهای دوست خود را تهدید می‌کند. در آمریکا سیاست نرم ترامپ در قبال روسیه را شبیه به سیاست فنلاند در زمان پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند. در حالی که فنلاند دلایل شفافی برای اتخاذ چنان سیاستی در آن زمان داشت اما انگیزه‌های رئیس جمهور آمریکا نامشخص است. در حیطه سیاست خارجی به نظر می‌آید ترامپ اغلب به دنبال دستیابی به منفعت سیاسی کوتاه مدت از هزینه‌های متحدان واشنگتن، جامعه بین المللی و منافع بلندمدت کشور خود است. همین موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های شده است بویژه اینکه در سوی دیگر میز مذاکره یک مذاکره کننده حرفه‌ای مانند پوتین قرار دارد.

این روزنامه فنلاندی در ادامه یادآور می‌شود که آمریکایی‌ها خود نظرات متفاوتی درباره سیاست خارجی کشورشان دارند و همانند گذشته شدیدترین انتقادات در این باره از سوی خود آمریکایی‌ها مطرح است. نویسندگان نامه یادآور شدند که آمریکا در این نشست ممکن است امتیازاتی واقعی را در مقابل وعده‌های توخالی اعطا کند.

نشست هلسینکی اولین دیدار رسمی روسای جمهور روسیه و آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ در ژانویه 2017 خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۲۰:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۷
ترامپ فردی دمدمی مزاج وپیرمردی لجوز واقتصاد که نه معامله گری,که پول را از جایگاه سیاسی بالاتر میداند