وزیر خارجه آلمان به رئیس جمهور آمریکا درباره اتخاذ توافقات یکجانبه در موضوع هزینه‌های متحدان اروپایی واشنگتن در نشست هلسینکی هشدار داد.

هایکو ماس: توافق یکجانبه ترامپ با پوتین در نهایت به زیان آمریکا خواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نباید در نشست آتی خود در هلسینکی فنلاند به طور یکجانبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره هزینه‌های مربوط به متحدان اروپایی واشنگتن به توافق برسد.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ با روزنامه آلمانی بیلد، که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: اتخاذ توافقات یکجانبه درباره هزینه‌های متحدان آمریکا به خود این کشور نیز آسیب خواهد زد. کسی که به شرکای خود ضربه می‌زند در نهایت خطر نابودی خود را افزایش می‌دهد.

ماس همچنین ابراز امیدواری کرد نشست آتی میان روسای جمهور آمریکا و روسیه به دستیابی به پیشرفت‌هایی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای کمک نماید. وزیر خارجه آلمان یادآور شد: ما همواره خاطر نشان کرده‌ایم گفتگو با روسیه ضرورت دارد.

قرار است روسای جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه (16 جولای) در هلسینکی فنلاند با هم دیدار کنند. مقامات بلندپایه دو طرف بحران سوریه و اوکراین و نیز روابط دو جانبه میان مسکو و واشنگتن را از محورهای اصلی گفتگوی پوتین و ترامپ عنوان کردند.

ترامپ در اجلاس اخیر ناتو در بروکسل، کشورهای اروپایی را به سوءاستفاده از بودجه دفاعی آمریکا متهم کرد و آلمان را به علت روابط نزدیک در زمینه انرژی با روسیه، اسیر این کشور خواند. همه کشورهای عضو ناتو از جمله آلمان متعهد شدند تا سال 2024 هزینه‌های نظامی را به دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند، هدفی که ترامپ خواستار تحقق آن تا سال آینده میلادی است.

پیشتر در اوایل این هفته رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سالانه سران ناتو در بروکسل بلژیک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار داشت. ترامپ در حالی با مرکل دیدار کرد که پیش از این، او انتقادات بسیاری را از مقامات برلین به علت آنچه از سوی او وابستگی بیش از حد آلمان به گاز روسیه عنوان شد، مطرح کرده بود. صدراعظم آلمان ضمن رد ادعاهای ترامپ اعلام کرد برلین در سیاست خارجی خود مستقلا عمل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار