سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

تغذیه مناسب برای مبتلایان به دیابت

الگوی غذا خوردن سالم از اجزای کلیدی مدیریت دیابت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رضیه شناور مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: الگوی غذا خوردن سالم، فعالیت فیزیکی روزانه و در برخی موارد دارودرمانی، از اجزای کلیدی مدیریت دیابت است.
وی دیابت را شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم و از علت های مهم مرگ و میر در ایران معرفی کرد و افزود: این عارضه از نظر هزینه درمان و میزان ازکارافتادگی، یکی از مهم ترین مسائل بهداشتی درمانی است.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه ادامه داد: در بین ایرانیان به طور متوسط 18درصد افراد بالای 65 سال، تحمل گلوکز را ندارند که حدود یک چهارم آنها در آینده دچار دیابت آشکار می شوند.
شناور، ادامه داد: متخصصان تغذیه معتقدند هر فرد دیابتی باید به صورت فعال در کلاس های خودمراقبتی، آموزش و برنامه درمان، همراه با مراقبان سلامت، شرکت کنند.
او اضافه کرد: مهم ترین عوامل خطر بیماری دیابت نوع دو، شامل اضافه وزن و چاقی ( 25<BMI ) چاقی شکمی  (دور کمر بیشتر از 90 سانتی متر ) بی تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی و عوامل ژنتیکی، است.
شناور با اشاره به پیش دیابت یا پره دیابت، گفت: پیش دیابت شرایطی است که به دلیل احتمال هموستاز گلوکز ایجاد و در دو گروه اختلال قند خون ناشتا و عدم تحمل گلوگز، تقسیم بندی می‌شود؛ همچنین افراد مبتلا به پره دیابت، در معرض خطر بالای دیابت و بیماری های قلبی و عروقی هستند.
او بر درمان تغذیه ای بیماران مبتلا به دیابت یا پره دیابت، تأکید کرد و گفت: درمان تغذیه ای نقش اساسی در کنترل و مراقبت بیماری دیابت دارد و درمان پره دیابت هم، با تغییر شیوه زندگی و مدیریت رژیمی امکانپذیر است.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، اضافه کرد: تغییر شیوه زندگی یک جزء ضروری از درمان پره دیابت محسوب می شود که شامل کاهش10 تا50درصد وزن بدن، افزایش فعالیت بدنی 30 تا 45 دقیقه در روز، کاهش دریافت چربی و انرژی، افزایش دریافت غلات کامل (سبوس دار)، حبوبات، میوه و سبزی ها است.
او درمان تغذیه ای را در بهبود و مهار قند خون و پیشگیری از آسیب های ناشی از دیابت مانند هیپرلیپیدمی و همچنین پرفشاری خون مؤثر دانست و  افزود: دریافت روزانه دست کم سه وعده اصلی و سه میان وعده و مصرف غذا در ساعت های منظم، به مهار قند خون بالا کمک می‌کند.
شناور، ادامه داد: تنظیم رژیم غذایی و تقسیم بندی وعده های اصلی و میان وعده ها برای بیماران مبتلا به دیابت به صورت انفرادی است و از سوی متخصصان تغذیه و رژیم درمانی بر حسب سن، جنس، وزن، قد و سایر خصوصیات فردی و پاتولوژیک بیمار تعیین می شود.  
انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.