دیابت نوع دو یک تهدید جدی برای سلامت جهانی قلمداد می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر عبدالحسین فرح بخش رئیس مركز بهداشت شیراز افزود: دیابت نوع دو یک دیابت، قاتل 9درصد مردم دنیاتهدید جدی برای سلامت جهانی قلمداد می شود، به طوری كه 415 میلیون نفر در سال 2015 میلادی در دنیا، با این بیماری زندگی می كنند.
او ادامه داد: با توجه به رواج الگوی زندگی ماشینی و صنعتی در جوامع در حال توسعه، كه كم تحركی و دریافت كالری بیش از حد، استرس و فشار روحی را به همراه دارد، پیش بینی می شود میزان بروز دیابت نوع دو بسیار افزایش یابد.
رئیس مركز بهداشت شیراز، دیابت را عامل 9درصد مرگ و میرهای دنیا برشمرد و گفت: بسیاری از مرگ های ناشی از دیابت و آسیب های آن، ممکن است تحت عنوان بیماری های قلبی عروقی، نارسایی كلیوی و سكته مغزی تقسیم شده باشد، در نتیجه به نظر می رسد این میزان، از میزان واقعی كمتر باشد و همچنین، اكثر مرگ های ناشی از بیماری دیابت زود هنگام و زمانی اتفاق می افتد كه بیماران از نظر اقتصادی در جامعه فعال هستند.
دکتر فرح بخش، خطر بروز بیماری های چشمی در بیماران مبتلا به دیابت را 25 برابر افراد غیردیابتی دانست و بیان کرد: پس از پانزده سال از ابتلا به بیماری دیابت، دو درصد بیماران دچار كوری، 10درصد دچار درجه های مختلفی از كم بینایی و بیش از 50درصد بیماران دچار درجه هایی از نوروپاتی دیابتی و مشكلات ناشی از آن هستند و 10تا20درصد از این مبتلایان، در اثر نارسایی كلیوی جان خود را از دست می دهند.
مسئول مبارزه با بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت شیراز هم با اشاره به انتخاب شعار "چشم ها به دیابت" به عنوان شعار امسال روز جهانی دیابت، گفت: امسال از سوی فدراسیون بین المللی دیابت، علاوه بر غربالگری و بیماریابی دیابت، برای تشخیص زودرس و آغاز درمان به هنگام بیماری، برای پیشگیری از آسیب های آن، بر غربالگری عوارض بیماری در مبتلایان به دیابت، تاكید شده است.
دكتر نگار میرزاد، تاکید کرد: با توجه به آسیب های جبران ناپذیر بیماری دیابت، تمام بیماران دیابتی برای مراقبت و غربالگری عارضه های بیماری به پزشك و مراقبان سلامت مراجعه كنند.
این مسئول مبارزه با بیماری های غیر واگیر، افزود: نیمی از بیماران دیابتی بدون آگاهی، سال ها با بیماری خود زندگی می كنند و زمانی بیماری تشخیص داده می شود، كه مشکلات آن ظاهر شده است.
مسئول مبارزه با بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت شیراز، یادآور شد: در هفته دیابت در ایستگاه مترو نمازی، غربالگری به صورت رایگان صورت می گیرد و افراد در معرض خطر، به آزمایشگاه برای انجام آزمایش قند خون، معرفی می شوند.
انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار