سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی به دلیل نبودِ محرک

بلومبرگ در مطلبی به بررسی دلایل کاهش رشد اقتصاد جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی نوشت: دلیل این‌که رشد اقتصادی جهان با مشکل مواجه شده است این است که هیچ کشوری توانایی یا اراده ایفا کردن نقش محرک برای آن را ندارد.

بانک مرکزی آمریکا در هفته گذشته، برنامه افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور را به تعویق انداخت. دلیل آن، نگرانی از افزایش ارزش دلار و در پی آن، افزایش واردات آمریکا بوده است. همچنین، با اینکه به نظر می‌رسد چین قصد دارد تکیه اقتصادش را از صادرات دور کند، این کشور بخش بزرگتری از بازار جهانی را در اختیار گرفته است. کشورهای اروپایی نیز به دنبال تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا -- که مشکلات عمده‌ای را متوجه قاره سبز کرده است -- در پی جذب تقاضا برای کالاهای خود هستند.

یکی از استادان دانشگاه کالیفرنیا در این‌باره گفت: "تصور نمی‌کنم هیچ لوکوموتیوی برای کشیدن قطار اقتصاد جهانی بر روی ریل‌ها قرار گیرد. آمریکا، چین و اروپا همگی با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند."

نتیجه احتمالی این معضل، باقی ماندن رشد جهانی در کانال 2 تا 3 درصدی خواهد بود. کریستین لاگارد – رئیس صندوق بین‌المللی پول – این نرخ رشد را با نرخ 3.6 درصدی آن در زمان رکود اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 مقایسه کرد.

"نریمان به‌روش" – اقتصاددان ارشد موسسه مشاوره‌ای آی‌‌اچ‌اس ماساچوست – گفت: "ما همچنان دستکم یک سال دیگر از سکون را پیش رو داریم." وی همچنین اشاره کرد تولید ناخالص داخلی جهانی پس از 2.4 درصدی در سال 2016، در سال آینده میلادی 2.8 درصد افزایش خواهد یافت.

به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان، آمریکا در گذشته نقش لوکوموتیوی برای کشیدن اقتصاد جهانی را ایفا کرده است. اما پس از رکود در سال 2008، اقتصاد این کشور به طور میانگین نرخ رشد اقتصادی 2.1 درصدی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد قانون‌گذاران آمریکایی نیز درباره به دوش کشیدن بار اقتصاد جهانی چندان تمایلی نداشته باشند.

"جک لو" – وزیر خزانه‌داری آمریکا – در این‌باره گفت: "آنچه من به همتایانم در سراسر جهان می‌گویم این است که به تنهایی نمی‌توان به اقتصاد جهان رونق داد. باید از چندین موتور برای حرکت دادن این قطار استفاده کرد."

هیلاری کلینتون – نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – و دونالد ترامپ – رقیب جمهوری‌خواه کلینتون – هردو اعلام کرده اند در صورت پیروزی در انتخابات، موضعی مستحکم برای دفاع از منافع تجاری آمریکا اتخاذ خواهند کرد.

چین پس از رکود اقتصادی جهانی اخیر، سرمایه‌گذاری و استقراض از شرکت‌های بزرگ را برای حمایت از اقتصادش در دستور کار خود قرار داد. اما اکنون مشکلاتی مانند افزایش بدهی گریبانگیر پکن شده است و این نشان می‌دهد این کشور دیگر قصد ادامه اقدامات پیشینش را ندارد.

علاوه بر این، رای به خروج از اتحادیه اروپا به وسیله مردم انگلیس نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. این امر موجب شد اقتصاد اروپا نیز با معضلاتی مواجه شود.

"پیتر هوپر" – اقتصاددان ارشد در دویچه بانک آلمان – گفت: "به طور قطع، لوکوموتیوهای ما قدرت خود را از دست داده اند."

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.