سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمع‌آوری 22 هزار دقیقه خاطره با موضوع قیام گوهرشاد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت : با جمع‌آوری 22 هزار دقیقه خاطره با موضوع قیام گور شاد در مجموع 800 نفر به روایت‌گری در این خصوص پرداختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید جلیلی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های جمعی افزود: 22 هزار دقیقه خاطره که محصول روایت‌گری 800 نفر از افراد پیرامون هفت سال دفاع مقدس مردم در برابر فرهنگ دیکتاتوری رضاخانی بین سال‌های 1314 تا 1320 است، جمع‌آوری شد که نگین این خاطرات را قیام گوهرشاد تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به ملی بودن طرح قیام گوهر شاد گفت: بخش عمده‌ای از خاطرات در مشهد و خراسان جمع‌آوری شده است اما به نظر می‌رسد خانواده ایرانی نباشد که در طی سال‌های دیکتاتوری رضاخانی، خاطره‌ای ماندگار از کشف حجاب نداشته باشد و امیدواریم این حرکت ماندگار به جمع‌آوری صدها هزار خاطره‌ای که پیرامون دفاع مقدس هشت ساله نیز وجود دارد، بیانجامد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد از سانسورهای شدید پیرامون واقعه گوهرشاد انتقاد کرد و گفت: از زمان شروع این حرکت در دو سال گذشته تاکنون، هرچه بیشتر پیش می‌رفتیم، دریغمان بیشتر می‌شد از اینکه چرا این اقدام چند سال پیش صورت نگرفته بود و هم‌اکنون تعدادی از مصاحبه شونده‌ها طی ماه‌های گذشته فوت شدند.

جلیلی بر ضرورت اندیشیدن ساز وکارهایی به منظور پای کار آمدن دیگر افراد در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: باید هرچه زودتر از این واقعه ملی آواربرداری شود و قیام گوهرشاد به همگان معرفی گردد.

وی با اشاره به احتمال شکل‌گیری دبیرخانه دائمی قیام گوهرشاد در شهرداری مشهد عنوان کرد: خوشبختانه این حرکت طی یکی دو سال گذشته با حضور دستگاه‌های دیگر نیز همراه شده و شهرداری مشهد در این اقدام تنها نیست برای مثال پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای حضور در همایش ملی قیام گوهرشاد اعلام آمادگی کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با بیان اینکه هنوز نشانه‌های زندگی و تجملات برخی شاهان قاجار به چشم می‌خورد، گفت: با این وجود کوچکترین نشانه‌ای حتی در اندازه یک کاشی، در مسجد گوهرشاد از این قیام به یادگار نمانده است.

جلیلی، کشف حجاب رضاخانی را یک ژانر هنری و نه یک سوژه صرف، خواند و گفت: این موضوع جای کار بسیاری دارد و می‌تواند زمینه استفاده در بخش‌های مختلف هنری باشد.

وی در همین زمینه به کاربرد شاخه‌های مختلف هنری در حوزه قیام گوهرشاد اشاره کرد و افزود: در این هفته از تابلوهای فاخر نقاشی رونمایی خواهد شد که تعدادی از آن‌ها آثار بسیار ارزشمندی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: در حوزه رسانه ورود پیدا کردیم و برای مشارکت دادن مردم و گسترش قیام گوهرشاد در فرهنگ عمومی جامعه همایشی با حضور اعضای خانواده شهدای گوهرشاد برپا شد.

جلیلی به رونمایی از ساخت مستندهایی پیرامون قیام گوهرشاد اشاره کرد و افزود: در حوزه شعر نیز شاعران برجسته کشور ورود پیدا کردند و شب شعر قیام گوهرشاد نیز به زودی برپا می‌گردد.

وی با بیان اینکه در حوزه موسیقی نیز اثرهایی در دست ساخت است، گفت: در حوزه تئاتر نیز اقداماتی از سوی فرهنگسرای زیارت صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ادامه داد: ساخت اثر در حوزه سینما کار پرهزینه‌ای است اما امیدواریم به فیلم‌نامه مطلوبی برسیم تا اثری ماندگار در این باب ساخته و پرداخته شود.

جلیلی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ادبیات کودک عنوان کرد: همچنین موزه‌ گوهرشاد با همکاری آستان قدس تا پایان تابستان جاری گشایش می‌یابد و آثار هنری آن واقعه به همراه اسناد کشف حجاب به نمایش درمی‌آید.

وی به برپایی نمایشگاه موقت در محل صحن مسجد گوهرشاد اشاره کرده و توضیح داد: در حال حاضر همکاری‌های اجرایی خوبی بین شهرداری و آستان قدس رضوی صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد همچنین در خصوص فعالیت صورت گرفته در کمیته فرهنگی مشهد 2017 بیان کرد: کاری تحت عنوان جایزه بین‌المللی گوهرشاد تدارک دیده شده که به حق می‌توان از آن به عنوان نوبل فرهنگی جهان اسلام یاد کرد.

جلیلی عنوان کرد: این نوبل هر سال به کسی اهدا می‌شود که جزو برجسته‌ترین فعالان حوزه سبک دینی اسلامی در برابر فرهنگ غربی و استکبار باشد.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.