از فعالان عرصه فرهنگ و هنر در موضوع قیام گوهرشاد در همایش «سروهای فیروزه‌ای» تقدیر و تجلیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاد دانشگاه امام حسین(ع)، در اين همايش گفت: حفظ و رعایت حجاب اسلامی نقش پررنگی در عدم موفقیت برنامه‌های دشمنان اسلام داشته و دارد

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: امروز بدحجابی جای بی‌حجابی را گرفته، حجابی که اسلامی نیست و مقدمات موفقیت تهاجم فرهنگی دشمن را قوت می‌بخشد.

دکترمحمدحسین رجبی‌دوانی افزود:هر پدیده‌ای که اتفاق می‌افتد یک علت داخلی و یک علت خارجی دارد که علت داخلی قابلی و علت خارجی فاعلی است و همواره این دو علت با هم همانند دو لبه قیچی عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه بی‌حجابی حدود ۲۰۰ سال قبل شایع شد، افزود: زمینه‌سازی بدحجابی و بی‌حجابی از دوره‌های صفویه، زندیه و قاجاریه بود.

رجبی‌دوانی ادامه داد: ناصرالدین‌شاه به تماشای رقص باله رفته بود و چنان مجذوب شده بود که پوشیدن لباس شریته را برای بانوان اجبار کرده بود.

رجبی‌دوانی تصریح کرد: پس از این موضوع جریان بادیه راه افتاد و مسئله بیش از آنکه مذهبی باشد فرهنگی بود و کسی به مسئله فرهنگی آن توجه نکرده بود و تجمعی از سراسر کشور در شهرستان بابل داشتیم که در آن‌جا خانمی چادر و روسری را از سر بر می‌دارد و کشف حجاب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عقیده این گروه آزادی روابط زن و مرد بود، بیان کرد: این‌گروه در هر شماره یک مجله عکس یک زن بی‌حجاب را چاپ می‌کردند و با عنوان دختران مسلمان امروزی مطرح می‌شدند و این اقدام ۳ سال قبل از اقدام و کودتای رضاخان بود و در آن زمان مقدمه‌چینی داشتند.

رجبی‌دوانی گفت: علت خارجی برای کشف حجاب وجود داشت؛ اما به واسطه رضا خان علت‌های داخلی را هم درست کردند.

وی با بیان اینکه آتش بی‌حجابی از مشهد امام رضا(ع) آغاز شد، گفت: این اقدام با حرکت به‌موقع آیت‌الله سیدحسین قمی و بهلول گنابادی به قیامی خونین و لکه‌ای ننگین برای رضاخان تبدیل شد و این نقشه در کل عالم اسلام عملی شد و کشورهای اسلامی مانند الجزایر مقابل فرانسه قیام کرد و یک میلیون شهید در این راه داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: ماجرای حجاب یک بخشی از اقدامات اسلام‌زدایی از کشورهای اسلامی بود و البته نباید غافل شد که دشمنان روی هزار موضوع کار کرده و می‌کنند و تنها بحث حجاب نبوده و نیست.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهدیم که در بعد از انقلاب به برخی جنبه‌ها توجه و به برخی دیگر که جنبه فرهنگی داشت بی‌توجهی ‌شده به‌طوری که نسل جوان ما به درستی با تاریخ این کشور آشنا نیست در حالی که این حق نسل جوان ما است که بداند به پای این اسلام و انقلاب چه خون‌هایی ریخته شده است.

انتهای پیام//ف.ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار