نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی و امام جمعه مشهد گفت: واقعه قیام ملی گوهرشاد نباید به‌فراموشی سپرده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در نخستین همایش ملی قیام گوهرشادافزود: این همایش، اصیل و مفید است چراکه برای زنده نگه‌داشتن یک واقعه اصیل است، این واقعه مدتی به فراموشی سپرده شده بود و این همایش آن را احیاء می‌کند.

شهردار مشهد نیز دراین آیین گفت: همواره در طول تاریخ همه ایرانیان در دفاع از فرهنگ ملی و دینی خود در مقابل استکبار هم داستان بوده اند که قیام گوهرشاد نمونه آن است.

سیدصولت مرتضوی افزود: اوج عظمت حماسه گوهرشاد در دفاع از مرجعیت و آموزه های دینی خلاصه می شود و با گذشت بیش از81سال از واقعه گوهرشاد، بسیاری از فرصت ها و خاطرات مربوط به این واقعه از بین رفته است و باید با هم افزایی نگذاریم شعله های فروزان اسلام خواهی خاموش شود.

او گفت: قیام گوهرشاد، برج هویتی شهر مشهد است که نباید بگذاریم از دسترس نسل های جوان خارج شود.

شهردار مشهد با اشاره به حضور اساتید، دانشمندان و فرهیختگان در همایش قیام گوهرشاد ابراز امیدواری کرد این همایش آغازی برای انجام اقدامات موثر در حوزه هویت بخشی به اسلام ناب باشد.

دبیرعلمی این همایش نیز در مراسم افتتاحیه همایش گفت: 160چکیده مقاله و 110مقاله علمی به دبیرخانه این همایش رسیده که 50مقاله برای ارائه در همایش پذیرش و 145چکیده مقاله نیز منتشر شد.

هادی وکیلی با بیان اینکه 40درصد نویسندگان مقالات را اعضای هیات علمی دانشگاهها تشکیل می دهند، افزود:حدود 30 درصد مقالات مرتبط با موضوع حجاب و عفاف است.

همایش دو روزه قیام ملی گوهرشاد با هدف معرفی و احیای نهضت ملی دفاع از سبک زندگی دینی در برابر تجدد وارداتی دوران پهلوی با حضور آیت الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان، آیت الله سیداحمد علم الهدی وغلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان در تالار شهر مشهد برگزار شده است .

واقعهٔ مسجد گوهرشاد مشهد در21 تیرسال1314خورشیدی، از رخدادهای مهم دوران حکومت رضاشاه پهلوی و نخست ‌وزیری محمدعلی فروغی به شمار می رود و کشتار مردم در این مسجد به حدی بوده که به گفته شاهدان عینی چند کامیون جنازه را از صحنه کشتار خارج کرده اند.

این قیام زمانی شکل گرفت که رضاخان دین ‌ستیزی را به اوج رسانده و درصدد بود سنت‌ های مذهبی و قوانین اسلامی را محو و نابود کند و فرهنگ غربی را به جای آن بنشاند.

قیام گوهرشاد داستان هویت دینی، چالش پوشش و حجاب را روایت می کند که با توجه به وجود تهاجم فرهنگی در کشور اساتید، مسئولان، دانشگاهیان، فضاهای مجازی و رسانه ها باید در این موضوع ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.