دبیر علمی همایش قیام ملی گوهرشاد گفت: از 110 مقاله علمی ارسال شده به دبیرخانه همایش، 50 مقاله تایید برای چاپ آماده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،هادی وکیلی امروز در نشست خبری با خبرنگاران افزود: 160 چکیده مقاله رسیده که 145 چکیده منتشر شده است، این مقالات از کیفیت بالایی برخوردار بوده که 40 درصد ارسال کنندگان، دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا بوده اند.

وکیلی ادامه داد: تنوع مقالات از ابعاد مختلف بسیار زیاد بوده است، این مقالات از جغرافیای مختلف کشور توسط شیعیان و اهل تسنن، گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی ارسال شده است.

وی تصریح کرد: طرح ملی گوهرشاد در ابعاد فرهنگی، هنری و عرصه های مختلف وارد کار علمی و پژوهشی شده به این دلیل که تا ما از خود حادثه یک گزارش دقیق نداشته باشیم و از کمیت و کفیت آن باخبر نشویم، بقیه مسائل در حاشیه قرار می گیرد.

وی جنس همایش را یک کار آکادمیک و دانشگاهی معرفی کرد و افزود: موضوع مورد بحث ما یک موضوعی است که جامعه با آن درگیر بوده و داستان هویت ملی، دینی و چالش عفاف و حجاب است که امروز برای جامعه ما این مسئله مهم بوده و برای کسانی که دغدغه ملی و فرهنگی دارند مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه واقعیت این حادثه سانسور شده است، افزود: علاوه بر سانسور، این حادثه بسوی تحریف رفته و تطهیر جنابتکاران آن که این فضا در چند اثر منتشر شده است، همین عوامل ایجاد انگیزه ای شد برای طراحی همایش ملی قیام گوهرشاد.

تاسیس کمیته علمی همایش درسال 94

دبیر علمی همایش به تاسیس کمیته علمی آن در آبان 94 اشاره کرد و گفت: سپس درخواست مقاله به سراسر کشور ارسال شد تا با رسیدن مقالات و بیان واقعه گوهرشاد نسل جدید را که با این مهم آشنایی نداشتن را، آگاه کنیم.

وکیلی به موضوع حجاب در فراخوان مقالات اشاره کرد و افزود: در این فراخوان محوری با موضوع حجاب داشتیم که یک سوم مقالات در این حوزه به دست ما رسید و در بخش تاریخی هم اسنادی که تاحالا در دسترس نبوده، پیدا کردیم که شامل چند هزار برگ سند از اجزای حادثه بوده است.

وی نقش سخنرانی علما، وعاظ و خطبا را در شکل گیری واقعه 2، نقشی کلیدی عنوان و تصریح کرد: در این همایش نیز به بررسی این مهم پرداخته شده است.

دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد خاطرنشان کرد: دستاورد مهم این همایش پیوند دادن حوزه مطالعات و پژوهش با نیازهای عمیق افکار مردمی و عمومی بوده، و توصیف و تحلیل عمیقی از این حادثه برای در اختیار قرار گرفتن مردم است.

جمع آوری 100 خاطره از سراسر کشور با موضوع قیام گوهرشاد

مدیر فرهنگسرای بهشت هم در ادامه این نشست به جمع آوری 100 خاطره در خصوص قیام ملی گوهرشاد از اقصی نقاط کشور اشاره کرد گفت: با جمع آوری این خاطرات، در حال ویراستاری آن هستیم که در ماه های آینده آنها را منتشر کنیم و یک بخشی از کار تبدیل خاطرات در قالب های مختلف است.

عسگری افزود: یکی از این قالب ها، انتشار کتاب و دیگری برگزاری نمایشگاه های مختلف در زمینه قیام گوهرشاد بوده است.

وی گفت: دوبار در سطح کشور سیر تاریخی قیام گوهرشاد با عکس های مختلف بصورت نمایشگاهی در معرض دید مردم قرار گرفت، در همین راستا نیز مجموعه پوسترهای خاطرات گوهرشاد در 15 فریم آماده شده که در مناطق و مساجد قرار می گیرد.

گفتنی است؛ برگزاری همایش ملی قیام گوهرشاد در روزهای 21 و 22 تیر امسال در سالن کنفرانس تالار شهر می باشد.

افتتاحیه آن ساعت 8 و45 دقیقه با سخنرانی آقای حدادعادل است، قرائت مقالات توسط چهره های علمی و نویسندگان مقالات در همان روز انجام شده و اختتامیه آن در 22 تیر با سخنرانی آیت الله علم الهدی خواهد بود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.