سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمکن مالی و سطح سواد بصری دو عامل مهم در اقتصاد هنر

وقتی نیاز به آثار هنری در نهاد خانواده جا بیفتد، وضعیت اقتصاد هنر بدون شک بهبود خواهد یافت.

بابک تن، مدیر نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرای اشراق در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: وضعیت اقتصاد هنر تا حد بالایی به وضعیت اقتصادی، تمکن مالی خانواده‌ها و سطح سواد بصری افراد بستگی دارد. مورد بعدی تفکر اقتصاد هنر است؛ یعنی هر کس به این بینش برسد که در منزل باید فضایی برای نصب تابلوهای هنری در نظر گرفت.

وی افزود: من افرادی را می‌شناسم که با توجه به فضای محل زندگی‌شان تابلوهای هنرهای تجسمی را به دیوارخانه‌ها می‌آویزند و هر چند وقت یک بار آن را تغییر می‌دهند. این نشان‌ می‌دهد که چنین خانواده‌هایی از نظر ذائقه؛ طبع و تنوع نگاه به این باور رسیده‌اند که می‌بایست آثار هنری زینت‌بخش دیوارهای خانه باشد تا در هر ساعتی در طول روز با تماشای آن حس خوبی به آنان القا گردد.

وی ادامه داد: شنیده‌ام شهرداری کشور فرانسه مجوز پایان کار را تنها در صورتی برای ساختمان‌ها و بناهای مختلف صادر می‌کند که متناسب با فضای آن محل چند تابلو خریداری شود. این الزام به اعتقاد من یک راهکار خوب برای اقتصاد هنری آن کشور است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تفکر نیاز به کالای هنری در نهاد خانواده باشد، بدون شک اقتصاد موفق هنر نتیجه آن خواهد بود که این بینش هنوز به درستی در نهاد خانواده‌ها جا نیفتاده و قطعاً فرهنگ‌سازی در این زمینه ضعف داشته است.

وی یادآور شد: باید یک بازنگری صورت گیرد و راهکارهایی در خصوص اقتصاد هنر اتخاذ شود. نگاه من به هنر یک نگاه ایرانی است و همیشه به آن‌ها که به نگارخانه می‌آیند و به هنرجویانی که تازه پا در این راه گذارده‌اند، تأکید دارم که در راهکارهای هنری توجه‌شان بیشتر به فضاهای ایرانی باشد. نقاشی از فضاهای اسلامی ایرانی، مناظر محلی، فرهنگ غنی فولکلوریک همیشه مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند و فروش نیز در این زمینه بیشتر است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که هر نگارخانه‌‌ای که نمایشگاه برگزار می‌کند، ملزم باشد یک یا دو اثر را از هنرمند خریداری کند که این کار هم به وضعیت معیشتی هنرمند کمک می‌کند و هم بعد چند سال خود گالری مجموعه‌ای از آثار متنوع را در اختیار دارد که می‌تواند آن‌ها را در اکسپوها و نمایشگاه‌ها به خدمت گیرد که از این راه سود بیشتری نیز نصیب گالری می‌شود.

وی گفت: متأسفانه خیلی از مجموعه‌داران تنها از نگارخانه‌های خصوصی خرید می‌کنند که شاید علت آن این باشد که مسئولین نگارخانه‌های خصوصی مجموعه‌داران را تحت حمایت خود دارند و یا اینکه هنرمندانی که سطح تمکن بهتری دارند، از طریق دوستان و روابطی که ممکن است داشته باشند، به نگارخانه‌های خصوصی می‌روند و آن جا کارهایشان را به نمایش می‌گذارند. در حالی که باید نگاه به نگارخانه‌های دولتی هم بیشتر شود. البته از بحث کیفی و تنوع کارها هم نباید غافل شد. توانمندی و تخصص هنرمندان قطعاً در فروش تأثیرگذار است.

وی در پایان در مورد قیمت‌گذاری آثار افزود: نگاه ما به فروش است. به فرض در نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرای اشراق، ما همیشه آثار را با قیمتی پایین‌تر از بقیه جاها می‌گذاریم. وقتی معمولاً تا 50 درصد به خریداران تخفیف می‌دهیم که هم به چرخه فروش کمک کرده باشیم و هم خریدار راضی از نگارخانه به منزل برود. به طور کل در بحث اقتصاد هنر اقداماتی انجام شده اما هنوز کافی نیست و باید این سیر جدی‌تر پیگیری شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.