بهبود شرایط اقتصادی جامعه و تبلیغات صحیح رسانه‌ها و مطبوعات در زمینه هنر موفقیت بازار فروش را تضمین می‌کند.

فهیمه نکویی‌فرد هنرمند و مدرس نگارگری در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: صنایع دستی وضعیت نه چندان مطلوبی در کشور دارد و بویژه وضعیت صنعت فرش که از صنایع دستی جدا شده به واسطه بازار رقیب افت پیدا کرده و کیفیت کارها پایین آمده است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه مردم قدرت خرید کالای مرغوب را ندارند علاقه‌مندان صنایع‌دستی نمی‌توانند آثار موردعلاقه خود را خریداری کنند و از سوی دیگر قشر مرفه جامعه تمایلی به خرید آثار صنایع دستی نشان نمی‌دهند چرا که ارزش آن را نمی‌دانند پس برای بررسی عوامل مؤثر در موفقیت و عدم موفقیت بازار هنر در زمینه صنایع دستی علاوه بر مورد اقتصاد باعث بحث فرهنگ‌سازی را نیز مطرح کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌‌هایی که برای عرضه صنایع دستی در کشور برگزار می‌شود باید به نحوی باشد که هنرمندان شهرستانی هم شرایط شرکت در آن را داشته باشند به این ترتیب که امکانات کافی برای اقامت چند روزه در شهر تهران با شهرهای دیگر برای آنان فراهم گردد.
 
نکویی‌فرد در خصوص قیمت‌گذاری آثار صنایع دستی نیز گفت: به اعتقاد من قیمت‌ها منطقی است و به نحوی تعیین می‌گردد که هم حقوق هنرمند و هم حقوق خریدار حفظ شود. آثاری که به لحاظ هنری قوی هستند و از نظر تکنیک کیفین بالایی دارند اما این قیمت‌ها به گونه‌ای نیست که بگوییم بدون منطق بالاست و باید تعدیل شود و این در حالیست که فروشنده‌های آثار هنری آثار ارزشمند و کار دست هنرمندان را خریداری نمی‌کنند چرا که می‌دانند فروش نخواهد رفت و این اصلاً خوب نیست و تنها سبب می‌شود که آثاری با کیفیت پایین و در ابعاد پایین تولید شود تا به فروش برسد.
 
وی اظهار کرد: راهکار اصلی فرهنگ‌سازی است که رسانه‌ها، مطبوعات و هر نهادی باید در آن کوشا باشند و هنر و بویژه صنایع دستی را به عنوان کاری ارزشمند به مردم معرفی کنند. شبکه‌ها تلویزیونی ظرفیت بالایی در معرفی هنر دارند و کافی است با این برنامه‌ها نمایه‌های کوتاه هنری را پخش کنند. همچنین حمایت سازمان‌های مربوط می‌تواند در تسریع بهبود وضعیت اقتصاد هنر مؤثر باشد. خاطرم هست 12 سال پیش که من شروع به تدریس نگارگری کردم سازمان صنایع دستی طی یک طرح حمایتی به مدرسان حقوق می‌داد و با دریافت مبلغ ناچیزی از هنرجویان، آنان را به فعالیت در زمینه صنایع دستی ترغیب می‌کرد که البته سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم در این طرح مشارکت می‌کرد که بسیار مؤثر بود و هنرجویان زیادی جذب این وادی شدند اگر همین روند ادامه پیدا کند حتماً نتایج مثبتی خواهد داشت.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار