سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزاحمت‌هایی که میلیون ها تومان درآمد دارد!/ متولی ساماندهی دستفروشان مترو کیست؟

دستفروشی از گذشته تاکنون روش ها و شیوه‌های گوناگونی داشته است که این روزها از کف خیابان ها به وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT‌ نقل مکان کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دستفروشی ، پدیده‌ای که از گذشته تاکنون وجود داشته و همواره به عنوان یک شغل و منبع درآمد برای برخی از افراد به شمار می‌آید، اما گاها این دستفروشی که به نوعی بعنوان شغل کاذب در میان مردم شناخته شده است، مزاحمت های بسیاری را برای افراد در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده است.

دستفروشی از گذشته تاکنون روش ها و شیوه‌های گوناگونی داشته است که این روزها از کف خیابان ها به وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و  BRT‌ نقل مکان کرده است، این خرید و فروش های غیر مجاز در متروها با این که برای فروشندگان سودهای کلان و به نوعی منبع درآمد و گذران زندگی‌شان  است اما مشکلات متنوعی را برای افرادی که از این وسیله نقلیه استفاده می کنند ایجاد می کند.

دستفروشی در مترو در زمره مشاغل کاذبی است که هر دو گروه از زنان و مردان بر اثر شرایط مختلف همچون فوت همسر، جدایی، بیکاری و ... به آن مشغول می شوند.

فهیمه فیروزفر رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران با اشاره به این که دستفروشان در مترو.، ماهانه حدود 3 میلیون تومان درآمد کسب می کنند، بیان کرد: این درآمد بالا مانع جذب این افراد به مراکز کوثر می شود به گونه ای که آنها حاضر نیستند کار خود را ترک کنند و حقوق وزارت کار این مراکز را دریافت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرداری نمی تواند به طور مستقیم وارد این مساله شود که زنان نمی‌توانند در مترو دستفروشی کنند، بنابراین حل این معضل نیازمند یک حرکت جمعی است.

رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران ادامه داد: حضور این دستفروشان باعث برهم زدن آرامش مسافران و نیز تجمع و شلوغی بیشتر خواهد شد و این افراد با ندادن مالیات و اجاره مغازه و نیز فروختن اجناس خود به مردم بدون واسطه سود بالایی کسب می کنند و همین امر باعث افزایش تعداد دستفروشان و نیز مقاومت آنها در مقابل ترک این شغل کاذب شده است.

فیروزفر تاکید کرد: ساماندهی زنان دستفروش مترو با همکاری تمامی اقشار جامعه و نیز فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های مختلف مسیر خواهد شد.

**شیوع معضلات اجتماعی در مترو


شیوع دستفروشان که بعنوان یکی از معضلات اجتماعی به حساب می‌آید، روز به روز در حال افزایش می باشد و افراد در هر گروه سنی با توجه به درآمد بالا به این کار مشغول می شوند و اکنون عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس با ابراز نگرانی از شیوع معضلات اجتماعی در متروی کلان شهر تهران می گوید: متاسفانه در حال حاضر فضای مترو برای برخی مکان مناسبی برای اعمال مجرمانه شده است.

وی افزود: رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی مترو مستلزم تعیین یک متولی واحد است و حال به دلیل نبود یک متولی واحد برای برخورد با فروشندگان در حال حاضر معضلاتی مانند تکدی گری، فروش مواد مخدر، کیف قاپی ، سرقت و .. در مترو شیوع پیدا کرده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: فروشندگان مترو شبکه‌ای عمل می کنند و متاسفانه سودجویان از برخی فروشندگان مترو جهت اهداف شوم خود استفاده می کنند یعنی در واقع درآمد فروشندگان متعلق به آنها است و فروشندگان برای آنها به صورت درصدی و امانی کار می کنند که حتی هنگام تحویل اجناس مکان فعالیت‌ آنها را در مترو مشخص می کنند تا کالاها در همه ایستگاه ها و خطوط عرضه شود.

مصری بیان کرد: البته فروش کالا در متروی دیگر کشورها نیز مرسوم است با این تفاوت که آنها با تعبیه فضاهایی در مترو از ایجاد مزاجمت فروشندگان برای مسافران جلوگیری کرده اند، لذا به دلیل نبود فضای مناسب در متروی کلان شهر تهران برخورد با فروشندگان بهترین راهکار برای جلوگیری از فعالیت آنها است.

وی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبنی بر اینکه دستفروشان مترو سالانه حدود 3 میلیون درآمد دارند گفت: احتمال درآمد 3 میلیون تومانی برای فروشندگان مترو ضعیف نیست و اکثر فروشندگان ماهانه درآمدی معادل 3 الی 4 میلیون دارند که به خاطر همین سود بالای دستفروشی است که از این کار دست نمی کشند، لذا لازم است متولیان به صورت قاطع با آنها برخورد و بی تفاوت  از کنار این دست تخلفات نگذرند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین نباید فراموش شود که با وجود سیل بیکاران جوان و تحصیلکرده در کشور که حتی حاضر هستند ماهیانه با حقوق 500 الی 600 تومان مشغول به کار شوند چطور می توان زمینه اشتغال فروشندگان مترو را فراهم کرد؟

مصری عنوان کرد: این موضوع فقط منحصر به مترو نیست بلکه اگر به تمام چهارراه‌های تهران نگاهی بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد که معضلاتی مانند تکدی گری، فروشندگی مواد مخدر کودکان کار و خیابانی و ... به وفور یافت می شود و حتی کسانی هستند که ساعت مشخصی بین انها غذا توزیع می کنند یعنی در واقع این افراد به صورت سازماندهی شده  عمل کرده و افرادی از آنها سوء استفاده می‌کنند لذا در راستای جلوگیری از شیوع اسیب‌های اجتماعی در کلان شهر تهران نه تنها فروشندگان مترو بلکه همه دستفروشان ، کودکان کار و خیابانی ، متکدیان در پایتخت باید ساماندهی شوند.

امید است با توجه به اطلاع مسئولان و ارائه آمار درآمد میلیونی دستفروشان ، تمهیدات ویژه ای برای جمع‌آوری و یا ساماندهی آنها صورت گیرد چرا که برخی از جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم همچنان در انتظار کسب یک شغل مناسب و با درآمد مکفی، سرگردان هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۴ تير ۱۳۹۸
لطفا کسی جلو مزاحم های مترو که به اسم دست فروشی در تردندند رو بگیره یعنی هیچ سازمانی نمی تونه این کار رو بکنه
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۷ تير ۱۳۹۵
ابن دسفروشان بیچاره چکارکنن اینهاچاره ای جز این کارندارن. دستفروشان خرجی خانواده رو در میارند.
ناشناس
۰۵:۰۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۴
شماتاحالا رفتن از زندگی فروشندگان مترو گذارش تهیه کنید من خودم دیدم مادری که دوتادختردمه بخت داری هنوز نتونسته جهیزیه براشون دروست کنه اون بالا خدای هم هست درباری چیزی که نمیدانید غضون نکنید خدارو خودم نمیاد
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
اقایون آدامسای تریدنت بدم ادامسا با چار طعم مختلف کدو طالبی بلوبری هندونه
اقایون هنسفری ده تومن مغازه رو میدم پنش تومن به شرط کیفیت
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
بخدا قضاوت کردن و راحت طلبی کار درستی نیست.شکم سیر و فربه چه داند از گرسنه.و جالب تر اینکه آخرشم این بندگان خدا هستن که باید بیکار شوند.پس این بندگان چشم امیدشان به غیر از خدا باید به کجا باشد.یکم راجب همدلی و همزبانی بین دولت و مردم بیشتر فکر کنیم.همین بندگان خدا زمانی به وظیفه ملی و دینی خود به بهترین وجه عمل کردن و بعد چشم امیدشان را به دولت دوختن.
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
اوه ، توى اينجا هستند البته با مجله فروختن ، در كنارش دست گدايي هم دراز مى كنند ، توى ايران اون بيچاره ها دارنند جنس مى فروشند پس گدا نيستند دارنند كار مى كنند
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
بنظرم باید یه واگن مجزا بزارن براشون هرکی خواست بره از غرفه هاشون بازدید کنه
وقتی هم مردم شاکی اند و هم مسولین رسیدگی نمیکنن باید به فکر ساماندهی دستفروشا باشیم دیگه !
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
به دست فروش ها احترام بگذارید
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
تعداد دستفروشان هر روز داره بیشتر میشه. میترسم تعداد شون از مسافرا هم بیشتر بشه . با ساک های بزرگ شون مزاحم سوار و پیاده شدن مسافران هستند . دولت باید براشون شغل ایجاد کنه . این وضعیت تا کی ؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
چیکار شون دارین بنده خداها دارن کار میکنن ما هم تو مترو حوصله مون سر نمیره اگه نباشن باید به در و دیوار نگاه کنیم
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
خیلی نگران مزاحمتهای دست فروشان هستیدیه جای مناسب با کرایه خیلی کمی برایشان درنظربگیرید انوقت دیگه نه بیکار داریم نه ارازل اوباش و دزد و کیف زن / همه این معضلات ازبیکاری است اون دستفروش داره خرجی خونه و زندگیش در میاره اون اگه کار نکنه پس باید دزدی کنه بعد هم میشنید میگید مملکت امنیت نداره دزد زیاد شده
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
خيليم خوبه چرا بايد جمشون كنن حق مردمو كه نميخورن، دارن نون حلال ميبرن واسه زن و بچشون .تازه تنها جايه تو ايران كه همه جنساس ارزونتر از بيرونه .همون جنس هايي كه تو مترو به فروش ميرسه با همون كيفيت بيرون گرونتره.
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
مترو جای دستفروشی نیست. وسیله نقلیه اس . شما برای خرید کردن به بازار تشریف ببرید . احتمالا شما از اون دسته افرادی هستید که ماهی یک بار سوار مترو میشید و از دست فروشان لذت میبرید. کسانی که هر روز از مترو استفاده میکنند واقعا از دست فروشان اذیت میشن.
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
در شان شما نیست که چنین مطالبی رو بنویسید درسته دست فروشی معایب زیادی داره ولی اکثر کسایی که رو میارن به دست فروشی نیازمند کار هستند نه دولت توانایی ایجاد اشتغال داره نه خودشون سرمایه قابل قبول یا سواد کافی برای اشتغال زایی انقدرم دست فروشی نکنن فردا می شن دزد و کیف قاپ و...... هزارو یک جور مسایل دیگه باید دنبال راه حل بود نه حذف
بهرام
۰۸:۵۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
کسی نمیگوید اینها دست فروشی نکنند جایش داخل واگن مترو نیست مردم پدرشان در میاد موقع سوار مترو شدن دولت باید یک فکری بحالشان کند یه جایی برایشان درست کند
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
خانم فهیمه فیروزفر رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران برخی از انها بخاطر نون شبشون کار می کنن و وضع خوبی هم ندارن و یه برای یه لقمه نون حلال این کار را میکنن خواهشا همه را با یه چوب نزنین و اینکه شما جای گرم نشستین وبیرون از گود داد میزنین لنگش کن
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
درحالی که مترو باکمبود واگن وکمی جا برای مسافران قرار دارد بیش از ده درصد مسافر های دائمی هر قطار دست فروش ها هستن که اگر دست فروشها را جمع کنند 10 درصد به فضای واگن ها اضافه میشود شما یک نگاهی به ایستگاه امام خمینی وسعدی ودروازه شمیران ودروازه دولت بیندازید ببینید مردم با چه مشقطی سوار مترو میشوند
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
باید برای مردم فرهنگ سازی کرد تا یاد بگیرند به گداها و دستفروشها کمک نکنند چون مثل مور و ملخ زیاد میشن
وحید احدی
۱۵:۰۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
مور و ملخ چیه اونا هم آدمن دنباله یه لقمه نونن
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
ترخدا جمعشون کنید دارن آبروی مردم ایران رو میبرن!
توریست های خارجی که میان مترو من از خجالت آب میشم وقتی دستفروش ها و متکدی ها ناله کنان گدایی میکنن!!!