سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان تئاتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

داستان‌های نخ نما علت ریزش مخاطب است

استفاده بیش‌از حد داستان‌های نخ نما شده و نبود بهره‌گیری درست از تکنیک‌ها سبب ریزش مخاطبان نمایش‌های آئینی و سنتی می‌شود.

جواد نوری کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایش «دو روی روایت نادری» اثر راه یافته به جشنواره آیینی  و سنتی گفت: با توجه به رویکرد گروه تئاتر نقاب مبنی بر اشاعه و تمرکز بر روی نمایش‌های ایرانی و نه صرفا نمایش‌های آئینی و سنتی اینبار «دو روی روایت نادری» که دو روایت متفاوت از روزهای پایانی پادشاهی نادرشاه افشار را در دل خود جای داده است روی صحنه می‌بریم.

وی ادامه داد: دو روایت این نمایشنامه یکی از نگاه سرداران و دیگری از دید یکی از دختران ایل است که در اواخر نمایش به یک خط داستانی می‌رسند. این نمایش همچون سایر آثار گروه نقاب توجه به انسان دوستی را در اولویت قرار داده و به جهت کمبود سند تاریخی از دوران نادرشاه افشار به سبب کشور گشایی‌های متعدد آن زمان نگارش این نمایشنامه با سختی‌های زیادی همراه بوده است.

نوری در خصوص شیوه اجرایی نمایش «دو روی روایت نادری» اظهار داشت: در شیوه‌ اجرایی این اثر از تکنیک‌های مختلفی چون تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و سایه‌باز به صورت زنجیره‌وار بهره‌ گرفته‌ایم.

وی در خصوص گرایش جامعه به نمایش‌های آئینی و سنتی بیان کرد: استفاده بیش از حد از داستان‌های نخ‌نما شده در این سال‌ها و نبود بهره‌گیری درست از تکنیک‌ها و به روز نشدن آن‌ها سبب ریزش مخاطبان نمایش‌های آئینی و سنتی می‌شود.

نوری ادامه داد: مردم شرق گرایش خاصی به قصه دارند و باید با نگاهی به معضلات و دغدغه‌های امروزی البته به شیوه‌های متفاوت از قبل با بهره‌گیری از تکنیک‌های به روز شده ایرانی داستان‌هایی را روایت کنیم.

کارگردان نمایش «دو روی روایت نادری» در خصوص ارزیابی  جشنواره آیینی و سنتی و دوسالانه بودن آن تصریح کرد: سالانه یا دو سالانه بودن جشنواره آئینی و سنتی به سیاست‌های آن بر‌میگردد  اما به هر حال لزوم پرداخت به نمایش‌های آئینی و سنتی احساس می شود و امیدوارم بدون هیچ نگاه موزه‌ای به این گونه از تئاترها به همت هنرمندان و مسئولان این نمایش‌ها که نشات گرفته از هویت ما است در سبد خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی در خصوص اجرای نمایش «بوقلمون» با سلیقه مدیران تا به امروز همخوانی نداشته و همین گذر زمان سبب از بین رفتن انگیزه و ایجاد ضربه‌هایی به گروه شده است.

جواد نوری در پایان گفت: امیدوارم مدیران مجال اجرایی شدن آثار نمایشی را بر اساس کیفیت آثار نه بر مبنای اعتبار آدم‌ها فراهم کنند.



انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.