آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره آئینی سنتی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مركز هنرهای نمایشی، دبیر هفدهمین جشنواره آئینی سنتی و جمعی از هنرمندان در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب گذشته آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره آئینی سنتی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر مركز هنرهای نمایشی، داوود فتحعلی بیگی دبیر هفدهمین جشنواره آئینی سنتی و جمعی از هنرمندان در تئاتر شهر برگزار شد.

بنابر این گزارش، مهدی شفیعی مدیر مركز هنرهای نمایشی عنوان كرد: جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی با اندیشه كشف، احیاء و ترویج آداب‌های مردم این سرزمین كه نوش داروی ناآگاهی‌های زندگی فردی و جمعی بودند، رقم زده است.

وی ادامه داد: اعتقاد و اعتماد فرهنگ آفرینی تئاتر و ضرورت حمایت دولت از فرایند تولید و اجرای تئاتر را معكد می‌نماید، ضرورتی كه باید به هر اندازه بیش از فرآیند تولید و آرامش هنرمندان منجر گردد.
شفیعی افزود: قطعا گسترش تئاتر جز با رویكرد حمایت دولت ممكن نخواهد بود ، رویكردی كه اجرای هوشمندانه‌ی ان میتواند منجر به ارتقای جایگاه اقتصادی تئاتر و هنرمندان آن شود.

وی ادامه داد: گروههای تئاتری با اتكاء به شیوه‌های تبلیغاتی و انعكاس عمومی در رسانه‌های متنوع خبری و اطلاع رسانی زمینه‌ی تامین مخاطبان فراهم نماید.

شفیعی جامعه امروز را بواسطه‌ی رشد تحصیلی جامعه‌ی آگاه و متمایزی خواند و اظهار داشت: با ارتقای كیفیت آثار و برهیز از ساده نگاری زمینه ی افزایش مخاطبان فراهم یابد.

وی تصریح كرد: تئاتر امروز می‌تواند به عنوان فرصتی كمك آموزشی امكان پرورش وجهت بخشی به كودكان و مشورت دهی به خانواده‌ها را ممكن سازد. مصرانه معتقدم با تمركز به تولید و اجرای تئاتر و تجلیل رویدادهای متنوع تئاتری موجبات حضور حداكثری جامعه‌ی جوان و پرنشاط تئاتر را فراهم نماییم. جریانی كه با بهره‌مندی از آئین‌ها و سنن ایرانی میتواند به عنوان الگویی برجسته از سرزمین ما كاركرد داشته باشد.

شفیعی خاطرنشان كرد: در خجسته ایام جشنواره آئینی سنتی آرزو میكنم نام نشان تماشاخانه‌های كشور با معرفی برنامه‌های اجرایی در راهنمای گردشگری مسافرین نوروزی سال95 در هر شهر ایران درج گردد.

داوود فتحعلی‌بیگی دبیر هفدمین جشنواره آئینی سنتی ضمن ارائه گزارشی از دوره‌های گذشته عنوان كرد: در این دوره از جشنواره 6 عنوان كتاب چاپ كردیم. رفته رفته جشنواره در حال گسترش است اما این تجربیات باید جوانان منتقل شود چراكه آموزشگاه و مدرسه‌ای نیست كه اینگونه نمایش‌ها را آموزش دهد.

وی ادامه داد: نمایش‌هایی آئینی در حال فراموش شذن است باید مرافب باشیم اینگونه نمایش‌ها كم نشوند.

در بخش نمایشنامه نویسی از شش اثر بدون اولویت تقدیر شد. نمایشنامه سنبادنامه نوشته زهرا رمضانیان و حامد امان پور نمایشنامه همگویی نوشته رحیم رشیدی تبار، نمایشنامه عروسی میرزا آقا هاشم نوشته رضا عاشوری فر، نمایشنامه حکایت زنی بی نام و نشان نوشته عسل عصری ملکی، نمایشنامه بحران ازدواج نوشته سید عظیم موسوی و نمایشنامه مروارید به نویسندگی عزت الله مهرآوران نمایشنامه هایی بودند که توسط هنگامه مفید، محمد حسین ناصربخت و کورش نریمانی انتخاب و توسط پیشکسوتان تئاتر مورد تقدیر قرار گرفتند. 

در همین بخش موسسه پیشکسوتان هنرمند با اهدا لوح تقدیر از تلاش ها و یک عمر فعالیت ملکه رنجبر، داوود فتحعلی بیگی و عزت الله مهرآوران تقدیر کرد. داود فتحعلی بیگی بعد از دریافت لوح به مسئولین و حاضران در مراسم گفت: به نظرم این کار درستی است که هنرمندان را قبل ازینکه از بین ما بروند مورد تقدیر و تجلیل قرار دهیم.

آیین پایانی هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با اجرای موسیقی تربت جام توسط گروه آیینه ادامه پیدا کرد و بعد از اجرای رقص چوب گروه آیینه تربت جام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه دعوت شد. و سخنان خود را با تشکر از برگزارکنندگان آغاز کرد.

علی مراد خانی در خصوص ویژگی این دوره جشنواره گفت: در این جشنواره سعی شده است که هزینه ها صرف هنرمندان و تولید اجرای نمایش ها شود. این جشنواره پایه گذار آغازی است که بتواند خروجی های خودش را در اجرای عمومی حمایت کند. من امیدوارم بعد از این بتوانیم با در نظر گرفتن یک مکان ثابت برای اجرای این آثار بنیاد نمایش های آیینی و سنتی را تقویت کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال را وزیر محترم سال تئاتر نامیدند و ما سعی در رفع مسائل  زیر ساختی تئاتر گذاشتیم و در حوزه نمایش های آیینی و سنتی امیدواریم این نمایش ها جای خود را بین جامعه پیدا کنند. گفتگو هایی با شهرداری و دیگر ارگان های ذیربط صورت گرفته و امیدوارم با پیگیری و همکاری دوستان هنرمند بتوانیم خانه نمایش های آیینی و سنتی را مثل خانه نمایش عروسکی راه اندازی کنیم.

این مراسم در بخش پایانی از حسین مداح نیا، عباس جلینی و داوود داداشی تقدیر و با اهدا لوح تقدیر زحمات آنها بزرگ داشته شد.

گفتنی است؛ شب گذشته هنرمندانی چون ملكه رنجبر، منوجهر آذر، بهزاد فراهانی، هنگامه مفید، منوچهر والی، داریوش اسدزاده ، اسماعیل خلج، حضور داشتند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار