اکنون فضایی فراهم شده که از کشورهای دیگر وارد کشورمان خواهند شد در این شرایط میتوانیم نمایش های آئینی و سنتی را تقویت کنیم.

نمایش های آئینی را در راستای ورود خارجی‌ها به کشور تقویت کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم افتتاحیه و پنجمین سمینار هفدهمین جشنواره آئینی و  سنتی همزمان با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، داوود فتحعلی‌بیگی دبیر هفدهمین جشنواره آئینی سنتی، در تئاتر شهر برگزار شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به آئین‌ها وسنت‌های کشورمان بیان کرد: اکنون فضایی فراهم شده تا از کشورهای خارجی وارد کشورمان شوند و ما باید در این راستا نمایش‌های آئینی را تقویت کنیم و آنقدر نمایش آئینی روی صحنه باشد تا هر خارجی وارد کشور می‌شود به دیدن این نمایش‌ها برود.

وی ادامه داد: ما باید امکانات، همچنین یک سالن مخصوص اجرای اینگونه نمایش‌ها فراهم کنیم تا نمایش‌های آئینی همیشه برقرار باشد.

مرادخانی تصریح کرد: کشور ما پیشینه‌ی فوق العاده‌ای دارد و وقتی این همه امکانات در مسائل فرهنگی خودمان داریم. پس باید آنها را به تئاتر تبدیل کنیم. من از اندیشه‌های جدید استقبال می‌کنم تا برای آیندگان به کار ببریم. 

وی افزود: سنت و آئین یکی از مباحث اساسی در شرق است. ما از گذشته شاهنامه‌خوانی داشتیم و آهسته تبدیل به فرهنگ شد و جشنواره آئینی سنتی کمک می‌کند این موارد را زنده کنیم.

داوود فتحعلی بیگی دبیر هفدهمین جشنواره آئینی سنتی در این مراسم گفت: در فروردین سال 1368 در شرایطی جشنواره آئینی برگزار شد که پیشکسوتان بسیاری حضور داشتند گرچه بی مهری‌ها باعث شده بود آنها خانه‌نشین شوند اما این جشنواره عاملی برای بازگشت آنها شد.

وی ادامه داد: جدول اجراها نشان می‌دهد حفظ و نگه‌داری از میراث آئینی جدی‌تر می‌شود، اما هفدهمین جشنواره آئینی سنتی در شرایطی برگزار می‌شود که در رشته‌های مختلف پیشکسوتان را از دست دادیم و جایگزین نداریم و چراغ نمایش های آئینی خاموش شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار