سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناامیدی تئاتری‌ها از بهره‌برداری سالن‌های صبا و پردیس خاوران

تاخیر چند ساله در افتتاح دو سالن نمایش صبا و پردیس تئاتر خاوران موجب ناامیدی هنرمندان تئاتر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پردیس تئاتر خاوران و مجموعه‌ آیینی صبا دو مجموعه بزرگ سالن‌های نمایش هستند که توسط شهرداری احداث شده اما متاسفانه این دو مجموعه بعد از مدت‌ها بهره‌برداری هنوز افتتاح نشده است.

پردیس تئاتر خاوران تنها به دلیل اختلاف میان اداره برق منطقه 15 تهران و شهرداری این مجموعه بلااستفاده مانده است و مجموعه صبا هم که عملیات عمرانی‌ آن بعد از 12 سال به پایان رسیده هنوز افتتاح نشده و هنرمندان تئاتر کشور با وجود آنکه با کمبود سالن‌ و مشکلاتی در این حوزه روبرو هستند، هنوز نمی‌توانند از سالن‌های با امکانات پردیس خاوران مرکز نمایش صبا استفاده کنند. به دنبال این مسئله گفتگویی با چهار نفر از هنرمندان تئاتر داشتیم.

حمیدرضا نعیمی کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر در خصوص مجموعه‌ تئاتر خاوران به خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: اولین موردی که شهرداری باید در ساخت پردیس خاوران در نظر می‌گرفت، موقعیت جغرافیایی بود. چرا که احداث سالن تئاتر در این منطقه با وجود شرایط حمل ونقل امروز شهر تهران کار درستی نبود.

وی ادامه داد: ما در شهر زندگی می‌کنیم که اگر بخواهیم از نقطه‌ای از شهر به نقطه‌ دیگر برویم باید زمان طولانی‌ صرف کنیم و همچنین آلودگی در تهران و ترافیک شرایط را در تردد دشوارتر کرده و اگر بخواهیم برای دیدن یک تئاتر از غرب به جنوب به شهر بیاییم، باید کلی هزینه کنیم.

نعیمی با اشاره به وقفه افتتاح این مجموعه اظهار داشت: به نظر من پردیس تئاتر خاوران تا ده سال آینده نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مرکز نمایشی صبا از لحاظ امکانات و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است اما مسئله وقفه در افتتاح آن باید هر چه زودتر حل شود تا در این سالن‌ها تئاتر به روی صحنه رود.

در ادامه نیز نادر برهانی مرند کارگردان و نمایشنامه‌نویس در خصوص وقفه‌ای که در افتتاح دو مرکز نمایشی صبا و پردیس خاوران افتاده بیان کرد: متاسفانه این واقعیتی است که توجهی به هنرمند ندارند و این سالن‌ها زودتر باید ساخته می‌شد و به بهره‌برداری می رسید. مثل اینکه این کارها فقط پزی برای آقایان است.

وی تصریح کرد: در مورد ساختار و امکانات این سالن‌های نمایشی صبا و خاوران حرفی ندارم چرا که آنجا را ندیدم.

برهانی مرند افزود: به نظر من باید در دور افتاده‌ترین نقاط کشور هم سالن تئاتر ساخته شود. اما در صورتی که به فکر هنرمندان باشند این امکان میسر می‌شود.

علی مهران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بیان کرد: ارگان‌هایی همچون شهرداری قصد انجام کارهای فرهنگی دارند اما متاسفانه شناختی نسبت به فرهنگ و هنر ندارند و این موضوع لطمه‌های بسیاری را وارد می‌کند.

وی ادامه داد: 6 و 7 سال است که سالن‌های تئاتر توسط شهرداری بنا شده اما در حال حاضر قشر خاصی از آن‌ها استفاده می‌کنند و حالا هم که مجموعه‌ پردیس خاوران توسط این ارگان احداث شده که بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و امکانات هنری این سالن ساخته شده است.

مهران افزود: این سالن‌هایی که شهرداری تحت عنوان سالن تئاتر بنا کرده، بعد از مدتی به سالن‌های همایش تبدیل می‌شوند. به نظر من اگر شهرداری قصد ساخت سالن را دارد باید با تئاتری‌ها همسو شود.

وی تصریح کرد: سالیان سال است که پردیس تئاتر خاوران را موقعیت نامناسب جغرافیایی با هزینه‌های بسیاری احداث می‌کنند در حالی که امروز هنرمندان تئاتر نیازمند 10 میلیون پول هستند تا کاری را به روی صحنه ببرند.

مهران خاطرنشان کرد: ما حرفی نداریم سالن بسازند اما در صورتی که هنرمندان لنگ‌ 10 تومان و 20 تومان نباشند.



گزارش از: عطیه آقابابایی



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.