سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشت خبر داد:

پیشگیری از 25 درصد مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر تا 10 سال آینده

معاون بهداشت در گرگان گفت: مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر یکی از مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور است .

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر علی اکبر سیاری در سفر به گرگان و بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی این استان گفت: در کشور ما سالانه 84 هزار نفر در سن 30 تا 70 سالگی به علت 4 بیماری قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، آسم و بیماری های مزمن تنفسی فوت می کنند .

وی افزود: علت بروز این بیماری ها کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و مصرف سیگار است و جامعه در حالی با مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر مواجه است که ریشه این بیماری ها قابل پیشگیری است.
 
مرگ های ناشی از بیماری غیرواگیر
 معاون بهداشت درباره برنامه های وزارت بهداشت در این باره گفت: ما در شهرها در صدد آنیم که بتوانیم عوامل این 4 بیماری را کنترل کنیم و بنا داریم تا 10 سال آینده جلوی 25 درصد مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر را بگیریم .

 معاون بهداشت با اعلام اینکه برای انجام این کار بزرگ مشکل اعتبار نداریم، با بیان اینکه مصرف زیاد نمک، روغن جامد و سیگار بهداشت و سلامت جامعه را تهدید می کند، گفت: استاندارد مصرف نمک در دنیا 5 گرم در روز اما در کشور ما 10 تا 12 گرم است که از این میزان 5 گرم فقط در نان وجود دارد .

وی همچنین با اشاره به خطرات مصرف روغن جامد و افزیش سکته های قلبی گفت: مصرف سیگار هم از تهدیداتی است که باید برای رفع آن اهتمام جدی داشته باشیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در کشور ما 5 میلیون و 400 هزار نفر برای مصرف سیگار 10 هزار میلیارد تومان پرداخت می کنند و از سوی دیگر برای درمان آنها 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه می شود.

 وی گفت: خطر ابتلای افراد سیگاری به سرطان ریه 23 برابر است و این ها هشدارهایی که صدای آن شنیده می شود.

 دکتر سیاری افزود: با این حال وزارت بهداشت همه تلاش خود را برای ارتقای شاخص سلامت می کند و اجرای طرح تحول سلامت یکی از این قدم هاست.

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت خبر داد وزارت بهداشت قصد دارد برای هر 3 تا 4 هزار نفر از جمعیت شهرنشین یک کارشناس مسئول مراقب سلامت تعیین کند و برای مردم پرونده سلامت تشکیل دهد.
 دکتر سیاری همچنین با بیان اینکه وزارت بهداشت به تامین سلامت مردم در روستاها و حاشیه شهرها نیز حساسیت خاص دارد گفت: اکنون ما در روستاها پوشش کاملی داریم و مشکل کمبود پزشک، ماما، خودرو و تجهیز مراکز بهداشتی انجام شد.
 
جذب 1800 پزشک برای روستاها
 معاون بهداشت افزود: برای روستاها حدود 1800 پزشک و 400 ماما جذب کردیم، 2 هزار و 400 خودرو خریداری و 1000 خانه بهداشت افتتاح شد.

 بر اساس این گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و هيئت همراه به اتفاق رياست دانشگاه و معاونت بهداشتی از پايگاه بهداشتی درمانی انجيراب از مناطق حاشيه شهر گرگان بازديد بعمل آوردند.

 در اين بازديد دکتر سیاری چگونگی فرآيند ارائه خدمات فعال سلامت در اين پايگاه را بررسی کرده و بر استفاده از بسته های خدمتی تعريف شده اين مراکز در طرح تحول نظام بهداشتی و بيماريابی فعال تاکيد کرد.
 وی همچنين از مرکز بهداشتی درمانی روستايی امير آباد، خانه بهداشت کريم آباد و مرکز خدمات دندانپزشکی هادی در گرگان نيز بازديد به عمل آورده و با کارکنان و مراجعان به اين مراکز نيز در باب خدمات سلامت واجرای طرح پزشک خانواده گفتگو کردند.
 
نظارت آبشاری و سطح بندی شده بر اجرای طرح تحول بهداشت
 بر اساس این گزارش نشست گروه مديريت مرکز بهداشت استان گرگان نیز با حضور معاون بهداشت و معاون فنی وی در استان برگزار شد.

دکتر کوشا، معاون فنی معاونت بهداشت در این نشست خطاب به گروه مديريت مرکز بهداشت استان گفت: سلامت و امنيت دو نياز اصلی مردم است که با حوزه سلامت ارتباط مستقيم دارد که اين موضوع نشان دهنده اهميت جايگاهی است که درآن قرارگرفته ايم و شناخت اين جايگاه برای مديران حوزه سلامت ضروری است.

 وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت استان در خصوص اهميت ونحوه نظارت مديران حوزه سلامت متذکر شد که نظارت درسطوح مختلف نظام شبکه سلامت بايد به صورت آبشاری و سطح بندی شده و بر اساس چک ليست منطبق با فرآيند های ارائه خدمات اجرا شده و در نظارت سطوح مديران سلامت توجه به مديريت اطلاعات و شناخت از شاخص های بهداشتی منطقه تحت پوشش، ضرورت کارکردن تيمی، فرآيند نظارت و ارزشيابی برنامه ها و نحوه تفويض اختيار انجام شود.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.