زالی گفت: تمرین درمانی نیز باید به طور مستقل در تعرفه‌گذاری فیزیوتراپی مد نظر قرارگیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی صبح امروز در همایش فیزیوتراپی گفت: در سالهای اخیر سالمند شدن و صنعتی‌تر شدن جامعه سبب شده است که به توسعه فیزیوتراپی نیاز داشته باشیم همچنین تغییر الگوی زندگی فقر حرکتی، تغییر سیمای بیماری به سمت بیماریهای غیرواگیر، افزایش بیماریهای قلبی- عروقی، رشد فزاینده تروما و حوادث به همراه تغییرهای شگرف جامعه ایرانی، در کنار سالمندتر شدن جامعه در این مسئله تاثیر گذاشته است. 

وی افزود: مهارتهای جدید کسب شده در زمینه قلب و عروق توانمندی‌ سالمندان، خدمات کودکان و معلولیت‌های پیچیده جدید نشان می‌دهد که نیاز ما به فیزیوتراپی تغییر پیدا کند همچنین ما نیازمند بازتعریف هویتی این رشته هستیم. 

رییس سازمان نظام مهندسی در خصوص چالشهای فیزیوتراپیست‌ها عنوان کرد: تداخلات بین رشته‌ای صدمه زیادی به رشته فیزیوتراپی زده است علاوه بر آن در تقسیم‌بندی این رشته نیز مشکلاتی بود که ماهیت نرم‌افزاری دارد در این تقسیم‌بندی رشته فیزیوتراپی در ردیف رشته‌های علوم پایه قرار گرفته است. 

زالی ادامه داد: بسیاری از افراد که شایستگی علمی لازم را نداشتند در کسوت فیزیوتراپ‌نما ظاهر شدند و افراد غیرمتخصص در زمینه فیزیوتراپی ورزشی و سالمندان صحبت می‌کنند این مسئله به استقلال این رشته لطمه وارد می‌کند و انجمن فیزیوتراپی با آموزش همگانی این رشته را باز تبیین کند. 

وی تصریح کرد: باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاهها و کلوپ‌های ورزشی نیز در زمینه فیزیوتراپی خدمت ارایه می‌کنند و هر فرد دیگر در این زمینه نباید کار کند همچنین فیزیوتراپی بر روشهای علمی محکم مبتنی نیست این مسئله آسیب‌ فراوانی به ارزش‌گذاری نسبی این رشته وارد کرد. 

رییس سازمان نظام پزشکی در خصوص خدمات بیمه‌ای فیزیوتراپی عنوان کرد: برخی خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد در صورتی که تمام خدمات این رشته باید در قالبی مشخص شود همچنین ریسک یا عوارض شغلی که از مولفه‌های ارزش‌گذاری خدمات نسبی است نیز در تعرفه‌گذاری برای فیزیوتراپی مدنظر قرار بگیرد. 

زالی بیان کرد: تمرین درمانی و ارزیابی باید به طور مستقل در تعرفه‌گذاری مد نظر قرار گیرد و تجمیع برخی از خدمات فیزیوتراپی لطمه‌هایی را به نظام تعرفه‌گذاری وارد کرده است. 






انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار