وزیر بهداشت و درمان ضمن اشاره به این نکته که مشکل مردم با دولت‌ها نادیده گرفتن حقوق شهروندی‌شان است، اظهار داشت: اجرای درست قوانین موجب می‌شود تفسیر به رای و نیاز به پارتی در پیشبرد امور از بین برود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در دومین اجلاس شورای هماهنگی حقوقی دستگاه‌های اجرایی به میزبانی وزارت بهداشت و درمان در خصوص حقوق شهروندی گفت: مشکلی که مردم با همه دولت‌ها از جمله ما، دارند حقوق شهروندی است هر چند این کلام عبارت زیبایی است اما کمترین توجه به این موضوع وجود دارد. 

وی گفت: در حوزه سلامت مراجعات قبل از تولد تا فوت افراد وجود دارد و مواردی مانند آلودگی هوا، ناامنی جاده‌ها، آلودگی غذا، بهداشت محیط، درمان، آموزش و . . . در حیطه وظایف بهداشت و درمان است ضمن اینکه رسانه‌ها، ارشاد و صدا و سیما نقش مهمی از نظر تغذیه ذهنی مردم در انعکاس اخبار دارند. 

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از نهادها از اقتصاد گرفته تا ورزش و جوانان با مردم در ارتباط هستند، گفت: در بخش سلامت 80 درصد عملکرد در دست سایر ارگان‌هاست که این آمار بر طبق نظر سازمان بهداشت جهانی با اتکا به سایر بخشها مطرح شده است. 

وزیر بهداشت با اعلام اینکه در حال حاضر 80 هزار سقف بیمارستانی کم داریم گفت: کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلات حوزه سلامت مردم است و علی‌رغم اینکه سلامت اولویت این دولت بوده است اما تا رسیدن به اطرافمان خیلی فاصله داریم. 

وزیر بهداشت افزود: مطالبات مردم به حق است و در شرع و آئین و قوانین اساسی کشور حقوق فراوانی برای مرد و زن قائل شده‌اند ولی توجه چندانی به این قوانین نمی‌شود در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا که در شرع و قوانین‌شان این احکام وجود ندارد خیلی بهتر و بیشتر از ما به این اصول پایبند هستند. 

دکتر هاشمی تاکید کرد: اگر قوانین به درستی اجرا می‌شد و تفاسیر متفاوت از قانون وجود نداشت مردم به دنبال پارتی برای پیش‌بردن امورشان نبودند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه در پزشکی بخشی از حقوق مربوط به ارائه دهندگان خدمت است، گفت: به همکاران ما در حیطه بهداشت و درمان هم بسیار ظلم می‌شود در هیچ کجای دنیا به اجبار پزشک را برای گذراندن دوره طرح به جاهای دیگر نمی‌فرستند. ولی ما این کار را انجام می‌دهیم و انتظار داریم مردم مورد تکریم قرار گیرند هر چند که حیطه پزشکی و طبابت این موضوع را بسیار مورد توجه قرار می‌دهد. 

وی ادامه داد: از دیگر حقوقی که برای پزشکان قائل نمی‌شویم این احتمال است که با توجه به تماس مداوم‌شان با بیماران و مشکلات آنها احتمال ابتلا به انواع امراض و ناتوانی‌های‌ جسمی وجود دارد ولی در مقابل برای پزشکان حکم زندان در مواردی که فوت بیمار به دلایلی غیر از مشکلات پزشکی اتفاق می‌افتد از سوی قضاتی که آگاهی کافی از علوم پزشکی ندارند صادر می‌شود.

دکتر هاشمی در پایان گفت: در سالروز تاسیس جهاد سازندگی قرار داریم و از آنجایی که هدف از تاسیس این جهاد در اوایل انقلاب اسلامی دوری از بروکراسی‌های اداری و ارائه خدمت با اخلاص  و سرعت بیشتر برای مردم بود امیدواریم در عصر حاضر هم بتوانیم بدون نیاز به پارتی به احقای حقوق مردم پایبند باشیم ضمن اینکه اگر هر دستگاه و ارگانی از حقوق شهروندی دفاع کند می‌توان گفت دیگر بیماری وجود نخواهد داشت چرا که وجود بیماری مستقیم یا غیر مستقیم به ناکارآمدی و عدم اجرای درست و کامل قوانین توسط ارگان‌ها و نهادهای مختلف مرتبط است.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.