سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلالی در دیدار نماینده ویژه وزارت خارجه سوئد در امور سوریه:

دموکراسی خواهی در غرب آسیا جدی است/نباید بر اساس منافع از تروریست‌ها حمایت کرد

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت‎وگو را بهترین راه حل سوریه دانست و گفت: خیلی از جنایت‌های تروریستی در سوریه و عراق نتیجه خطاهای برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، "نیکلاس شیبون" نماینده ویژه وزارت امور خارجه سوئد در امور سوریه امروز (سه شنبه یکم اردیبهشت ماه) با "کاظم جلالی" رئیس مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به اقدامات گروهک‌های تروریستی و تکفیری و مسائل به وجود آمده در سوریه، گفت: همانگونه که بارها و از ابتدا گفته‌ایم موضوع سوریه باید از طریق راه‌حل‌های سیاسی پیگیری و رفع شود اما قبل از آن باید بررسی گردد که ریشه‌های این بحران از کجا در منطقه بوجود آمده است.

وی افزود: یکی از مسائل اصلی کل منطقه رویارویی با پدیده ترورریسم و افراط‌گرایی است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با بررسی دلایل حضور تروریست‌های افراطی در سوریه به تحلیلی برسیم که چرا منطقه محل تجمع این گروه‌های افراطی شده است.

وی ادامه داد: واضح است اگر با ریشه های تروریسم در منطقه برخورد نشود نمی‌توان به صلح و ثبات در منطقه دست پیدا کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دموکراسی خواهی در منطقه یک مطالبه جدی است، یادآور شد: برخورد دوگانه غرب با استانداردهایی همچون دموکراسی یکی از مشکلات منطقه به شمار می‌آید چرا که برخورد غرب با مسئله‌ای مانند دموکراسی بر مبنای منافع آنها صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به حمایت برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از تروریست‌ها، توضیح داد: هرجا شاهد حضور و دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا بوده‌ایم پس از آن به آشوب و تروریست رسیده‌ایم که مسئله عراق و افغانستان شاهدی بر این مدعاست.

دکتر جلالی تاکید کرد: وجود دخالت‌های فرامنطقه‌ای در داخل سوریه نیز باعث بروز چنین مسائلی شد.
وی با بیان اینکه دموکراسی با سلاح و اقدامات تروریستی حاصل و نهادینه نمی‌شود، تصریح کرد: از ابتدای مسئله سوریه تاکید جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از راه حل‌های سیاسی مبتنی بر گفت‌وگو و فقط توسط خود ملت سوریه بود ولی برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای زمینه ارسال سلاح و تروریست و حمایت از آنها را به وجود آوردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جنایت‌های گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را تکان دهنده خواند و گفت: هیچگاه در دنیا شاهد چنین توحشی نبوده‌ایم .

جلالی گفت‌وگو را بهترین راه حل سوریه دانست و  تصریح کرد: تمام منطقه باید از وجود گروه‌های تروریستی پاک شود.

وی افزود: خطر گروه‌های تروریستی موجود در منطقه از منطقه فراتر رفته و کل دنیا، به خصوص اروپا را تهدید می‌کند، به طوری که اگر این گروه‌ها در منطقه نابود نشوند در کل دنیا منتشر خواهند شد.

جلالی خاطرنشان کرد: بدون سیاسی کاری و ملاحظه خاصی باید با تروریست‌ها به طور قاطعانه برخورد کرد، نه اینکه آنها را به دو گروه خوب و بد تقسیم کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه هیچ کشوری حق دخالت در سرنوشت سوریه را ندارد یادآور شد: سرنوشت کشور سوریه باید به دست ملت این کشور تعیین شود و در این مسیر کشورهایی که به مسیر اشتباه رفته‌اند باید خطاهای خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: خیلی از جنایت‌های تروریستی در سوریه و عراق نتیجه خطاهای برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

وی افزود: برای رسیدن به راه حل در سوریه باید این کشور را جزیی از آنچه در کل منطقه می‌گذرد دانست و به یک راه‌حل کلی برای منطقه دست یافت.

جلالی با اشاره به مسئله بحرین تصریح کرد: مردم بحرین هم صاحب حق هستند ولی بی‌پناه و بی‌دفاع توسط حکومت اقلیت این کشور و با حمایت عربستان کشته می‌شوند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی یمن یادآور شد: عربستان در مسائل یمن دخالت می‌کند و مردم بی‌دفاع را می‌کشد و منطقه دیگری را برای تجمع تروریست‌ها فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محکوم نمودن خونریزی در هر نقطه از جهان تاکید کرد: نباید بر اساس منافع یک کشور از تروریست و افراط گرایی حمایت کرد.

وی افزود: حمله عربستان به یمن بر اساس هیچ قاعده و قانونی پذیرفته نیست چرا که عربستان هم اکنون مشغول نابود کردن زیرساخت‌های کشور یمن و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور است.

نیکلاس شیبون نماینده ویژه وزارت امور خارجه سوئد در امور سوریه در این نشست بحران سوریه را یکی از بزرگترین مسائل سال‌های اخیر در منطقه دانست و گفت: متاسفانه گروه‌های تروریستی در سوریه از سراسر دنیا از جمله اروپا به آنجا رفته‌اند و خود این مسئله باعث تقویت آنها شده است.

وی راه حل سیاسی را تنها راه حل پایدار برای سوریه دانست و تصریح کرد: از یک سو باید به صورت نظامی با هسته‌های تروریستی خارجی برخورد شود اما در سوی دیگر مشکل سوریه تنها با راه‌حل سیاسی به سرانجام می‌رسد.

شیبون خاطرنشان کرد: سوئد جزء معدود کشورهایی است که هنوز رابطه دیپلماتیک خود را با دمشق قطع نکرده است و ما هنوز ارتباطمان را با دولت دمشق حفظ کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دولت دمشق بهترین کانال برای انتقال کمک‌های بشردوستانه و کمک‌رسانی به آوارگان این کشور است.

نماینده ویژه وزارت امور خارجه سوئد در امور سوریه، تاکید کرد: برخی کشورهای غربی که مدافع حمله نظامی به سوریه بودند اکنون نظرشان عوض شده است و معتقد به راه‌حل سیاسی هستند.

وی افزود: معتقدیم در به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گو‌ها در مسئله سوریه، نقش ایران بسیار مهم و اساسی است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.