سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترابیان: نظارت بربازاریابی فدراسیون‌ها به صورت جدی دنبال خواهد شد/ صداو سیما و ورزش کشور در بازاریابی مکمل یکدیگرند

مدیراجرایی هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران گفت: کار نظارت بر درآمدزایی و بازاریابی فدراسیون‌ها از این پس به صورت جدی دنبال خواهد شد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ عباس ترابیان صبح امروز سه شنبه 5 اسفندماه در نشست خبری که در سالن کنفرانس وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، ضمن بیان گزیده ای از پیشینه بازاریابی ورزشی در ایران اظهار کرد: از سال 1998 و هم زمان با جام جهانی فرانسه کار خود را با صفایی فراهانی در فوتبال کشور آغاز کردم و به عنوان سرپرست تیم های ملی در سطوح مختلف بازاریابی را در فوتبال کشور شروع کردیم. سال 1999 عضو ثابت AFC شدم که در کمیته فوتسال فعالیت داشتم و تا امروز هم فعالیت من در این کمیته ادامه دارد.

وی با بیان این که چندی پیش کمیته ای به همت سجادی در وزارتخانه در جهت خودکفایی درآمدزایی فدراسیون های ورزشی تشکیل شده است، افزود: اعضای این کمیته عبارتند از سجادی، خادم، مهرعلی رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی، داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، محمدیان رئیس فدراسیون اسکیت، روستا پدر بازاریابی ایران و الهی فعال بازاریابی در ایران و از اساتید دانشگاه که دور هم جمع شده ایم تا کار درآمدزایی فدراسیون ها رابه صورت جدی پیگیری کنیم.

ترابیان با اشاره به این نکته که یکی از دغدغه های اصلی کشور پیاده کردن اصل 44 قانون اساسی است، گفت: یکی از دلایل تشکیل این کمیته هم این بود که این چه زمانی و به چه شکلی بخش خصوصی در ورزش فعال شود تا جایگزین بودجه های وابسته به دولت باشد. در جلساتی که ما داشتیم بحث تشکیل سمینار با محوریت بازاریابی و درآمد زایی ورزشی در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: آن چه که برای ما در این هم اندیشی مهم است گرد هم آوردن و نزدیک کردن 4 محور اصلی در بازریابی ورزشی یعنی فدراسیون ها، باشگاه های حرفه ای حاضر در لیگ برتر، اسپانسرهای فعال در بخش ورزش و شرکت های تبلیغاتی که به عنوان بازوهای اسپانسر ها فعالیت می کنند، است.

دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در همین ارتباط خاطر نشان کرد: اگر بستری فراهم شود تا این 4 حوزه به هم نزدیک شوند و همدیگر را ببینند و علم بازاریابی را در فدراسیون ها نهادینه کنیم به مقصود خود رسیده ایم. ما در صددیم بستری فراهم شود تا فدراسیون ها ساختارهای بازاریابی خود را به صورت جدی شکل دهند و ایجاد این تشکیلات از شروط تشکیل و فعالیت فدراسیون ها باشد.

وی با بیان این که با این تفکرات برنامه ریزی خود را انجام داده ایم، و از افراد تاثیرگذار دراین رابطه برای حضور در این سمینار دعوت کرده ایم، گفت: برخی ناظران بر این بازاریابی نظیر بزرگان صدا و سیما که ویترینی برای نمایش فعالیت های ورزشی هستند به این همایش دعوت شده اند. هم چنین اعضای فراکسیون ورزش مجلس و کسانی که در اقتصاد باید مسئولیت کپی رایت را بر عهده بگیرند حضور خواهند داشت و از نزدیک شاهد آغاز این فعالیت جدی در بازاریابی ورزشی کشور خواهند بود که امیدواریم این حرکت نوین دنباله دار، موفقیت مالی، درآمدزایی و پیاده شدن اصل 44 را در بر داشته باشد.

در ادامه این نشست ترابی در پاسخ به سوال یکی ار خبرنگاران مبنی بر این که آیا در موردبازاریابی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم در این کمیته بحث خواهد شد، گفت: گام های اولیه این کمیته در ارتباط با فعال کردن بخش بازاریابی فدراسیون ها است و تا کنون در ریز و جزئیات مطالب اجرایی ورود نکرده ایم، این موضوع بستگی به سیاست های وزارت خانه دارد که آیا می خواهد این قبیل موضوعات را در کمیته مطرح کند یا خیر؟

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید برای پخش مسابقات ورزشی از صدا و سیما آیا چاره ای اساسی اندیشیده شده و آیا ضمانتی وجود دارد که باشگاه و اسپانسر به تعهدات متقابل خود عمل کنند؟ گفت: ورزش و صداو سیما کارشان در ارتباط با درآمد زایی مکمل یکدیگر است و صداو سیما در مورد تعرفه های تبلیغاتی برنامه های خود یک قیمت دارد و برای بازی ها و مسابقات مهم ورزشی خود تعرفه ای کاملاً متفاوت که این نشان می دهد برند ورزش و فدراسیون ها قیمتی دارد که باید محاسبه شود و تعرفه ها بر اساس آن شکل بگیرد تا حق و حقوق فدراسیون ها رعایت شود.

ترابیان ادامه داد: ما در کشور خود نتوانسته ایم این را به درستی جا بیاندازیم اما دیدگاه صدا و سیما نسبت به گذشته متفاوت شده است. به طور مثال ضرغامی در زمان حضور خود تا حدودی به پخش تلوزیونی فوتبال توجه نشان داد و به توافقاتی رسیدیم که قرار شد مبلغی به فدراسیون پرداخت شود که تا کنون چنین اتفاقی نیافتاده اما در دست بازبینی است. به طور کلی بایدبه این کار در کشور اهمیت داده شود.

وی با بیان این که استقلال و پرسپولیس بیش از 50 میلیون مخاطب در کشور دارند، اظهار داشت: باید مسابقات این باشگاه ها را از صدا و سیما انعکاس داد که این انعکاس نیز همراه با درآمد زایی باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر عمده ترین درآمد اسپانسرینگ فدراسیون از طریق فضای مجازی و پیامک های ارسالی است که امیدوارم در حوزه تبلیغات به زودی با صداو سیما به تفاهم نامه کلی برسیم و شامل کلیه رشته هاباشد.

ترابیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه برنامه ای در حوزه برند سازی فدراسیون ها دارید؟ گفت: ما باید در مرحله نخست در فدراسیون ها فرهنگ سازی کنیم تا جذابیت های رشته خود را به صورت شفاف نشان دهند تا به این صورت برند فدراسیون شناسایی شود. شکل و نوع درآمدزایی و اسپانسرینگ در فدراسیون ها متفاوت است و در جلسات خود به این نکات مهم اشاره خواهد شد. سجادی به این نکته بسیار تاکید دارد که فعالیت های این کمیته باید از تهران نیزخارج و ارتباط این کمیته باهیات های استانی برقرار شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص چاره اندیشی برای ورود بیشتر اسپانسرها به بخش تبلیغات در حوزه ورزش بانوان، گفت: ما در ورزش بانوان بامحدودیت هایی همراه هستیم اما این باعث نشده که بانوان ما در ارتباط با برند سازی و نشان دادن توانمندی های خود ضعف نشان دهند. کشور به سمتی پیش می رود که شادابی زنان را در اولیت برنامه های خود قرار داده است که باید در کنار این فعالیت ها به طور حتم درآمدزایی وجود داشته باشد. خانم محمدیان خیلی جدی در این قضیه ورود پیدا کرده و پیگیر است.

در ادامه ترابیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از چند و چون نظارت بر عملکرد درآمد زایی فدراسیون ها جویا شد،‌گفت: دیدگاهی که در این کمیته وجود دارد این است که گردهمایی بهانه ای باشد که ما متوجه میزان علاقه فدراسیون ها به درآمدزایی شویم. وزارت ورزش و جوانان بستری فراهم کرده است که 4 گروه حاضر در نشست هم اندیشی که سازنده برنامه بازاریابی ورزشی هستند همدیگر را ببینند و این یکی از موفقیت های هم اندیشی پیش رو است. این اجبار وجود خواهد داشت تا همه فدراسیون ها مسئول بازاریابی خود را مشخص کنند که متصل به کمیته باشد تا در آینده اگر معضلی در این بخش از فدراسیون ها وجود داشت برای رفع آن چاره اندیشی شود.

مدیراجرایی هم اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان اینکه به چه شکلی کار انجام می شود ورود پیدا می کند و فدراسیون ها باید ابزار برنامه مدون خود را داشته باشند.

وی درباره موضع وزارتخانه در قبال ضمانت اسپانسرها چیست؟ افزود: وزارت ورزش و جوانان به طور کلی کار سیاست گذاری را انجام می دهد و در تشکیل و ترغیب این حرکت فعالیت می کند. این که اسپانسرها چه ضمانتی می دهند وزارتخانه ورود پیدا نمی کند و من تا کنون که در فدراسیون فوتبال فعالیت داشته ام دخالتی از سوی وزارت ورزش و جوانان ندیده ام اما ترغیب و تشویق همواره وجود داشته و دارد.

ترابیان با بیان تجربه ای در خصوص یکی از اسپانسرهای فوتبال صحبت های خود را این چنین ادامه داد: یکی از اسپانسرها قرارداد 16میلیاردی داشت که بعد از ورود بلاتر به کشور با پخش تبلیغات 10 دقیقه ای خود به روی آنتن کار را با 700 میلیون تمام کرد و دیگر اثری از آن نیست.این ها تجربیاتی است که باعث شد بعد از آن فدراسیون فوتبال هر قراردادی که می بندد به پشتوانه آن نیز توجه کند. و تصمیم گرفتیم در فدراسیون کارهای بازاریابی به صورت کنسرسیوم وکارگذاری انجام شود تا بار دیگر این مشکلات پیش نیاید. این تجربیات باید به شکلی مدون در اختیار فدراسیون ها قرار گیرد و در سیاست گذاری ها تفهیم شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خبری ، ترابیان ، ورزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.