سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شش برنامه ايران براي بستن درهاي "چاه نفت"

معاون اول رئيس جمهور با تشريح مهمترين مزيت ايران براي صنايع پليمري و پتروشيمي گفت: ايران قراردادهاي بلند مدت بين المللي با قيمت رقابتي براي تامين سرمايه با صنايع پتروشيمي امضا مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد رضا رحيمي در دومين همايش بين المللي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري و توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي در خوزستان با بيان اين مطلب گفت: صنعت نفت ايران با پيشينه يک صد ساله تاکنون توانمندي ها و قابليتهاي بسياري را از خود نشان داده به طوريکه صنعتگران ايراني نقش قابل توجهي در پيشبرد پروژه‌هاي نفت و گاز در کشورهاي همسايه دارند و اين صنعت ميتواند با ايجاد تقاضاي مولد براي کل صنايع زمينه ساز توسعه صنايع کشور باشد.

وي با اشاره به اينکه صنايع تکميلي و پتروشيمي 14 برابر ارزش اشتغالزايي نسبت به صنايع بالادستي دارد اظهار داشت: با سرمايه گذاري در دولت هاي نهم و دهم زير ساخت هاي بالادستي پتروشيمي و پالايشگاهي ايجاد شده و زمان توجه به صنايع پايين دست براي اشتغال زايي و ارزش افزوده بيشتر فرا رسيده است.

رحيمي مزيت هاي ايران را در اختيار داشتن 16 درصد ذخاير گازي جهان، نيروي با تجربه و متخصص، دسترسي به آبهاي آزاد، رشد تقاضاي داخلي و زيرساختهاي مناسب در مناطق آزاد دانست و گفت: اين موارد از جمله 6 برنامه مهم ايران براي پيشبرد اهداف توسعه و امضاي قرارداد بلند مدت و با قيمت رقابتي براي تامين سرمايه گذاري در صنايع  پتروشيمي است.

رحيمي اضافه کرد: ظرفيت کشف شده توليدات پتروشيمي به 57 ميليون تن و سهم صادرات غير نفتي به 37 درصد افزايش يافته و دولت براي افزايش سرمايه کذاري داخلي و خارجي در پتروشيمي حمايت مي کند چرا که  ايران يکي از امن ترين کشور براي سرمايه گذاري در اين صنعت است.

وي همچنين از اجراي 69 طرح جديد با ظرفيت 61 ميليون تن خبر داد و گفت: براي اجراي اين طرحها 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري برنامه ريزي شده که مالکيت اصلي آن در اختيار بخش خصوصي مي باشد.

رحيمي تاکيد کرد: جمعيت 600 ميليوني کشورهاي پيرامون ايران مي تواند بازار هدف مناسبي براي صدور صنايع تکميلي محسوب مي شود که در عين حال افزايش امنيت مناطق مرزي و جلوگيري از مهاجرت به مراکز شهرها را در پي خواهد داشت.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه پيش بيني شده در افق 1404 بيش از 25 درصد جمعيت فعال کشور در زنجيره ارزش پتروشيمي صاحب شغل بشوند گفت: صنعت پتروشيمي يکي از صنايع مهم است که مي تواند جايگزين مناسبي براي صادرات  نفت باشد .

وي افزود: دولت مصوبه هاي لازم را در اختيار پتروشيمي خواهد گذاشت تا در راستاي تحويل خام فروشي امکان برداشتن گام هاي بلندي فراهم شود.

معاون اول رئيس جهور با بيان اينکه زماني آرزو داشتيم صادرات غير نفتي به 4 يا 5 ميليارد دلار برسد در سال 90 قول داده بوديم که اين رقم از مرز 40 ميليارد دلار عبور کرده و از 52 ميليارد دلار بگذرد و سال بعد از آن 70 ميليارد دلار هدف گذاري کرديم که متاسفانه به دليل تحريم ها عملي نشد و با اين ها 11 ميليارد دلار از واردات را کاهش داديم و دولت نويد را داد که بدون صدور نفت ارز مورد نياز مجاز کشور  از صادرات غير نفتي تامين خواهد شد.

وي با بيان اينکه در سال 2018 جايگاه علمي ايران تک رقمي خواهد شد گفت: گاهي احساس مي کرديم 70 سال از کشورهاي پيشرفته عقب هستيم و امروز فاصله ما بسيار کم شده و با شدت حرکت خودمان را براي پيشبرد اهدافمان ادامه مي دهيم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: چاه ، نفت ، برنامه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.