سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد

تشکیل هیات‌هایی برای نظارت بر بازداشتگاه‌های نیروهای مسلح

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از تشکیل هیات‌هایی برای بازدید منظم و نظارت مؤثرتر بر بازداشتگاه‌های نیروهای مسلح در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در گردهمایی مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح، گفت: این هیات‌ها با حضور رییس سازمان قضایی، دادستان نظامی و دادیار ناظر زندان دادسرای نظامی استان‌ها تشکیل می‌شود و منطبق با شاخص‌های اعلامی از بازداشتگاه‌های نیروهای مسلح بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت سرعت و اتقان در رسیدگی‌های قضایی و تاکید مقام معظم رهبری بر این دو عامل مهم گفت: اطاله دادرسی نوعی بی‌عدالتی است؛ زیرا صاحبان حق مدت‌ها از حقوق خود محروم می‌شوند.

وی افزود: طی دو تا 3 سال گذشته برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای کاهش اطاله دادرسی در دادسراها و دادگاه‌های نظامی صورت گرفت و روسای سازمان‌های قضایی نیز با تعیین برنامه زمان‌بندی برای پرونده‌هایی که دچار این معضل شده‌اند، تعیین تکلیف آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، استدلال عالمانه و نگارش مناسب رای را در اتقان رسیدگی‌ها مهم دانست و گفت: احکام دادگاه‌ها باید آنچنان مستدل باشد که اگر در مراجع تجدیدنظر و حتی بین حقوقدانان، وکلا و محافل علمی مطرح شد، قابل دفاع باشد.

وی به نقش بارز تقویت دانش قضات در اتقان رسیدگی‌ها اشاره کرد و گفت: به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) بدترین فقر، جهل و نادانی است و یک قاضی نباید به داشته‌های فعلی خود اکتفا کند بلکه هر روز به فکر کسب معلومات جدیدی در حوزه کاری‌اش باشد.

این مقام عالی قضایی مطالعه و بررسی دقیق مواد قانون جدید مجازات اسلامی را امری لازم برای قضات برشمرد و ادامه داد: این قانون نوآوری‌ها و تاسیسات جدیدی دارد و در مسیر اجرای آن، مشورت با حقوقدانان و افراد صاحب‌نظر راهگشاست.

بهرامی نظارت دقیق روسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح بر روند دادرسی پرونده‌های مهم را خواستار شد و افزود: برخورد قاطع و صدور‌ آرای مستحکم در این گونه پرونده‌ها، شاخص اصلی عملکرد دستگاه قضایی است و عمدتا این پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی می‌شوند و قوه قضاییه و سازمان قضایی را زیر سؤال می‌برد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به وظایف مهم این سازمان در انتخابات، گفت: طی نامه‌ای خطاب به فرماندهان، ضابطین نیروهای مسلح، مسؤولان دفاتر عقیدتی - سیاسی و نمایندگی ولی فقیه از آن‌ها خواستیم نیروها را توجیه کرده تا نادانسته مرتکب جرمی نشوند.

بهرامی بر توجه هر چه بیشتر به تقویت امور فرهنگی در سازمان قضایی نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: ترویج معارف اهل بیت، اهتمام به برگزاری نماز جماعت و تکریم ارباب رجوع از مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی در سازمان است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: اجرای قاطع حکم و قاطعیت در تصمیمات قضایی، منافاتی با مدارا ندارد و باید عنایت ویژه‌ای به رعایت شؤون کلیه افراد اعم از متهم، خانواده وی، شاکی، وکیل و ... داشته باشیم.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.