سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگ شبانه واردکنندگان و توليدکنندگان لوازم خانگي

نگاه دهه 60 به صنعت لوازم خانگي زيان آور است

در برنامه زنده تلويزيوني شب گذشته شب يک به بررسي وضعيت صنعت لوازم خانگي و تأثير واردات اجناس خارجي بر فعاليت هاي واحدهاي توليدي داخلي پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا درياني رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي در اين برنامه به بيان توانمندي هاي بالاي توليدکنندگان اين بخش پرداخت و گفت: در دوران 8 سال دفاع مقدس محدوديت هايي براي توليد داخل ايجاد شد و در آن برهه زماني به توليد انبوه انديشيده شد و به کيفيت، دانش فني و بازاريابي کمتر توجه شده است.

وي با بيان اينکه ما معتقديم بايد در صنعت لوازم خانگي به بهبود کيفيت توجه بيشتري داشته باشيم افزود: هم اکنون نگاه مردم به اين صنعت همچون نگاه دهه شصت به صنعت لوازم خانگي است که کيفيت مطلوبي ندارد اما اين صنعت يک برهه زماني سختي را سپري کرده و به مشکلات متعدد در اين بخش واکسينه شده است.

دياني اظهار داشت: ارزش بازار لوازم خانگي هم اکنون در کشور ما معادل 6 هزار ميليارد تومان است که بخش عمده اي از اين بازار از لحاظ حجم و تعداد در اختيار توليدکنندگان داخلي است اما بخش عمده اي از ارزش ريالي اين بازار در اختيار اجناس وارداتي قرار دارد.
 
وي ادامه داد:در حال حاضر بازار لوازم خانگی ایران با کل بازار خاورمیانه برابری می کند ولی متاسفانه سهم قابل توجه این بازار توسط محصولات وارداتی تامین می شود.

رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي تصريح کرد: هم  اکنون صنعت لوازم خانگي داخلي توانايي تأمين 90 درصد از نياز داخل کشور را دارد که در صورت اجراي اين امر حداقل يک ميليون شغل در کشور ايجاد خواهد شد.

وي با بيان اينکه اهميت و بزرگي بازار مصرف ايران اهميت ويژه اي براي کشورهاي خارجي براي واردات محصولات دارد گفت: واردکنندگان هم اکنون با تبليغات وسيع حجم زيادي از بازار ايران را به خود اختصاص دادند و ما بايد اين ابزار اقتصادي را از دست دشمنان خارج کرده و در اختيار توليدکنندگان داخلي قرار دهيم.

در ادامه طحان پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تصريح کرد: ما حمايت کامل و قاطع از توليدات ساخت داخل را داريم اما ممنوعيت واردات در برخي بخش ها رقابت پذيري صنايع داخلي را از بين خواهد برد و موجب مي شود که محصولات باکيفيت پائين در کشور توليد شود.

وي ادامه داد: هر چند که بسیاری از لوازم خانگی با کیفیت در داخل کشور تولید می شود ولی دولت نباید با اعمال محدودیت حق انتخاب میان محصولات خارجی و ایرانی را از مردم بگیرد.
 

وی افزود: به عنوان مثال خودروسازان برتری همچون ژاپن و آمریکا نیز بازار خودروی خود را جلوی ورود تولیدات سایر کشورها نمی بندند.

 
دياني با اشاره به اينکه ما مخالف واردات نيستيم افزود: اقتصاد کشور امروز در شرايط خاصي قرار گرفته و با توجه به محدوديت هاي ارزي منابع ارزي بايد به بخش هاي با اولويت بيشتر اختصاص يابد.

وي گفت: بايد شفافيت در واردات صورت گيرد چرا که هم اکنون مشاهده مي شود برخي کم اظهاري ها براي پرداخت ماليات کمتر در گمرک صورت مي گيرد.

دياني افزود: در شرايط کنوني واردکنندگان از مزاياي زيادي همچون توليد انبوه و تبليغات وسيع برخوردارند و بايد فرصتي در  اختيار توليدکنندگان داخلي قرار دهيم تا بتوانند شرايط خود را بهبود بخشند.

وي با بيان اينکه محدوديت واردات نبايد منجر به توسعه صنعت مونتاژکاري در کشور شود  افزود: اشتغال صنعت مونتاژکاري تنها اشتغال زيرسقف و مستقيم است و ارزش افزوده اي براي کشور و توليد محصولات مونتاژ ارزش افزوده اي براي کشور ايجاد نمي کند.

طحان پور در ادامه با بيان اينکه محدوديت واردات در همه بخش هاي صنعت لوازم خانگي به صلاح نيست افزود: صنعت ما امروز تنبل شده و مشکل عمده کارخانجاتي که نتوانستند ادامه فعاليت دهند تنها بحث واردات نبوده است.
 
در مقابل رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت:در حال حاضر ما به لحاظ تکنولوژی تولید و کیفیت و قیمت شرایط خوبی داریم ولی در واردات قطعات و مواد اولیه مشکل داریم و اگر صادرات هم کنیم برای ارایه خدمات پس از فروش و برگزاری نمایشگاه خارجی به ما ویزا نمی دهند، ما در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی هستیم، شرایط ما با رقبای خارجی نابرابر است حتی نمی توانیم در شبکه های ماهواره ای تبلیغ کنیم. لذا ما باید در حال حاضر به فکر بیکاری جوانان و مقابله با تحریم ها باشیم و برای این مهم جلوی بی بند و باری واردات را بگیریم.
طحان پور در واکنش به این سخنان گفت:در حال حاضر که هدفمندسازی یارانه ها اجرا شده تنها ۳ تولیدکننده کولر رتبه یک دارد و بسیاری از محصولات لوازم خانگی ما هنوز مصرف انرژی بالایی دارد و صادراتی هم که از آن صحبت می شود صادرات محصولات بی کیفیت به افغانستان و عراق است. بخشی از صنعت لوازم خانگی ما که مشکل پیدا کرده به دلیل حضور خارجی نبوده است. الان لباسشویی خارجی ارزان تر از تولید داخلی شده است.

در ادامه برنامه محمدحسين برخوردار رئيس مجمع واردات با بيان اينکه انتخاب نهايي لوازم خانگي داخلي و خارجي با مصرف کننده است افزود: تنوع کيفيت، تحقيق و توسعه و قالب سازي از شاخصه هاي مهمي است که بايد در صنعت لوازم خانگي رعايت شود.

وي ادامه داد: اگر در بخشي از لوازم خانگي عقب مانده ايم تنها به دليل واردات نبوده و بايد ببينيم نقايص اين صنعت در کجا ريشه دارد و آن را برطرف کنيم.
 
برخوردار، با رد کم اظهاری واردکنندگان در گمرک کشور اظهار داشت:تصمیم گیرنده نهایی مردم هستند و آنها تشخیص می دهند که کدام محصول باکیفیت تر است.

در ادامه صمد تبريزي توليدکننده لوازم خانگي با تاکيد بر حمايت مناسب از بحث توليد در مقابل واردات گفت: هم اکنون توليدات داخلي با کيفيت بالايي در کشور انجام مي گيرد.

وي ادامه داد: ما با واردات لوازم خانگي مشکل داريم اما بايد  اين واردات طبق قوانين موجود به صورت شفاف صورت گيرد.

وي افزود: هم اکنون سرمايه گذاري هاي خوبي براي ارتقاي کيفي محصولات داخلي انجام شده و به لحاظ کيفيت و قيمت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي است.

در ادامه برنامه دياني اظهار داشت:‌ اگردولت 5 سال فرصت در اختيار توليدکنندگان داخلي قرار دهد و واردات لوازم خانگي طي اين مدت ممنوع شود تضمين مي دهيم که پس از اين دوران صنعت لوازم خانگي قادر به صادرات يک ميليارد دلار محصول باشد.

اما طحان پور در اين خصوص اظهار داشت: عقل سليم چنين ليستي را در حوزه لوازم خانگي که مورد نياز همه افراد جامعه است را نمي پذيرد و نبايد اين امر انجام گيرد چرا که به زيان مصرف کننده خواهد بود.

دياني خاطرنشان کرد: ما براي اين 5 سال برنامه جامع ارايه داده ايم که دولت، واردکنندگان و مردم بر اجراي آن نظارت خواهند داشت و مي توانند هر گاه که در اجراي اين برنامه خللي ايجاد شد از محدوديت واردات جلوگيري کنند.

وي در پاسخ به سوال مجري که چه تصميمي براي اجراي اين برنامه خواهيم داشت افزود: اگر تا پايان 5 سال اهداف برنامه محقق نشد تضمين مي دهيم همه دارايي هاي صنعت لوازم خانگي را به دولت ببخشيم./عب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.