صحنه هاي شورش و غارت در آرژانتين +فیلم

صحنه هاي شورش و غارت در آرژانتين از چند روز پيش آرامش شهرهاي بزرگ اين کشور را برهم زده به طوري که اين خشونتها تا کنون دو کشته و صد زخمي در سراسر کشور برجا گذاشته است.

به گزارش گروه چند رسانه ای باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پنج تلويزيون فرانسه(TV5monde)، غارتگران به طور جمعي در برابر فروشگاهها حضور مي يابند و در کمتر از چند دقيقه همه چيز را مي برند.  نيروهاي پليس که غافلگير شده اند  فقط براي متفرق کردن اغتشاشگران وارد عمل مي شوند زيرا نمي توانند همگي را بازداشت کنند.
صحنه هاي غارت از روز پنجشنبه در شهر باريلوچه آغاز شد و به ديگر مناطق کشور از جمله بوئنوس آيرس پايتخت گسترش يافت. در بوئنوس آيرس  نيروهاي پليس و غارتگران در خيابانها به شدت درگير شدند درحالي که بسياري از آرژانتيني ها  متوجه نمي شدند چه اتفاقي درحال رخ دادن  است.
اين صحنه ها تداعي کننده دوره بحران بزرگ سال دو هزار و يک است . اين درحالي است که اوضاع اقتصادي امروز تغيير کرده است. در سال دو هزار و يک نيمي از مردم زير خط فقر زندگي مي کردند اما امروز کمتر از يک چهارم آرژانتيني ها فقيرند. سخنگوي دولت شورشها را به اتحاديه هاي کارگري نسبت مي دهد.
خوان مانوئل آبال مدينا يکي از مسئولان بلندپايه دولت آرژانتين گفت :«برخي از اين گروهها، جنايتکارند اما در بين آنها چند گروه سياسي نزديک به اتحاديه هاي کارگري و کاميونداران و رستوران داران نيز مشاهده مي شوند. آنان به تنشها دامن مي زنند تا بي ثباتي و هرج و مرج در آرژانتين گسترش يابد.»
با مشاهده صحنه هاي غارت فروشگاههاي لوازم خانگي يا مواد غذايي، نمي توان تصور کرد اين اقدامات سياسي باشد. مهمترين اتحاديه کارگري کشور مي گويد اين روشها نشانگر نارضايي کلي در آرژانتين است و هنوز کريستينا کرشنر رئيس جمهور نتوانسته است پاسخي براي اين مشکلات پيدا کند.
هوگو مويانو دبير کل اتحاديه کارگري سي جي تي گفت :«به نظر من رئيس جمهور به بيراهه مي رود و مشکلاتش به خارج از دولت کشيده شده است. او قادر نيست حقايق اين کشور را درک کند و به هيچ يک از خواسته هاي مشروعي که به او ارائه مي شود پاسخ نمي دهد. »
هر چند به نظر نمي رسد اين شورشها را گروهي خاص هدايت کند بايد  يادآوري کرد اين اغتشاشها پس از  دو ماه اعتراض  و راهپيمايي آغاز شده است. از ماه نوامبر اتحاديه هاي کارگري و احزاب سياسي مخالف دولت در اعتراض به افزايش فساد، ناامني و طرح اصلاح قانون اساسي به منظور شرکت کرشنر براي سومين بار در انتخابات رياست جمهوري، چندين راهپيمايي برگزار کرده اند. فعلا تنها پاسخ دولت، استقرار صدها نيروهاي پليس در سراسر کشور بوده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.