سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

خاموشی،‌ خودسانسوري و تک‌قطبی بودن آفت‌هاي جریان دانشجویی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مرکز خاموشی،‌خود سانسوري و تک قطبی بودن جریان دانشجویی در فضای دانشگاه‌ را خطر بزرگی عنوان کرد که که جنبش دانشجويي را با تهدید مواجه مي‌کند.

رضا جلالی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه جریان‌های جنبش دانشجویی همزمان با تولد دانشگاه تهران به‌وجود آمد اظهارداشت: با تاسيس دانشگاه تهران در سال 1313 فعاليت‌هاي دانشجويي نيز به صورت گسترده در کشور شکل گرفت که اوج اين فعاليت‌ها را در 16 آذر 1332 می‌بینیم.

وی در بيان علت وقوع حادثه 16 آذر، یادآور شد: زمانی که ريچارد نیکسون رييس جمهور وقت آمريکا برای اخذ مدرک دکترا افتخاري رشته حقوق بين‌الملل از دانشگاه تهران قصد ورود به ایران را داشت، دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران تجمع اعتراض ‌آميزي را برگزار کردند که با حملات شديد گارد ساواک مواجه شد و همين مسئله منجر به شهادت 3 تن از دانشجویان شد که این واقعه فصل جدیدی از جریان‌های جنبش دانشجویی را در کشور رقم زد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز با یادآوری تجمعات دانشجویی در زمان‌های مختلف در کشور گفت: کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه تهران قبل از انقلاب اسلامی و در 13 آبان ماه 1357، به عنوان اصلی‌ترین حرکت جریان دانشجویی به حساب آمد و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان پیرو خط امام را در سال 1358 فراهم آورد.

وی در ادامه به فعالیت‌های دانشجویی در دوران دفاع مقدس اشاره و افزود: ملاقات برخي مقامات ایرانی با آمریکائی‌ها در الجزایر باعث مطرح شدن مطالبات جدی از سوی دانشجویان در 16 دی ماه 1359 شد.

جلالی اضافه کرد: در تاریخ 16 دی ماه 1359 جنبش دانشجویی با گفتمان جدید دفاع مقدس به سرکردگی حسین علم‌الهدی با 140 نفر از دانشجویان پیرو خط امام با ملحق شدن به نیروهای عشایر، عملیات نصر را در شهر هویزه به وجود آوردند که اين نشان از روحيه بالاي دانشجويان انقلابي در آغازين سال‌هاي انقلاب بود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز در تبیین فعالیت‌های جریان دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: وقايع 13 آبان 58 و 16 دی ماه سال 59 به عنوان دو جریان مهم از سوي دانشجويان در تاريخ شناخته شده است.

وی در ادامه مسیر حرکتی جریان دانشجویی را در شرایط کنونی ضعیف دانست و تصریح کرد: خاموشی،‌ خود سانسوري و تک قطبی بودن جریان دانشجویی در فضای دانشگاه‌ها خطر بزرگی است که این جنبش را با تهدید مواجه کرده است.

این استاد دانشگاه راهکار اصلی برای خروج از تک قطبی بودن شاکله جنبش‌هاي دانشجویی را افزایش تعامل میان دانشجویان دانست و گفت: کنار گذاشتن اختلاف نظرها و افزایش مانور فعالیت جریان‌های فکری گوناگون و در چارچوب نظام و رهبری از جمله مواردي است که جنبش دانشجويي را از تک قطبي شدن دور مي‌کند.

جلالی با بيان اينکه فضای باز سیاسی کشور امکان تحقق بهتر فعاليت جريان دانشجويي را ميسر کرده خاطر نشان کرد: با توجه به فضای ارزشمندی که نظام در حوزه داخلی به وجود آورده، مسئولان مربوطه باید با همکاری، امکان فعاليت گسترده تشکل‌های دانشجویی که قدرت ظهور و بروز کمتری در جامعه دانشگاهی دارند را فراهم کنند.

 استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز در پایان خاطر نشان کرد: عملياتي کردن منویات رهبری برای عملکرد بهتر فعالیت دانشجویان موثرترین راهکار برای بهتر شدن حرکت خود جوش دانشجویاندر دانشگاه‌هاي کشور  است که اين مسئله موجبات بقا و تحکیم نظام خواهد شد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.