مناظره دانشجویی با حضور اعضا سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و اعضا سابق بسیج دانشگاه شریف عملکرد جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ در مناظره دانشجویی که با حضور اعضاي سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و اعضا سابق بسیج دانشگاه شریف برگزار شد عملکرد جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت.

این مناظره که به صورت مناظره گروهی برگزار شد،‌ محسن جعفری و حسین حمدیه دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و محمدمهدی دادمان و مهدی زینالو به عنوان مسئولان اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با یکدیگر به مناظره پرداختند.

محمد مهدی دادمان در ابتدای این مناظره با گرامیداشت روز دانشجو و شهدای انقلاب و جنگ وجود مبنایی مشترک برای گفتگو را لازمه یک مناظره خوب دانست و افزود: دیدگاه‌های امام خمینی مبنای خوبی است که می‌تواند به عنوان مبنای مشترک مورد اتکا تشکل‌های دانشجویی قرار گیرد.

وی 16 آذر را شروع حرکت استکبارستیزی جنبش دانشجویی و سرآغاز جنبش دانشجویی دانست و افزود: روحیه آرمان‌خواهانه،‌ استقلال و عدالت‌طلبانه دانشجویی با وقوع انقلاب اسلامی شکل تازه‌ای به خود گرفت و ماهیت آن تغییر کرد چرا که از تایید 98 درصدی آراء مردمی برخوردار بود.

عضو اسبق بسیج دانشجویی شریف با اشاره به سه واقعه رخ داده در انقلاب تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی که به گفته امام انقلاب دوم بود و از انقلاب اول نیز اهمیت بیشتری داشت، انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و جنگ می‌توانیم به نقش برجسته دانشجویان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مشاهده کنیم که این نشانگر همراهی دانشجویان با حرکت انقلاب اسلامی بوده است.

دادمان با اشاره به اینکه رسالت جنبش دانشجویی همراهی با آرمان‌های انقلاب است گفت: جنبش دانشجویی همواره از آرمان‌های انقلاب اسلامی حمایت کرده است اما این به معنای تایید همیشگی مواضع دولت‌ها در دوره‌های مختلف انقلاب نیست.

محسن جعفری عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه مناظره با گرامیداشت شهدای 16 آذر و شهید مصطفی چمران،‌تاریخ شکل‌گیری جنبش دانشجویی را در سال 1313 دانست و سالگرد انجمن اسلامی دانشگاه تهران که در سال 1321 شکل گرفت و این را تاریخ شکل‌گیری جریان مسلمان دانست.

وی اضافه کرد: این امر در حالی بود که در آن سالها دانشگاه در قبضه نیروهای مارکسیستی و چپ بود و دانشجویان نقش چندانی در دانشگاه نداشتند.

جعفری با اشاره به اقدامات دانشجویان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب دانشجویان با عمل به وظیفه خود در پیروی از فرمایش بنیانگذار انقلاب دست به تسخیر لانه جاسوسی و بعد از آن حضور در جنگ تحمیلی را داریم که این نقش‌آفرینی جنبش دانشجویی تا دوم خرداد 76 ادامه داشت و بعد از آن به سال 88 می‌رسید که این را سیر تاریخی جنبش دانشجویی می‌دانیم اما همراهی و نقش دانشجویان را تنها رسالت جنبش دانشجویی نیست.

وی با اشاره به این امر که دانشجو باید روحیه‌ای انتقادی داشته باشد اظهار داشت: گفتمان دانشجویی باید قائل به گفتمان استبداد و استکبارستیزی باشد و تنها همراهی این گفتمان با روحیه انتقادی می‌تواند زمینه موفقیت جنبش دانشجویی را فراهم کند.

دادمان عضو بسیج دانشجویی شریف در ادامه مناظره گفت: ما به این امر اعتقاد داریم که کار اشتباه در هر نظامی اشتباه است و نقد و روحیه انتقادپذیری وظیفه هر مسلمان است اما رسالت هر مسلمان نقد و ما هو نقد نیست.

وی اضافه کرد: رسالت دانشجویی را نباید تنها با انتقادپذیری محدود کرد چرا که به نظر من این امر به تقلیل حرکت جنبش دانشجویی منجر می‌شود و حرکت دانشجویی باید به جای انتقاد به دنبال رسیدن به آرمان‌های دانشجویی باشد.

دادمان رسالت دانشجویی را تلاش برای تحقق جامعه اسلامی با همه آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: تحقق کامل جامعه آرمانی ما مسلمانان در جامعه مهدوی محقق می‌شود.

حسین حمدیه عضو دیگر انجمن اسلامی دانشگاه تهران در پاسخ به سخنان دبیر سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: انجمن اسلامی نیز رسالت دانشجویی را متغایر با آرمان دانشجویی نمی‌داند و استقلال و عدالت‌خواهی را از جمله آرمان‌های انقلاب مطرح می‌کند که باید به عنوان مبنای هویتی در فعالیت جنبش دانشجویی وجود داشته باشد، اما انتقاد ما به بسیج دانشجویی از آن روست که با نادیده گرفتن روحیه انتقادپذیری از معیار و آرمان‌های اصلی خود فاصله گرفته و این امری است که باید آنرا اصلاح کند تا بتواند به جایگاه مطلوب خود برسد.

حمدیه اضافه کرد: ترجیح می‌دادیم که به جای انجمن اسلامی دانشگاه تهران اکنون انجمن اسلامی شریف در اینجا شرکت می‌کرد و ما تنها به عنوان مستمعین در جمع حضور می‌یافتیم و به مسئولان دانشگاه می‌گوییم که افتخار نیست که دانشگاهی انجمن اسلامی نداشته باشد و از آنان می‌خواهیم که در اسرع وقت این فرصت را برای اعضا انجمن اسلامی فراهم کنند.

وی با اشاره به راهگشا بودن اندیشه‌های امام خمینی گفت: گفتگو یک ابزار است که می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند و ما نیز امیدواریم که بتوانیم روزی با مبنایی مشترک با مردم کشورمان صحبت کنیم و این امر در بسیج دانشجویی نیز اتفاق می‌افتد به آن معنی که آنان تنها به گفتگو با جریان خاصی از مردم نپرداخته و با همه اقشار مردم صحبت کنند.

حمدیه وظیفه جنبش  دانشجویی را دوری از مصلحت‌اندیشی دانست و تصریح کرد: روحیه نقد‌پذیری در جنبش دانشجویی به این معناست که جنبش دانشجویی بتواند بالاترین جایگاه نظام را نقد کند و این امری است که به گفته بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی وظیفه آحاد  جامعه است.

وی اضافه کرد: باید قبول کنیم که فضای نقد در جامعه ما فراهم نیست و اگر اعضای بسیج دانشجویی با این حرف مخالفند باید پاسخگوی وجود این همه دانشجوی ستاره‌دار در کشور باشند که در یک حکومت اسلامی تنها به جرم اظهار عقیده خود از تحصیل محروم شدند.

حمدیه اضافه کرد:تا زمانی که فضای نقدپذیری در کشور بسته باشد نمی‌توان به موثربودن حرکت جنبش دانشجویی امیدوار باشد و جنبش دانشجویی نمی‌تواند نقش فعالی را در جامعه ایفا کن.

عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران شفاف‌سازی را یکی از اولویت‌های اصلی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در حکومت اسلامی چرا مسببین حادثه کهریزک یا کوی دانشگاه محاکمه نمی‌شوند و حتی به آنان منصب دولتی نیز داده می‌شود، آیا این امری نیست که درخواست اصلاح آنرا داشته باشید و به جای پرداختن به مسائل بحرین و عربستان،‌مسائل کشور خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

دادمان عضو اسبق بسیج دانشجویی در پاسخ به سخنان عضو سابق انجمن اسلامی گفت: هر گفتگویی نیازمند مبنای مشترک است، ما هم نقد و روحیه انتقادپذیری را از جمله وظایف جنبش دانشجویی می‌دانیم و در فجایع کهریزک و کوی دانشگاه خواستار پیگیری و محاکمه مسببین اصلی این حادثه از رئیس دستگاه قضا شدیم.

وی با انتقاد از عملکرد انجمن های اسلامی در دوران اصلاحات گفت: اکنون که شما بسیج دانشجویی را به عدم روحیه نقدپذیری متهم می‌کنید باید از شما بپرسیم چرا انجمن اسلامی در دوران اصلاحات از دولت دفاع کرد و انجمن اسلامی نتوانست روحیه انتقادپذیری خود را در دوران اصلاحات پیدا کند باید پاسخگو باشد.

زینالو دیگر عضو سابق بسیج دانشجویی گفت: بررسی جریان جنبش دانشجویی زمانی می‌تواند مفید و مستمر باشد که شرایط واقعی و شرایط آرمانی دانشجویی با یکدیگر مقایسه شود و بتوانیم با مقایسه این دو وضعیت به نفعی منصفانه در عملکرد جنبش دانشجویی برسیم.

وی با اشاره به قرائت‌های مختلف از اسلام و تعریف کلمه مسلمان در جریان جنبش دانشجویی مسلمان خاطرنشان کرد: ابتدا باید درک و برداشت خود را از اسلام بیان کنیم تا بتوانیم به خروجی و نتیجه آن برداشت به بررسی عملکرد خود بپردازیم.

زینالو اضافه کرد: گاهی درست تبیین نشدن قرائت‌های اسلام موجب مغالطه می‌شود که دوستان انجمن اسلامی باید ابتدا قرائت خود را از قرائت اسلامی مشخص کنند و بعد به مناظره بپردازند.

جعفری عضو انجمن اسلامی سابق دانشگاه تهران گفت: ما هم امیدواریم که مبنای مشترکی پیدا بشود اما برای مثال از فردی مارکسیست دعوت کنید‌، آیا دانشگاه مجوز حضور این فرد را در دانشگاه صادر می‌کند.

وی استکبارستیزی را از جمله وظایف دانشجویان دانست و گفت:‌حرکت دانشجویی نباید تنها به شعار و تحصن محدود شود.

جعفری اضافه کرد:‌در سال 83 ما عملکرد خاتمی را نقد کردیم و قبول داریم که در آن زمان همسویی گفتمان میان تشکل‌های دانشجویی به وجود آمد و در قضیه برکناری مرتضوی نیز ما به این امر امیدوار بودیم اما با انتصاب مجدد مرتضوی در پست دولتی بسیج دانشجویی از مواضع خود کوتاه آمد و سکوت کرد.

دادمان در انتقاد به عملکرد انجمن به اصطلاح اسلامی دانشگاه شریف گفت: ما درخواست مذاکره با انجمن اسلامی را دادیم اما بسیج انجمن اسلامی شریف تن به مناظره نداد و بسیج را یک نهاد نظامی دانست.

وی اضافه کرد:  من از دوستان انجمن اسلامی دانشگاه تهران بابت آنکه ضرورت گفتمان و گفتگو را برای پیشرفت کشور لازم می‌دانند تشکر می‌کنم.

زینالو دیگر عضو بسیج دانشجویی شریف گفت:‌ بعد از سال 88 و تا اواخر سال 89 ما هر هفته به دوستان انجمن شریف پیشنهاد گفتگو دادیم اما جواب «نه» آنان که بدیهی بود اما پاسخی که آنان مطرح کردند آن بود که باید از ستاد میرحسین موسوی اجازه صحبت بگیرند.

عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اردوی دفتر تحکیم وحدت در سال 76 گفت:‌ در اردویی که بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات توسط تحکیم برگزار شد، عبدالکریم سروش نقد دولت خاتمی را وظیفه همگانی ما دانست و این امر را از همگان خواستار شد.

وی اضافه کرد: از سویی شعار دولت خاتمی توسعه سیاسی بود و نقد ما نیز در راستای این شعار که از جمله مطالبات مردمی نیز بود بنابراین انتقاد شما مبنی بر اینکه اعتراضات ما به دولت خاتمی در راستای آرمان‌های انقلاب نبوده است امری خلاف واقع است.

جعفری اضافه کرد: حمایت‌های بسیج دانشجویی از سیاست‌های اقتصادی دولت موجب وضعیت اقتصادی کنونی کشور شده است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم به واقع عملکرد اقتصادی دولت خاتمی را بهتر از دولت احمدی‌نژاد می‌دانیم.

عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با یاد علی‌اکبر محمدزاده که اکنون در زندان است گفت: اگر حاکمیت اجازه ورود تشکل‌های دگراندیش را در حوزه‌های فکری در دانشگاه‌ها می‌داد با این امر روبرو نمی‌شدیم که فعالین دانشجویی اکنون در زندان ها به سر برند و ضرباتی که به انجمن اسلامی وارد شد تحت تاثیر این فضا بود چرا که دگراندیشان اجازه ورود فکری به عرصه حاکمیت را ندارند.

حمدیه دیگر عضو سابق انجمن اسلامی اضافه کرد: تشکل انجمن اسلامی را از هر تشکل دیگری اصولگراتر دانست و افزود: انجمن اسلامی مانند بسیج از افراد بت نمی‌سازد که نتواند بعد از اتمام مدت مدیریت وی دست به نقد وی زند.

زینالو اظهار داشت: شما که به عنوان اعضا انجمن اسلامی دم از انتقادپذیری می‌زنید چرا دانشجوی ستاره‌دار در زمان خاتمی را نقد نمی‌کنید یا سخنان اکبر گنجی را مبنی بر آنکه اندیشه امام به موزه‌ها رفته است و اینکه چه کسی گفته است ما به فرمان کسی در جلوی سفارت انگلیس جمع شدیم، تجمع ما در مقابل سفارت انگلیس امری خودجوش و از سوی دانشجویان بود.

برچسب ها: دادمان ، جعفری ، حمدیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار