سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پنجاه و ششمين گفتمان هنر و معماري؛

تاريخ شفاهي تهران معاصر بررسي مي شود

انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و ششمين گفتمان هنر و معماري 29 شهريور در موزه هنر امام علي (ع) به بررسي تاريخ شفاهي تهران معاصر مي‌پردازد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: پيش از پيدايش خط، اطلاعات بشر به صورت شنيداري بود و انسان ها، اطلاعات را از طريق زبان و شنيدار به يكديگر منقل مي‌كردند.
وي افزود: امروز حافظه پژوهي و تكيه بر اطلاعات شنيداري نوعي از شيوه هاي پژوهش تاريخ است و مي‌تواند بخش مهمي از شناخت و معرفي فرهنگ و دانش بشري باشد.
قهاري تصريح كرد: حافظه پژوهي به  عنوان منبع مهم انتقال اطلاعات دانش‌، مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد و متن تاريخ را مبتني بر گفتگو، ديالوگ، مباحثه و مناظره بيان مي‌كند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع  دستي و گردشگري بيان كرد: در ايران به ويژه در سال هاي بعد از انقلاب، تكنيك ضبط و قابليت دسترسي آسان به آن موجب شد كه بسياري از خاطرات و ديده ها توسط افراد و شخصيت ها بازگو و حفظ شود.
وي اظهار داشت: از اواسط سال 1363 كه در مركز مطالعات خاورميانه اي دانشگاه هاروارد، پروژه اي با عنوان تاريخ شفاهي ايران راه اندازي شد و باعث شد به تدريج چه در خارج از كشور و چه در داخل عمدتاً توسط نهادهاي دولتي به جمع آوري منابع شفاهي در مورد تاريخ معاصر ايران پرداخته شود كه البته به دلايل گوناگون، بسيار محدود و بيشتر درباره مسائل سياسي و اجتماعي بوده است.
قهاري تاكيد كرد: تهيه آرشيو و تاريخ شفاهي معماري و شهرسازي معاصر ايران از سال 85 در انجمن مفاخر معماري آغاز و با همكاري مركز اسناد ملي و مقدمات ضبط و ثبت خاطرات فراهم شود.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تصريح كرد: بسياري از مباحثي كه مورد گفتگو قرار گرفته توانسته زيربناي پژوهشي و دستيابي به الگوي مناسب براي تدوين تاريخ معماري و شهرسازي معاصر ايران باشد.
قهاري در ادامه افزود: سخنراني ها، مناظره ها، خاطرات و بحث ها علاوه بر جذابيت هايي كه امروز دارند در آينده منبع مهمي براي پژوهشگران و تاريخ نگاران اين عرصه خواهند بود.
اين گفتگو ها معمولاً از زبان كسي است كه در زماني و يا هنوز در اين عرصه تاثيرگذار بوده اند و آنچه پيام مي‌شود مي‌تواند به نوعي مبناي ارزيابي دوباره از چگونگي معماري و شهرسازي معاصر باشد.
وي خاطرنشان كرد: همان ميزان كه طراحان و شهرسازان در شكل گيري شهرها موثرند، مديران شهري، تصميم سازان و تصميم گيران اقتصادي و سياسي كشور و حتي مردم عادي در اين مورد تاثيرگذار هستند و حافظه تاريخي در نحوه و چگونگي اين تاثيرات به قضاوت مي‌نشينند.
شايان ذكر است انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و ششمين گفتمان هنر و معماري كه 29 شهريور در موزه هنر امام علي (ع) برگزار مي‌شود به بررسي تاريخ شفاهي تهران معاصر مي‌پردازد./ي2
برچسب ها: گفتمان هنر ، قهاری ، تاریخ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.