سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یکی از عوامل مهم در افزایش سکته های قلبی؛

بالا بودن اسید چرب ترانس روغن های مصرفی

بالا بودن اسید چرب ترانس روغن های مصرفی از عوامل مهم و دخیل در بروز سکته های قلبی در افراد جامعه هستند.

دکتر حسینی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: یکی از عوامل مهم در بروز بیماری های قلبی و عروقی کاهش HDL(کلسترول خوب) و افزایش LDL (کلسترول بد) است.

وی با بیان این که چاقی ، بی تحرکی و افزایش مصرف چربی های حیوانی باعث افزایش LDL و کاهش HDL می شوند گفت: متاسفانه افزایش وزن در حال یک روند صعودی است که این امر به سن پایین کشیده شده است. افزایش وزن یک عامل در بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

حسینی با اشاره به این که بروز بیماری های قلبی و عروقی یک پروسه طولانی مدت است اظهار داشت: ما در حقیقت تاوان کارهایی را در میانسالی می دهیم که از سن کم آنها را اصلاح نکردیم. متاسفانه کودکان ما تغذیه مناسب ندارد در کنار این عامل بی تحرکی هم به این موضوع دامن می زند و این دو عامل زمینه بروز چاقی و در نتیجه بیماری های قلبی و عروقی را ایجاد می کنند.

این متخصص تغذیه به نقش چربی های مصرفی در ایجاد تنگی عروق اشاره و عنوان کرد: تا چند سال قبل مقدار اسید چرب ترانس در روغن های مصرفی مردم بسیار بالاتر از استاندارد جهانی چیزی حدود 10 بود در حالی که استاندارد جهانی آن 2 تا 4 درصد است در واقع صنعت ما توانی برای کاهش اسید چرب ترانس نداشت ولی خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است و مقدار اسید چرب روغن ما حدود 3 و 4 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: ولی با این اتفاق نباید انتظار داشت که افراد و جامعه امروزی دچار سکته قلبی نشوند بلکه می توانیم نتایج مثبت آن را در سال های آینده ببینیم.

* داروهای آنابولیک در کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی دخیل هستند

این متخصص تغذیه با بیان این که ژنتیک هم در بروز سکته های قلبی دخیل است و نباید آن را نادیده گرفت اظهار داشت: ولی عوامل تغذیه ای از اهمیت ویژه ای در این بیماری های برخوردارند .

وی گفت: حداقل باید به کودکانمان تغذیه مناسب را آموزش دهیم تا در 20 سال‌ آینده قلب و عروق سالم تری این قشر داشته باشند ولی اگر آنها را به همین وضع رها کنیم آینده ما چیزی جز افراد بیمار که کودکان امروزی هستند نخواهیم داشت.

حسینی با تاکید بر این که در سال های اخیر استفاده از داروهای آنابولیک در بین جوانان برای داشتن بدنی عضلانی رواج پیدا کرده است تصریح کرد: همین استروئید ها خود می تواند باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شوند و سن سکته قلبی را کاهش را در این افراد کاهش یابند.

حسینی خاطر نشان کرد: تنها راه کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی درست زندگی کردن، دوری از استرس و مصرف غذاهای سالم است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.