کرمان/

نقش روزه در تندرستی

در میان کتاب های پزشکی کمتر کتابی یافت می شودکه در باره روزه و نقش آن در تندرستی انسان سخنی به میان نیامده باشد پزشکان بر این باورند که روزه می تواند بسیاری را درمان نماید و حتی در موارد زیادی از آن به عنوان تنها راه درمان برخی بیماری ها یاد کرده اند .

دکتر سعید صحبتی پزشک و مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری ها ی مرکز بهداشت شهرستان  در گفتگو با  با اشاره به اهمیت روزه گفت : حتی پزشکان خارجی هم  روزخبر نگار باشگاه خبرنگاران کرمانه را  برای درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج از جمله بیماری های عصبی ، فشار خون بالا ، بیماری های معده و روده ، افسردگی و .......تجویز می کنند .

وی گفت : فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز کردن از غذاها در یک مدت کوتاه آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه ، مرتب پر از غذا بوده ، در طی یک ماه روزه داری مواد غذایی خود را دفع می کند.

صحبتی تصریح کرد: همین طور جگر که برای حل و هضم غذا مجبور است دائمأ صفرای خود را مصرف کند در مد ت 30روز ( یک ماه روزه داری ) ترشحات صفرایی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد .

وی افزود: این بهترین راه درمان و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این جهت متوجه خود ساخته است، مخصوصأ بیماری هایی که بر دستگاه هاضمه ، بخصوص گُرده و جگر عارض می گردد و توسط دوا نمی توان آنها را درمان کرد ، روزه به خوبی معالجه می نماید.

صحبتی گفت : روزه داری در ماه مبارک رمضان در صورت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح می تواند باعث کنترل فشار خون چربی خون قند خون و کاهش شیوع بیماری های غیر واگیر داری از جمله دیابت ، بیماری قلبی و عروقی ، سکته مغزی و علاوه بر آن فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش است .

وی با اشاره به اینکه در ایام گرم سال هستیم و روزه ها 16 ساعت طول می کشد، تأکید کرد : روزه داران باید وعده سحری خود را در برنامه غذایی داشته باشند چرا که حذف این وعده سلامت آنها را به خطر می اندازد.

صحبتی  خستگی ، بی حوصلگی ، کاهش یادگیری ، درد های عضلانی، سردرد و بی حالی شدید ناشی ازکاهش قند خون را برخی از عوارض مصرف نکردن سحری دانست.

وی به کسانی که دچار بیماری های از جمله دیابت وابسته به انسولین و بیمار ی های گوارشی و کلیوی که در فاز فعال بیماری  هستند توصیه کرد : روزه برای این گروه تجویز نمی شود ولی اگر بیماری آنان نهفته یا تحت کنترل باشد با تنظیم دارو در وعده سحر و افطار می توانند روزه بگیرند .

خرما  میوه ای قدیمی و سنتی است که در قرآن 42 بار تکرارشده است.

همچنین دکتر حصیبی ، کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه افراد در زمان افطار تمایل زیادی به خوردن شیرینی دارند ، اظهار داشت: به این دسته از هموطنان توصیه می شود به جای مصرف زولبیا و بامیه که سرشار از چربی و شکر هست و سلامت روزه داران را به خطر می اندازد بهتر است از خرما که خواص زیادی دارد استفاده شود.

وی با بیان اینکه خرما  میوه ای قدیمی و سنتی است که در قرآن 42 بار تکرارشده است ، خاطرنشان کرد: این خوراکی سرشار از انواع ویتامین ها ، فسفر ، کلسیم و آهن هست  که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد.

حصیبی استفاده از همه گروه های غذایی شامل غلات ، پروتئین ، لبنیات ، میوه و سیزیجات را ضروری دانست و افزود : بعضی غذاها مثل سرخ کردنی ها ، غذاهای چرب و..... نیاز بدن به آب را افزایش داده بنابراین استفاده زیاد از آنها در افطار با عث سنگین شدن و تمایل کم به خوردن سحری و سوء هاضمه می شود .

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مصرف این دسته از غذاها همچنین  در زمان سحر هم باعث افزایش نیاز آب در طول روز برای فرد می شود که بهتر است در زمان سحر بیشتر از میوه ها و سبزیجات و چای کمرنگ استفاده شود تا  روزه داران در طول روز دچار مشکل نشوند و این ماه را با سلامتی کامل به پایان برسانند ./س

برچسب ها: گزارش ، روزه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.