لاوروف: پیشنهاد جدی برای برگزاری مذاکرات آتش‌بس با اوکراین دریافت نکرده‌ایم

وزیر خارجه روسیه می‌گوید از دو سال پیش تا کنون پیشنهادی برای آتش‌بس در اوکراین که منافع دو طرف جنگ را در نظر بگیرد، دریافت نکرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که مسکو از زمان مذاکرات آتش‌بس سال ۲۰۲۲ که در استانبول ترکیه برگزار شد، تاکنون هیچ «پیشنهاد جدی» برای مذاکره با اوکراین دریافت نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف تصریح کرد: «منظور من از جدی، پیشنهاد‌هایی است که واقعاً با هدف اطمینان از منافع مشروع طرف‌های درگیر مطرح شود. چنین پیشنهاد‌هایی وجود ندارد». 

پیش از این رئیس جمهور سوئیس مدعی شده بود خواستار میانجیگری بین روسیه و اوکراین است.

گفتنی است در سال ۲۰۲۲ چندین دور مذاکرات در بلاروس و ترکیه برای توقف جنگ در اوکراین برگزار شد که بدون نتیجه به انتها رسید. 

وزیر خارجه روسیه پیش از این گفته بود که اوکراین در جبهه جنگ در مقابل سربازان روس شکست خورده و آمریکا و متحدانش در حال تغییر دادن استراتژی خود در خصوص این کشور هستند. او همچنین گفت که قدرت‌های بزرگ به عنوان بخشی از نشست گروه هفت به صورت «مخفیانه» با یکدیگر دیدار کرده‌اند تا در خصوص طرح صلح زلنسکی صحبت کنند. 

طرح صلح ۱۰ ماده‌ای رئیس جمهور اوکراین خواستار خروج نیرو‌های روسیه و احیای مرز‌های پیشین دو کشور است. مسکو می‌گوید ایده زلنسکی «پوچ» است و فقط با شرایط خود حاضر به مذاکره خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار