هشدار مصر درباره ادامه حمله اشغالگران به رفح

یک مقام بلندپایه مصری بیان کرد کشورش به رژیم صهیونیستی، آمریکا و دولت‌های اروپایی درباره عملیات اشغالگران در رفح اعتراض کرده است.

آسوشیتدپرس که بیانیه این مقام مصری را ه او به شرط عدم ذکر نام با این خبرگزاری صحبت کرده است، نقل کرد که مصر به رژیم صهیونیستی، آمریکا و دولت‌های اروپایی درباره عملیات اشغالگران در رفح اعتراض کرده است.

 نوشت: این مقام مصری عالی رتبه هشدار داد که این عملیات، پیمان صلح بین مصر و اشغالگران را در معرض خطر بزرگی قرار داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه با گسترش عملیات خود در داخل شهر رفح که بیش از یک میلیون شهروند غزه در آنجا پناه گرفته‌اند، دستور تخلیه محله‌های بیشتری در رفح را صادر کرد.

وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی که فوریه گذشته منتشر شد، نوشت که مقامات مصری هشدار دادند که معاهده صلح بین مصر و رژیم صهیونیستی «ممکن است در صورت ورود نیرو‌های اسرائیلی به رفح یا اگر پناهجویان در رفح به سمت شبه جزیره سینا در خاک مصر رانده شوند، متوقف شود».

مصر امنیت خود را در مرز با نوار غزه از ترس هجوم تعداد زیاد آوارگان تقویت، تانک‌ها را در مرز مستقر، دیوار حائل را مستحکم‌تر و دستگاه‌های نظارتی نصب کرده است.

در این راستا، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر بر اهمیت آتش‌بس فوری در غزه و تبادل اسرا تاکید کرد و گفت: اسرائیل باید مسؤولیت خود را در قبال بسته شدن گذرگاه فلسطینی رفح بپذیرد. یک توافق بین‌المللی وجود دارد که هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح را به دلیل آسیب آن برای غیرنظامیان رد می‌کند.

وزیر امور خارجه مصر در ادامه گفت: توافق صلح با اسرائیل به مدت ۴۰ سال انتخاب راهبردی مصر و ستون اصلی صلح در منطقه بوده است. هرگونه نقض آن از طریق مکانیسم‌هایی از جمله کمیته ارتباط نظامی رسیدگی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توافقنامه صلح با اشغالگران مکانیسم‌های خاص خود را دارد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در چارچوب فنی و کمیته ارتباط نظامی این مکانیسم‌ها فعال می‌شوند، افزود: ما از این منظر به این توافقنامه ادامه می‌دهیم.

اظهارات شکری در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای اسلوونیایی خود، تانیا واجون، در قاهره، در پاسخ به سوالی مبنی بر نقض توافقنامه امضا شده میان ۲ طرف از سوی اسرائیل، پس از کنترل اشغالگران بر سمت فلسطینی گذرگاه رفح در جنوب غزه بیان شد.

کانال خبری قاهره نیز روز شنبه به نقل از یک منبع بلندپایه مصری گزارش داد که قاهره از هماهنگی با تل‌آویو در مورد گذرگاه مرزی رفح به دلیل تشدید تنش‌های رژیم صهیونیستی خودداری کرده است. وی اشاره کرد که مصر به همه طرف‌های مربوطه اطلاع داده است که اسرائیل مسؤولیت وخامت اوضاع در غزه را بر عهده دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مصر هم تازه فهمیده صهیونیسمها اشغالگرند بازهم خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه راست میگن حالا که فهمیدن اسرائیل اشغالگر هست، به مردم غزه کمک کنن. اینا فقط در حد بیانیه و هشدار هست. اگه جرأت دارن یه تیر به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کنن.
آخرین اخبار